دیابت و سلامت دهان ودندان شما

1 خرداد 98 اصطلاحات دندانپزشکی بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی

دیابت و سلامت دهان و دندان

دیابت یک اختلال متابولیک است در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین میرود.اگر شما دیابت نوع 1 دارید بدن شما به اندازه ی کافی انسولین تولید نمیکند که قند را از خون به سلول ها انتقال دهد،اگر شما دیابت نوع 2 دارید بدن شما به انسولین پاسخ نمیدهد.در هر دو مورد امکان ایجاد مشکل برای سلامت دهانتان وجود دارد.

بیشتر بخوانید ... نکات روزانه برای حفظ سلامت دندان ها

دیابت چگونه سلامت دهان و دندان شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

دیابت چگونه سلامت دهان و دندان شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟ ( دیابت و سلامت دهان و دندان )

دیابت تاثیر بسیاری بر روی سلامت دندان شما دارد.بیماران مبتلا به دیابت در قسمتی که مقادیر زیادی بزاق وجود دارد اغلب دچار خشکی دهان میشوند.بزاق یک عملکرد مهم دارد که باعث می شود ذرات و اسیدهای غذایی شسته شود.اگر تولید بزاق به اندازه کافی نباشد، این ذرات ممکن است در دهان حل شوند، و منجر به پوسیدگی دندان می شود.به همین دلیل است که بیماران مبتلا به دیابت دارای ریسک بالایی در ایجاد حفره هستند.خشکی دهان نیز به زخم، عفونت و درد در دهان مرتبط است.

دیابت می تواند روند بهبودی زخم هارا کم کند.به طوری که کسانی که جراحی دندانپزشکی دارند ممکن است به زمان بهبودی بیشتری نیاز داشته باشند.این بیماران نیز بیشتر به عفونت مبتلا هستند.مراقبت و درمان مناسب به شما کمک می کند تا از این خطرات دور باشید یا آن را به حداقل برسانید.

آیا ارتباط بین بیماری لثه و دیابت وجود دارد؟

آیا ارتباط بین بیماری لثه و دیابت وجود دارد؟ ( دیابت و سلامت دهان و دندان )

بیماران مبتلا به دیابت یشتر در معرض ابتلا به بیماری لثه هستند.هر دو بیماری زخم زودرس، که به عنوان التهاب لثه شناخته می شوند، و بیماری های سنگین جدی شناخته شده به عنوان پریودنتیت، در بیماران دیابتی بیشتر احتمال دارد.در واقع، حدود 22 درصد از افراد مبتلا به دیابت نیز از بیماری پریودنتال رنج می برند.اگر مبتلا به دیابت هستید، احتمال ابتلا به بیماری پریودنتال به میزان 4 برابر از افرادی که دیابت ندارند بیشتر است.

اگر شما بیمار دیابتی و در تلاش برای کنترل سطح قند خون خود هستید، خطر ابتلا به بیماری لثه افزایش می یابد.به عقیده ی برخی متخصصان بیماری لثه ممکن است بر توانایی یک فرد برای حفظ سطح قند خون پایدار تاثیر بگذارد.بیماری لثه ناشی از باکتری های آلوده در دندان است.بیماری لثه باکتری ها را احیا می کند و ممکن است بافت دهان و استخوان ها در دهان شما آسیب ببیند.

بیماری لثه می تواند باعث نفس بد، درد، خونریزی لثه، مشکل جویدن و از دست رفتن دندان شود.اگر علائم بیماری لثه دارید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید و هر چه سریعتر با مشکل مقابله کنید تا از عوارض جانبی از جمله از دست دادن دندان جلوگیری شود.

آیا دیابت مانع انجام ایمپلنت های دندانی میشود؟

ایمپلنت های دندانی یک راه حل رایج برای بیمارانی است که دندان هایشان را از دست داده اند.با توجه به ارتباط بین دیابت و بیماری لثه، اگر شما از دیابت رنج می برید، احتمالا نیاز بیشتری به ایمپلنت دندان دارید.متأسفانه مسائل مشابهی که سبب ایجاد بیماریهای صمغی در بیماران دیابتی می شوند نیز می توانند برای کسانی که ایمپلنت ها را دریافت می کنند مشکل ایجاد کند.این بدان معنا نیست که اگر دیابت دارید، این درمان را نپذیرید، فقط باید با متخصص دندانپزشک خود بیشتر کار کنید تا بتوانید گزینه های بهتری برای درمان خود بررسی کنید.

قبل از اینکه بتوانید ایمپلنت یا پل را دریافت کنید باید لثه سالم داشته باشید.اگر بیماری های پیشرفته منجر به از دست دادن دندان شود، قبل از اینکه بخواهید جایگزین دندان را بررسی کنید،باید بیماری لثه خود را کنترل کنید.

اگر لثه ها به اندازه کافی سالم هستند، قند خون خود را کنترل کنید اگر ایمپلنت دندان دریافت می کنید احتمالا خطر بیشتری برای عوارضی مانند عفونت دارید.کسانی که مبتلا به دیابت هستند،به زمان بیشتری برای بهبودی کامل نیاز دارند.در طول دوره ی درمان با پزشک خود صحبت کنید و اطمینان حاصل کنید که در حال بهبودی هستید.و در مورد میزان قند خون خود برای جلوگیری از این نوع عوارض، مراقب باشید.

چگونه بیماران دیابتی از سلامت دندان خود محافظت می کنند؟

اگر دچار دیابت هستید، اجازه دهید دندانپزشک خود بداند.اگر در معرض بیماری لثه یا سایر مشکلات دندان هستید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.این کار باعث می شود که پزشکان به شما در مدیریت وضعیت و حفظ سلامت دندان ها کمک کنند.کنترل قند خون یکی از مهم ترین چیزهایی است که می توانید برای حمایت از سلامتی دندان های خود انجام دهید.

بیماران مبتلا به دیابت همچنین باید دقت بیشتری در مورد جلسات دندان پزشکی خود داشته باشند.حداقل هر شش ماه یکبار با مراجعه به دندان پزشک از علائم اولیه بیماری لثه، حفره ها و سایر مشکلات مطلع میشوید بنابراین می توانید درمان سریع را دریافت کنید.

اگر شما دچار دیابت هستید، ممکن است نسبت به دیگران در معرض خطرات بیشتری درمورد سلامت دهانتان باشید، نباید دلسرد شوید.با مراقبت مناسب و کنترل قند خون، شما می توانید به طور فعال برای محافظت از دندان های خود کار کنید.

بیشتر بخوانید ... رابطه بین ویتامین D سلامت لثه و دیابت چیست؟

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله ناتوانی در حفظ سلامت دندان به دلیل بروز بزخی از بیماری ها مانند دیابت می شوند. این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم مانع از دست رفتن سلامت دندان شما به دلیل مبتلا بودن به بیماری دیابت می شوند را بکار گیرند.

پیشنهاد ویژه : با رزرو آنلاین نوبت می توانید 15 درصد تخفیف در خدمات دندانپزشکی دریافت کنید

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج