سندرم دندان شکسته

8 تیر 98 اصطلاحات دندانپزشکی بهداشت دهان و دندان جراحی کلینیک دندانپزشکی

سندرم دندان شکسته

سندرم دندان شکسته زمانی اتفاق می افتد که یک دندان دارای ترک است که اغلب خیلی کوچک است، این ترک میتواند روی دندان یا زیر لثه باشد. در صورتی که ترک زیر لثه باشد باید از اشعه ایکس جهت دیدن آن استفاده کرد که کاری چالش بر انگیز  برای متخصص دندان پزشکی است. اما در اکثر مواقع ترک بر روی دندان ایجاد میشود.

بیشتر بخوانید ... نکات روزانه برای حفظ سلامت دندان ها

علائم و نشانه ها

سندرم دندان شکسته (علائم و نشانه ها)

اکثر افرادی که دچار سندرم دندان شکسته شده اند هنگام خوردن غذا یا قرار گرفتن دندان ها در معرض دمای داغ یا سرد دچار درد یا ناراحتی میشوند که این مشکل ثابت نخواهد بود.

علت ایجاد سندرم دندان کشیده شده

با اینکه بسیاری از مشکلات دهان و دندان دلایل خاصی دارند اما هیچ دلیلی برای دندان ترک خورده وجود ندارد. با این حال، برخی از علل شایع عبارتند از:

_ دندان هایی که تحت درمان کانال ریشه قرار گرفته اند

_ دندان هایی که با مواد زیاد پر شده اند

_ فشار بیش از حد روی دندان ها میتواند آنها را از بین ببرد.

_ ساییدن بیش از حد هنگام شستن دندان ها

تشخیص دندان شکسته

بسیاری از افراد مبتلا به سندرم شکستگی به مدت چند ماه علائم دارند زیرا یکی از دشوارترین مشکلات دندان برای تشخیص است. معاینه کامل دهان،  رادیوگرافی و استفاده از یک قطعه  فیبر نوری می تواند در تشخیص ترک ها کمک کند. افرادی که سابقه ی دندان شکسته داشتند  احتمال بیشتری در معرض شکسته شدن دوباره دندان هایشان قرار دارند.

جلوگیری از ترک خوردن دندان ها

برای جلوگیری از ایجاد این مشکل حتما با دندان پزشک خود صحبت کنید. ساییدن دندان و دندان قروچه  می تواند خطر ابتلا به سندرم دندان شکسته را افزایش دهد.

گزینه های مختلف درمان شامل باندینگ (یکی از روش های پر کردن نواحی پوسیده دندان توسط دندان پزشک که بر اثر ضربه یا شکستگی پریده شده) ، قرار دادن تاج، انجام کانال ریشه و یا استخراج مواد در صورت زیاد بودن. نوع درمان که دندانپزشک شما توصیه می کند بستگی به محل و شدت شکستگی دندان دارد. بهتر است در صورت مشاهده هر گونه مشکل سریعا به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض جانبی

اگر ترک بزرگتر شود، یک قطعه از دندان ممکن است از بین برود. خطر افزایش عفونت در لثه و در اطراف دندان شکسته وجود دارد. ممکن است متوجه یک ضربه ، جوش مانند آدامس در نزدیکی دندان و آبسه شوید. اگر متوجه این باشید، لطفا دندانپزشک خود را برای ارزیابی و مراقبت از دهان ببینید.

شرایط مرتبط با دندان ترک خورده

دندان ها به طور قابل توجهی قوی هستند، اما می توانند تراشه، کرک (شکستگی) یا شکستن کامل، که می تواند با  آسیب عصبی و هر گونه ناراحتی مرتبط باشند. همچنین، بر اساس آنچه در دندان شکسته ایجاد می شود، ممکن است پر یا تاج دچار تخریب شده یا کاملا از بین رفته باشد.

بیشتر بخوانید ... دندان شکسته

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله ناتوانی در حفظ سلامت دندان به دلیل بروز برخی از مشکلات مانند کشیدن دندان یا دندان ترک خورده  میشوند این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم که مانع از دست رفتن سلامت دندان شما می شوند را بکار گیرند.

پیشنهاد ویژه : با رزرو آنلاین نوبت می توانید 15 درصد تخفیف در خدمات دندانپزشکی دریافت کنید

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج