دندان عقل

7 تیر 98 اصطلاحات دندانپزشکی بهداشت دهان و دندان جراحی لثه کلینیک دندانپزشکی

تعریف دندان عقل

حتما تا امروز بارها  اصطلاحی به نام دندان عقل را شنیده اید، جوانه ی دندان عقل حدودا از یازده الی دوازده سالگی تشکیل میشود و پس از کامل شدن دندان های دائمی، رشد دندان های عقل شروع می شود. دندان عقل،مولار سوم و آخر در هر طرف از فک بالا و پایین است. آنها همچنین دندان های نهایی  هستند که رشد می کنند؛ و معمولا زمانی رشد آنها آغاز میشود  که یک فرد در  نوجوانی و یا اوایل دهه بیست باشد.
بیشتر بخوانید ... نکات روزانه برای حفظ سلامت دندان ها

علائم و نشانه های دندان عقل

دندان های عقلانی که فقط تا حدی ظاهر می شوند و رشد میکنند ، ممکن است منجر به انسداد دردناک و بیماری شود. به عنوان دندان هایی که قبل از 20 سالگی از بین رفته اند، ریشه های کمتری دارند و عوارض کمتری دارند، انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند که افراد بین 16 تا 19 ساله دندان های عقل خود را ارزیابی کنند تا ببینند آیا نیاز به کشیدن دارند یا نه.

دندان های عقل، آخرین دندان های دائمی هستند که می توانند رشد کنند، اغلب مکان های کافی و مناسب در دهان خود برای قرار گرفتن این دندان ها ندارند، این امر ممکن است موجب ایجاد مشکل در دهان شود. اگر دندان ها آسیب ببینند، ممکن است تورم و حساسیت در ناحیه مولر سوم ایجاد شود.

کشیدن دندان عقل

دندان عقل (کشیدن دندان عقل)

کشیدن دندان یک روش نسبتا معمول است. دندانپزشک یا متخصص دندانپزشکی جراح دهان و فک و صورت، بیهوشی موضعی را توصیه می کند، که دندان ها کشیده شوند، یا آرامبخش IV یا بیهوشی عمومی توصیه میشود، که در این صورت نیز دندان ها تحت تاثیر قرار می گیرند. جراح دهان بهترین گزینه های بیهوشی را برای فردی که دندان های عقل خود را استخراج می کند توصیه می کند.

چگونگی رفتار با دندان عقل کشیده شده

اگر دندان عقل کشیده شود  پس از جراحی، ممکن است از شما خواسته شود که 30 تا 45 دقیقه پس از خروج از دندانپزشکی به آرامی بر روی آن یک تکه گاز قرار دهید تا خونریزی رخ ندهد.

اگر دندان عقل  تحت تاثیر قرار گرفته و در استخوان تعبیه شده باشد، جراح دهان داخل لثه را جراحی کرده دندان یا دندان ها را در برخی بخش ها حذف می کند تا مقدار استخوان اضافی حذف شود. برخی مواقع ممکن است درد و تورم  رخ دهد، اما معمولا بعد از چند روز این درد از بین می رود. با این حال، اگر دچار دردهای طولانی مدت یا شدید، تورم، خونریزی یا تب هستید، باید به دندانپزشک یا جراح دهان خود مراجعه کنید.

حذف دندانهای عقل به علت انقباض یا تکان خوردن نباید نیشتان یا سلامت دهان و دندان شما را در آینده تحت تاثیر قرار دهد.

اگر عمل جراحی کامل شود، تورم و حساسیت در ناحیه صورت و گردن شایع است، برای کبودی یخ و داروهایی که توسط دندانپزشک یا جراح دهان تجویز شده اند، کمک می کنند، اما اگر شما هر گونه سوال یا نگرانی در مورد آنچه در حال تجربه هستید دارید، با جراح دهان و دندان خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی

سوکت یا حفره ی خشک (حفره خشک دندان که استئوتومی آلوئولار نیز نامیده می شود، عارضه ای دردناک است که گاهی اوقات پس از کشیدن دندان بروز می کند) سوکت خشک در طول پنج روز اول پس از کشیدن دندان، هنگامی که لخته ی خون تخریب یا تخلیه می شود، استخوان و اعصاب دندان را در بر می گیرد. فقط در 2 تا 5 درصد از مردم سوکت خشک  توسعه می یاید.

سوکت خشک بسیار دردناک است! برای تسکین درد، دندانپزشک سوکت خالی را شستشو می دهد، هرگونه آلودگی را از بین می برد و مواد و داروهای پزشکی را برای حفاظت از ناحیه و کاهش درد اعمال می کند. آنها یک آنتی بیوتیک را برای جلوگیری از عفونت و دردسر برای کاهش ناراحتی تجویز می کنند. با مراقبت و استراحت مناسب سوکت خشک باید در 7 تا 10 روز بهبود یابد.

عوامل مرتبط

پریکورنینت یک عفونت دندانی است که زمانی رخ می دهد که جای کافی برای دندان به اندازه کافی در دهان وجود نداشته باشد تا دندان عقل بتواند رشد کند. دندان عقل تا حدی رشد می کند و بافت آدامس بخشی از بالای دندان را پوشش می دهد، این اجازه می دهد تا غذا یا پلاک تحت بافت آدامس قرار گیرد. اگر این ناحیه آلوده شود، پریکوریتی نامیده می شود و بافت آدامس متورم و قرمز می شود.

علائم آن عبارتند از بوی بد یا طعم و مزه بد در دهان، تخلیه چرک از آدامس در نزدیکی دندان، اسپاسم عضلانی در فک و تورم در طرف آسیب دیده چهره. شما می توانید آن را با شستشو با آب نمکی گرم درمان کنید . ممکن است لازم باشد یک آنتی بیوتیک تجویز شود و برای درمان این بیماری مراقبت از دهان ضروری است.

بیشتر بخوانید ... دندان عقل چیست و چه موقع باید آن را کشید؟

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله ناتوانی در حفظ سلامت دندان به دلیل بروز برخی از مشکلات مانند کشیدن دندان عقل میشوند این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم که مانع از دست رفتن سلامت دندان شما می شوند را بکار گیرند.

پیشنهاد ویژه : با رزرو آنلاین نوبت می توانید 15 درصد تخفیف در خدمات دندانپزشکی دریافت کنید

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج