مسائل مربوط به دندانپزشکی در هنگام بارداری

12 خرداد 98 اصطلاحات دندانپزشکی بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی مینای دندان

دندانپزشکی در هنگام بارداری

بارداری تغییرات زیادی را در بدن شما به وجود می آورد، اما ممکن است انتظار نداشته باشید تغییری در سلامت دهان شما ایجاد کند. انجمن دندانپزشکی توصیه می کند که همه زنان باردار قبل از به دنیا آوردن یک نوزاد جهت مراقبت از حفره های دندانی و مسائل مربوط به حاملگی به دندانپزشک خود مراجعه کنند. حتی اگر شما در تلاش برای داشتن یک نوزاد هستید حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید، چون ممکن است لازم باشد برخی از درمان ها را به تعویق بیاندازید. در این صورت می توانید با هر مشکلی مقابله کنید و از سلامت دهان و دندانتان در طول دوران بارداری مطمعن شوید.

بیشتر بخوانید ... نکات روزانه برای حفظ سلامت دندان ها

بارداری و التهاب لثه

التهاب و خونریزی لثه (گینویویت) در دوران بارداری شایع است. تغییرات در سطوح هورمون در بدن شما می تواند باعث افزایش گردش خون در ناحیه لثه شود، بنابراین خطر خونریزی افزایش می یابد. این تغییرات همچنین می تواند باعث ایجاد پلاک و لکه های دندان شود، بنابراین احتمال عفونت باکتریایی افزایش می یابد. حداقل دو بار در روز (یا بیشتر) مسواک زدن در دوران بارداری برای حفاظت از لثه الزامی است.

برای مراقبت و تمیزکاری حرفه ای می توانید به دندانپزشک مراجعه کنید. برای پاک کردن لثه ها در دوران بارداری از آب نمک استفاده کنید و سعی کنید از یک رژیم سالم بدون غذاهای تصفیه شده و شیرینی استفاده کنید که باعث ایجاد پلاک می شوند. از آنجا که بعضی از داروها در دوران بارداری مضر هستند، رژیم غذایی سالم بهترین راه برای جلوگیری از عفونت است.

بارداری و پوسیدگی دندان

از آنجایی که پلاک می تواند به آسانی بر روی لثه ها و دندان ها لکه ایجاد کند، حتی می تواند باعث پوسیدگی و خرابی کامل دندان ها شود. عواملی مانند استفراغ همچنین می تواند پوسیدگی را ترویج دهد، زیرا باعث ایجاد محیط اسیدی می شود که مینای دندان را مختل می کند. مشکلات دهانی نه تنها برای مادران بلکه برای کودک نیز خطرناک است، از جمله مواردی مانند پریودنتیت و پوسیدگی جدی دندان، خطر ابتلا به دیابت و پره اکلامپسی را افزایش می دهد که یک وضعیت خطرناک است که با فشار خون بالا، میزان بالای پروتئین آن در ادرار و تورم در اندام ها مشاهده می شود.

تومورهای بارداری

برخی از خانم ها در دوران بارداری متوجه توده های سطحی در دهان خود می شوند که با توده های سرطانی اشتباه می گیرند که در واقع خطرناک نیستند. این توده های کوچک بین دندان ها تشکیل می شوند و اغلب در طول سه ماهه دوم ظاهر می شوند و granuloma pyogenic نامیده می شود، که می تواند به آسانی خونریزی کند و باعث ناراحتی شود. ممکن است دندانپزشک شما حذف کردن آن را پیشنهاد کند اما تا زمانی که شما احساس ناراحتی نکنید مشکلی بوجود نمی آورد و متوجه خواهید شد که این انقباضات پس از تولد، خودشان از بین می روند.

دندان های سست

دندان ها می توانند در دوران بارداری شل شوند، حتی اگر لثه ها سالم باشند، به علت افزایش سطح پروژسترون و استروژن که بر لگنی که از دندان ها حمایت می کنند، تاثیر می گذارد. این وضعیت گذرا است و منجربه از دست رفتن دندان ها نمی شود. اگر از شکنندگی دندان هایتان ناراضی هستید با مراجعه به دندانپزشک خود اطمینان حاصل کنید که این مشکلات بدلیل تغییر هورمون ها است.

اگر فکر می کنید که باردار هستید یا در انتظار بدنیا آمدن یک کودک هستید، سلامت دهان خود را اولویت بندی کنید. تغییر سطح هورمون ممکن است باعث بوجود آمدن خطرات احتمالی از جمله شل شدن دندان در دوران بارداری شود. آدامس نیز یک تمیز کننده حرفه ای خوب، برای لثه ها و دندان ها است. مراجعه به دندانپزشک اطمینان حاصل خواهد کرد که هر گونه علائم پوسیدگی یا بیماری های لثه با داروها و تکنیک های ایمن بارداری درمان می شود.

بیشتر بخوانید ... علت تورم لثه در حین بارداری و راه های درمان آن چیست؟

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله ناتوانی در حفظ سلامت دندان به دلیل بروز برخی از مشکلات مانند بارداری می شوند. این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم که مانع از دست رفتن سلامت دندان شما می شوند را بکار گیرند.

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج