2 خرداد 98 اصطلاحات دندانپزشکی بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی

ارتباط بین بیماری لثه و بیماری قلبی

دکتر رابرت شللینگ، دکترا، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد و رئیس کلینیک روماتولوژی در مرکز پزشکی داوکونز بوت در بوستون:برای من، این یکی از مشاهدات شگفت آور در سالهای اخیر بوده است،مطالعات نشان داده افرادی که  دارای بیماری لثه یا مشکلات دندان هستند،نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی هستند.ایا ارتباط بین بیماری لثه و بیماری قلبی وجود دارد؟

بیشتر بخوانید ... نکات روزانه برای حفظ سلامت دندان ها

چرا بیماران قلبی عروقی باید بیشتر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند؟

تعدادی از نظریه ها در این زمینه پیشنهاد شده است،از جمله:

باکتری هایی که لثه ها را آلوده می کنندو باعث ایجاد پریودنتیت (التهاب لثه) میشوند نیز به رگ های خونی در جاهای دیگر بدن منتقل می شوند که موجب التهاب وآسیب رساندن به آنها میشوند. و به دنبال آن باعث ایجاد لخته های خون کوچک، حمله قلبی و سکته مغزی میشود.درمان آنتی بیوتیکی در کاهش آن موثر نیست.به جای آنکه باکتری باعث ایجاد مشکل شود، این پاسخ ایمنی بدن – التهاب است – که یک آبشار آسیب عروقی را در سراسر بدن، از جمله قلب و مغز ایجاد می کند.

ارتباط بین بیماری لثه و بیماری قلبی

ممکن است ارتباط مستقیم بین بیماری لثه و بیماری قلبی عروقی وجود داشته باشد.عواملی مانند سیگار کشیدن نیز ممکن است باعث ایجاد مشکلات لثه وبیماری های قلبی عروقی شود.دیگر احتمالات “مخرب” عبارتند از دسترسی نداشتن به مراقبت های بهداشتی و عدم تمرکز بر روی بهداشت دهان و دندان.شاید افراد بدون بیمه درمانی یا کسانی که مراقبت های بهداشتی خود را به طور منظم انجام نمیدهند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند.

در مطالعات اخیر محققان داده های تقریبی یک میلیون نفر را که بیش از 65000 رویداد قلب و عروق را تجربه کرده اند بررسی کرده اند و دریافتند که:

با در نظر گرفتن رده ی سنی افراد بین میزان ریزش دندان و بیماری قلبی عروقی ارتباط معکوس وجود دارد.

با در نظر گرفتن میزان سیگار کشیدن افراد ارتباط بین از دست دادن دندان و بیماری های قلبی عروقی تا حد زیادی کم شد.

این مطالعه نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین سلامت دهان و بیماری قلبی عروقی نیست. اما اگر این درست باشد، چگونه می توانیم با مطالعات دیگر توضیح دهیم که بین سیگار کشیدن و سایر عوامل خطر برای بیماری قلبی عروقی ارتباط وجود دارد؟

تحقیقات توسط محققان که دهه ها آن را مورد بررسی قرار داده اند دلیل بر این نیست که یک مطالعه به تک تک سوال ها پاسخ می دهد. بنابراین، احتمالا به مطالعات اضافی نیاز خواهیم داشت تا این امر را مرتفع کنیم.

اما:ارتباط بین سلامت دهان و سلامت کلی ممکن است به بیماری قلبی عروقی محدود نشود.مطالعات مربوط به بیماری پریودنتال (به ویژه اگر به علت عفونت باکتریایی به نام پورفیریمون گگینولیز) و آرتریت روماتوئید باشد.علاوه بر این، یک مطالعه 2016، ارتباط بین این باکتری مشابه و خطر ابتلا به سرطان پانکراس را نشان داد.با این حال، همانطور که در مورد ارتباط با بیماری قلبی، علت مشابهی نیست برای اهمیت این مشاهدات، تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

آیا پیوند مستقیم، غیر مستقیم یا تصادفی، بین دهان سالم و رژیم غذایی برای حفظ آن (از جمله عدم سیگار کشیدن و مراقبت دندانپزشکی منظم) می تواند به شما در حفظ دندان کمک کند. این دلیل کافی است برای اینکه تا جایی که می توانید سلامت دهان و دندان خود را اولویت بندی کنید.

برای مطالعه بیشتر در مورد ارتباط بین بهداشت دهان و سلامت کلی تا زمانی که به پزشک خود مراجعه کنید به مسواک زدن و استفاده از نخ دندان متوسل شوید.

بیشتر بخوانید ... باکتری های لثه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و لخته شدن خون را افزایش می دهد

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله ناتوانی در حفظ سلامت دندان به دلیل بروز برخی از بیماری ها مانند بیماری قلبی عروقی می شوند. این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم مانع از دست رفتن سلامت دندان شما به دلیل مبتلا بودن به بیماری قلبی عروقی می شوند را بکار گیرند.

پیشنهاد ویژه : با رزرو آنلاین نوبت می توانید 15 درصد تخفیف در خدمات دندانپزشکی دریافت کنید.

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج