اختلال تمپوروماندیبولار (TMD)

26 خرداد 98 اصطلاحات دندانپزشکی بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی

TMD

مفصل (TMJ) مفصلی است که فک را به استخوان های جمجمه متصل می کند. اختلال مفصلی تمپوروماندیبولار که بیشتر به عنوان TMD شناخته می شود، هنگامی رخ می دهد که مشکلات عضلات و فک ها در صورت وجود دارد. مشکلات فک و عضلات در چهره که کنترل آن به عنوان اختلالات تمپوروماندیبولار (TMD) شناخته شده است.

بیشتر بخوانید ... نکات روزانه برای حفظ سلامت دندان ها

علائم و نشانه ها

اختلال تمپوروماندیبولار TMD(علائم و نشانه ها)

علائم و نشانه های زیادی از TMD وجود دارد. اگر TMD دارید دانستن اینکه این علائم ممکن است برای سایرین هم وجود داشته باشد مشکل است. دندانپزشک شما می تواند تشخیص درست را با در نظر گرفتن تاریخ کامل پزشکی و دندانپزشکی، انجام معاینه بالینی و استفاده از پرتوهای مناسب X بدست آورد.

برخی از نشانه های شایع TMD عبارتند از:

_درد در ناحیه صورت، فک و گوش

_سردرد (اغلب مانند میگرن)، گوش درد، و درد و فشار در پشت چشم

_صدای کلیک هنگام باز کردن یا بستن دهان

_فک که “گیر می کند”، قفل شده یا از محل خارج می شود

_لمس شدن عضلات شکم

_مشکل جویدن یا گاز گرفتن

_تورم چهره

_تغییر ناگهانی در انسداد دندانی (دندان بالا و پایین پایین با هم)

علت بیماری TMD

اغلب TMD از مشکلات عضلات فک و یا مفصلی ناشی می شود. فک شما ممکن است هر زمان در حال کلیک کردن (صدا کردن) و یا حتی “گیر کردن” باشد. مراجعه به یک دندانپزشک یا متخصص دندانپزشکی برای مشاوره و برای تعیین علت مشکل دهانی الزامی است.

برای درستی تشخیص بیماری TMD، دندانپزشک شما ارزیابی کامل پزشکی و دندانپزشکی را انجام خواهد داد و ممکن است برخی از اشعه های (پانورامیک) را برای بررسی مفصل فک و ساختارهای اطراف آن استفاده کند. او ممکن است عضلات و بافت سر و گردن را برای تست التهاب بررسی کند. بعضی از تمرینات و حرکات ممکن است تجویز شوند و برای ارزیابی و تشخیص بیشتر می توانید ارجاع به جراح دهان و فک و صورت را از پزشک خود دریافت کنید.

درمان

در حالی که هیچ درمان خاصی برای TMD وجود ندارد، درمان های مختلفی وجود دارد که ممکن است علائم شما را به طور چشمگیری کاهش دهد. دندانپزشک شما ممکن است یک یا چند مورد زیر را توصیه کند:

_تلاش برای از بین بردن اسپاسم عضلانی و درد با استفاده از حرارت مرطوب و یا مصرف دارو، مانند آرامبخش عضلانی، آسپرین، دیگر داروهای بدون درد و یا ضد التهاب.

_کاهش اثرات مضر خرد شدن و ساییدن با پوشیدن یک محافظ شبانه یا اسپلینت سفارشی ساخته شده به تناسب دهان خود، دستگاه لغزش بیش از دندان بالا  آنها را  از ساییدگی در برابر دندان های پایین تر نگه می دارد.

_تکنیک های آرامش یادگیری برای کمک به کنترل تنش عضلانی در فک. دندانپزشک شما ممکن است به شما پیشنهاد کند که برای کمک به از بین بردن استرس به دنبال آموزش یا مشاوره باشید.

_محرک الکتریکی عصبی پوست (TENS) از جریان های الکتریکی کم برای استحکام عضلات مفصلی و صورت و تسکین دهنده استفاده می کند.

_یک دندانپزشک ممکن است داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را برای تسکین درد و تورم تجویز کند.

بیشتر بخوانید ... دندان قروچه کردن(به هم فشردن دندان)

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله ناتوانی در حفظ سلامت دندان به دلیل بروز برخی از مشکلات مانند بیماری عضلانی TMD میشوند. این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم که مانع از دست رفتن سلامت دندان شما می شوند را بکار گیرند.

پیشنهاد ویژه : با رزرو آنلاین نوبت می توانید 15 درصد تخفیف در خدمات دندانپزشکی دریافت کنید

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج