علل و درمان ژنژیویت – عفونت لثه دندان

21 اردیبهشت 98 پوسیدگی دندان درمان ریشه

علل و درمان ژنژیویت – عفونت لثه دندان

Gingivitis به معنای التهاب لثه یا لثه است . این معمولا به این دلیل اتفاق می افتد که یک فیلد عفونتی از پلاک یا باکتری روی دندان ها جمع می شود .

Gingivitis یک نوع غیر مخرب از بیماری پریودنتال است، اما ژنژیویت درمان نشده می تواند به پریودنتیت پیشرفت کند. این جدی تر است و در نهایت منجر به از دست رفتن دندان می شود.

نشانه های لثه ای شامل لثه های قرمز و پف می شود که به راحتی خونریزی می شود وقتی فرد دندان های خود را از دست می دهد .

تینوییت اغلب با بهداشت دهان و دندان، مانند مسواک زدن طولانی تر و مکرر، و نخ ریسی، حل می شود. علاوه بر این، دهانشویه ضد عفونی ممکن است کمک کند.

در موارد خفیف تینوییت، بیماران حتی نمی توانند این را بدانند، چرا که علائم خفیف هستند. با این حال، این وضعیت باید جدی گرفته شود و فورا مورد توجه قرار گیرد.

دو دسته اصلی از بیماری های لثه وجود دارد:

بیماری لثه ناشی از پلاک دندان: این می تواند ناشی از پلاک، عوامل سیستمیک، داروها یا سوء تغذیه باشد.

ضایعات لثه ناشی از غیر پلاک: این می تواند توسط یک باکتری خاص، ویروس یا قارچ ایجاد شود. این ممکن است به علت عوامل ژنتیکی، شرایط سیستمیک (از جمله واکنش های آلرژیک و بیماری های خاص)، زخم ها یا واکنش های بدن خارجی مانند پروتزهای دندانی باشد. گاهی اوقات، علت خاصی وجود ندارد.

علل بیماری لثه :

شايعترين علت ژنژيويت انباشت پلاک باکتري بين دندانها و اطراف آن است. پلاک ناشی از پاسخ ایمنی است که به نوبه خود می تواند منجر به تخریب لثه یا آدامس بافت شود. همچنین ممکن است در نهایت منجر به عوارض بیشتر، از جمله از دست دادن دندان شود.

پلاک دندان یک بیوفیلم است که به طور طبیعی بر روی دندان ها تجمع می یابد. این معمولا توسط استعمار باکتری هایی تشکیل می شود که سعی دارند روی سطح صاف یک دندان قرار گیرند.

این باکتری ها ممکن است به محافظت از دهان از استعمار میکروارگانیسم های مضر کمک کند، اما پلاک دندان همچنین می تواند باعث پوسیدگی دندان و مشکلات پریودنتال مانند گینوییت و پریودنتیت مزمن شود.

هنگامی که پلاک به اندازه کافی برداشته نمی شود، می تواند در محاسبه یا تارتار، در پایه دندان، در نزدیکی لثه ها سخت شود. این رنگ زرد دارد. محاسبات تنها می تواند حرفه ای برداشته شود.

پلاک و تارتار در نهایت لثه ها را تحریک می کنند، باعث التهاب لثه در اطراف پایه دندان می شود. این به این معنی است که لثه ها ممکن است به راحتی خونریزی کنند.

تلفن : ۴۴۴۴۴۱۰۳  – ۴۴۸۹۸۳۲۴  ( ۰۲۱ )
❖ آدرس :جنت اباد مرکزی تقاطع نیایش ( چهار راه ایرانپارس) طبقه فوقانی بانک کوثر پلاک ۲
™ ساعت کاری : کلینیک دندانپزشکی تاج از 9 صبح تا 2 بامداد
™ (روزهای جمعه و تعطیل از ساعت ۱۱ تا ۷ شب)