کانال های داخل ریشه

28 خرداد 98 اصطلاحات دندانپزشکی بهداشت دهان و دندان درمان ریشه کلینیک دندانپزشکی

درمان کانال ریشه

این عمل برای تعمیر و حفظ دندان به شدت آسیب دیده یا آلوده به جای از بین بردن آن است. این روش شامل حذف قسمت آسیب دیده دندان (پالپ) و تمیز کردن و ضد عفونی شدن، و پس از آن پر کردن و آب بندی آن است. اصطلاح “کانال ریشه” از تمیز کردن کانال های داخل ریشه دندان می آید. ده ها سال پیش، درمان کانال ریشه دردناك بود. با پیشرفت های دندانی و بیهوشی های موضعی، اکثر مردم امروز در معرض درد ناشی از کانال ریشه اند.

بیشتر بخوانید ... نکات روزانه برای حفظ سلامت دندان ها

مراحل درمان کانال ریشه

کانال های داخل ریشه (مراحل درمان کانال ریشه)

درمان کانال ریشه شامل تعدادی از مراحل است که بسته به شرایط ، این مراحل عبارتند از:

_اندودونت شناس، دندان هارا با اشعه ایکس را بررسی می کند و سپس بیهوشی محلی به دندان آسیب دیده اعمال می شود.

_سد دندان معمولا روی دندان آسیب دیده قرار می گیرد تا آن را جداسازی و  از بزاق دهان آزاد نگه دارد.

_اندودونت از طریق پشت دندان جلو و یا تاج مولار یا پیش مولر برای حذف پالپ بیمار، باز میشود.

_محفظه پالپ و کانال ریشه در آماده سازی برای پر شدن ،تمیز و شکل می گیرند.

_اندودونتیس کانال ریشه را با مواد گوتاپرکا پر می کند.

_در برخی مواقع دندان با مواد موقتی جهت مراقبت از آن پر میشود، سپس این مواد برداشته شده و محفظه پالپ و کانال ریشه به طور دائم با گوتاپرکا پر میشود. گاهی اوقات یک میله فلزی یا پلاستیکی برای حمایت ساختاری در کانال قرار می گیرد. در مرحله نهایی، تاج معمولا روی دندان قرار می گیرد تا شکل و ظاهر طبیعی خود را بازسازی کند.

آیا درمان کانال ریشه دردناک است؟

بسیاری از مردم در مورد دردناک بودن درمان کانال ریشه نگران هستند، چیزی که در گذشته درست بود. امروزه، با گزینه های پیشرفته بیهوشی و تکنیک های جراحی پر کردن یک کانال ریشه کار راحتی است. یک دندان آلوده  معمولا باعث درد دندان می شود و پر کردن کانال ریشه راه حلی برای رفع این مشکل است. در واقع، خمیر دندان آلوده می تواند یک آبسه دندان ایجاد کند و استخوان را در اطراف دندان تخریب کند.

دندان درمان شده و ترمیم شده با مراقبت مناسب می تواند طول عمر بیشتری را سپری کند. کانال های ریشه دارای نرخ موفقیت بالا تری هستند و به طور قابل توجهی ارزان تر از استخراج دندان و جایگزینی با یک پل یا ایمپلنت هستند. اما پوسیدگی دندان هنوز در دندان های درمان شده رخ می دهد، بنابراین برای حفظ مشکلات بیشتر، بهداشت دهان و دندان الزامی است.

اشعه X و درمان کانال ریشه

به منظور تعیین موفقیت یا شکست درمان ریشه، دندانپزشکان به طور معمول اشعه X را با مواردی که قبل از درمان گرفته شده مقایسه می کنند. این مقایسه نشان می دهد که استخوان هنوز از بین رفته یا نیاز به بازسازی دارد. گاهی اوقات کانال های ریشه موفق نیستند زیرا عفونت در داخل دندان ایجاد می شود یا عفونت اصلی به طور کامل برداشته نمی شود. در این موارد، یک آپیککتومی، یک روش که در آن عفونت و نوک ریشه حذف و مواد پر شده قرار می گیرد، انجام می شود. بار دیگر کانال دوم ریشه توصیه می شود.

بیشتر بخوانید ... همه چیز در مورد کانال ریشه دندان

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله ناتوانی در حفظ سلامت دندان به دلیل بروز برخی از مشکلات مانند درد کانال ریشه میشوند. این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم که مانع از دست رفتن سلامت دندان شما می شوند را بکار گیرند.

پیشنهاد ویژه : با رزرو آنلاین نوبت می توانید 15 درصد تخفیف در خدمات دندانپزشکی دریافت کنید

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج