زخم ها و عفونت دهان 2

30 خرداد 98 اصطلاحات دندانپزشکی بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی

زخم ها و عفونت دهان

زخم ها و عفونت دهان می توانند به علت عفونت های باکتری، ویروسی یا قارچی، سیم ارتودنسی سست، یا پروتز دندان نامناسب بوجود آیند. عفونت ها و زخم های دهانی، زبانی و داخل گونه اغلب با با عفونت های ویروسی ایجاد می شوند، زخم دهان عارضه دردناکی است که شرایط ناخوشایندی را برای بیمار ایجاد می‌کند. زخم لثه، خونریزی، التهاب و تحلیل لثه‌ها از مهمترین مشکلات و بیماری‌های دهان است.

بیشتر بخوانید ... نکات روزانه برای حفظ سلامت دندان ها

علتو نشانه های عفونت

_ سوزش دهان : علت سوزش دهان به وضوح قابل درک نیست. برخی از علل شایع عبارتند از: کمبود غذا، خشکی دهان، دیابت، تغییرات هورمونی، داروهای خاص و اضطراب یا افسردگی.

_ کاندیدیازیس : توسط یک قارچ ایجاد می شود و معمولا وقتی سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود، پیشرفت می کند. برخی از داروها مانند درمان استروئید یا سرطان ممکن است خطر ابتلا به این عفونت را افزایش دهند. آنتی بیوتیک ها همچنین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهند، زیرا می توانند توازن طبیعی باکتری ها را در دهان تغییر دهند.

_ در برخی موارد، علت دقیق درد زخم ناشناخته است. اما آسیب به دهان و یا بافت نرم دهان ممکن است تاثیر داشته باشد. سایر علل احتمالی عبارتند از: حساسیت غذایی، غذاهای تند، شور و اسید، کمبود ویتامین B، تغییرات هورمونی و استرس.

_زخم های سرد ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)  هستند و بسیار مسری هستند. عفونت اولیه با ویروس می تواند با علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا همراه باشد و باعث ضایعات دردناک دهان شود. هیچ درمانی برای ویروس هرپس وجود ندارد. زمانیکه یک فرد تب، قاعدگی، خستگی، استرس یا قرار گرفتن در معرض آفتاب را تجربه می کند، ممکن است این مشکل دوباره رخ دهد.

_ لوکوپلاکیا : این می تواند منجر به تحریکات ناشی از پرکننده ها، تاج ها یا پروتز های نامناسب باشد. علل دیگر عبارتند از مصرف دخانیات، HIV / AIDS و ویروس Epstein-Barr. گاهی اوقات لکوپلاکیا با سرطان دهان مرتبط است، بنابراین اگر دقت کنید هر کدام از این تکه ها در حال رشد است، مهم است که دندانپزشک خود را ملاقات کنید.

_ سیالادنیت : سیالادنیت یک عفونت باکتریایی غدد بزاقی است و می تواند حاد، مزمن یا مکرر باشد. ممکن است از طریق غدد بزاق به دهان منتقل شود. این عفونت اغلب در غدد پاروتید رخ می دهد.

بررسی های منظم دهان و دندان احتمال ابتلا به زخم های مشکوک و عفونت دهان را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید ...علایم و درمان زخم دهان در کودکان

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله ناتوانی در حفظ سلامت دندان به دلیل بروز برخی از مشکلات مانند زخم ها و عفونت دهان میشوند. این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم که مانع از دست رفتن سلامت دندان شما می شوند را بکار گیرند.

پیشنهاد ویژه : با رزرو آنلاین نوبت می توانید 15 درصد تخفیف در خدمات دندانپزشکی دریافت کنید

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج