علائم و نشانه های خشکی دهان

5 تیر 98 اصطلاحات دندانپزشکی بهداشت دهان و دندان پوسیدگی دندان کلینیک دندانپزشکی

دهان خشک

دهان خشک، شناخته شده با اصطلاح پزشکی آن است. خشکی دهان به زمانی گفته میشود که شما به اندازه کافی بزاق ندارید تا دهان خود را مرطوب نگه دارید. مقدار ناکافی بزاق نقش بسیار مهمی در ایجاد احساس خشک شدن دهان دارد. در اکثر مواقع، خشک شدن دهان به واسطه دلایل ساده ای مانند کم آبی بدن و یا شرایط آب و هوایی رخ می دهد. خشکی دهان نمی تواند تهدیدکننده حیات باشد اما به هر حال بدون عارضه جانبی هم نیست.

بیشتر بخوانید ... نکات روزانه برای حفظ سلامت دندان ها

علائم و نشانه های دهان خشک

دهان هر کس ممکن است در زمان های مختلف خشک شود، این امر حتما نشان دهنده این نیست که شما مشکل بزاق دارید. علائم خشکی دهان عبارتند از:

_ احساس چسبندگی و خشکی در دهان یا گلو

_ مشکل جویدن، بلعیدن، مزه کردن یا صحبت کردن

_ احساس سوختگی در دهان

_ زبان خشک و سخت

_ لب های کدر

_ سوزش لثه

_ پوسیدگی مکرر دندان ها

_ زخم های دهان

_ بوی بد دهان

دلایل خشکی دهان

علائم و نشانه های خشکی دهان (دلایل خشکی دهان)

دهان خشک می تواند زمانی رخ دهد که غددی که در دهان که باعث تولید بزاق میشوند درست کار نمی کنند. بعضی از علل رایج شامل عصبانیت، استرس، داروهای خاص، پیری، سرطان درمانی (پرتودرمانی / شیمی درمانی) و اختلالات خود ایمنی مانند سیدر سجورگن  ، سیگار کشیدن و مصرف مت آمفتامین است.

سندرم sjogren

سندروم Sjogren یک بیماری اتوایمیونی (خود ایمنی) مزمن است که در آن سلول های سفید خون فرد به غدد رطوبت، چشم ها و غدد بزاقی دهان حمله می کنند.

Sjorgren می تواند چشم های خشک، دهان خشک، خستگی و درد مفصلی ایجاد کند. همچنین می تواند باعث اختلال در سایر اندامها مانند کلیه ها، سیستم دستگاه گوارش، رگ های خونی، ریه، کبد، پانکراس و سیستم عصبی مرکزی شود.

مسائل مربوط به دهان خشک، غدد بزاقی متورم، افزایش پوسیدگی دندان و بیماری لثه است. دستورالعمل های بهداشت دهان و دندان را انجام دهید و دندانپزشک خود را برای تمیزکاری های حرفه ای به طور منظم ببینید.

تشخیص علت خشکی دهان

تنها راه دائمی برای درمان دهان خشک، تشخیص علت آن است. اگر دهان خشک شما نتیجه دارو باشد، ممکن است دکتر شما تجویز یا دوز دارو را تغییر دهد. اگر غدد بزاقی شما به درستی کار نکند، اما هنوز هم برخی از غدد بزاق تولید می کنند، ممکن است پزشک شما داروهایی را که به ترشح  بهتر غدد کمک می کند تجویز کند.

جلوگیری از خشکی دهان

تعدادی از مراحل وجود دارد که می توانید برای کم کردن دهان خشک انجام دهید، که شامل موارد زیر است:

_ اغلب و در طول وعده های غذایی نوشیدن آب یا نوشیدنی های شیرین

_ اجتناب از نوشیدنی ها با کافئین، مانند قهوه، چای و برخی از نمک ها

_ اجتناب از تنباکو یا الکل، که عامل خشک کردن دهان است

_ توصیه حرفه ای برای محصولات مراقبت از دهان که به مرطوب کردن دهان کمک می کند

_ اجتناب از غذاهای قندی و اسیدی

_ استفاده از یک مرطوب کننده در شب

_ غذاهای تند یا شور را کاهش دهید، که ممکن است باعث درد در دهان خشک شود

_ آدامس، نوشیدنی بدون قند یا آب نبات سخت بدون قند خوردن برای تحریک جریان خون بزاق، مرکبات، دارچین یا آب نبات های نعناع، انتخاب خوبی هستند.

عوارض جانبی

خشکی دهان می تواند ناراحت کننده باشد و ممکن است عواقب جدی برای سلامت دهان شما داشته باشد. خشک شدن پوست دهان آن را تحریک می کند، که می تواند باعث التهاب و حساسیت بیشتر و در نتیجه عفونت شود. مهم است که مراقب دندانها و لثه های خود باشید. روزانه یکبار از مسواک و دو بار از نخ دندان جهت پاکسازی مواد غذایی و پلاک دندان از دهان خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید ... همه چیزهایی که باید درباره دهان خشک بدانید

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله ناتوانی در حفظ سلامت دندان به دلیل بروز برخی از مشکلات مانند خشکی دهان میشوند این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم که مانع از دست رفتن سلامت دندان شما می شوند را بکار گیرند.

پیشنهاد ویژه : با رزرو آنلاین نوبت می توانید 15 درصد تخفیف در خدمات دندانپزشکی دریافت کنید

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج