سرطان دهان چیست؟

18 اردیبهشت 98 بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی

سرطان دهان چیست؟

سرطان دهان شامل سرطان دهان و پشت گلو است. سرطان دهان در زبان، بافتی که دهان و لثه را در زیر زبان، در پایه زبان و ناحیه گلو در پشت دهان قرار می دهد، ایجاد می شود.سرطان دهان به طور کلی حدود سه درصد از سرطان های تشخیص سالانه در ایالات متحده و یا حدود 49،700 مورد جدید در سال را تشخیص می دهد. سرطان دهان اغلب در افراد بالای 40 سال رخ می دهد و بیش از دو برابر مردان و زنان بیشتر است. اکثر سرطان های دهانی مرتبط با مصرف دخانیات، مصرف الکل (یا هر دو) و یا عفونت با ویروس پاپیلوم انسان (HPV) هستند.

بیشتر بخوانید ... خصوصیات پنهان یک لبخند زیبا

علت بیماری سرطان دهان

علت بیماری سرطان دهان ( سرطان دهان چیست؟ )

دخانیات و مصرف الکل: استفاده از دخانیات از هر نوع، از جمله سیگار کشیدن، شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان های دهان قرار می دهد. مصرف الکل سنگین نیز خطر را افزایش می دهد. با استفاده از هر دو تنباکو و الکل خطر بیشتری را افزایش می دهد.

HPV: عفونت با ویروس پاپیلومای مردانه (به ویژه نوع HPV 16) با سرطان دهان مرتبط است.

سن: خطرابتلابه سطان دهان با سن افزایش می یابد. سرطان دهان اغلب در افراد بالای 40 سال رخ می دهد.

قرار گرفتن در معرض آفتاب: سرطان لب می تواند ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب باشد.

رژیم غذایی: رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات ممکن است نقش مهمی در پیشرفت سرطان دهان داشته باشد.

بیشتر بخوانید ... 6+1 نکته طلایی سلامت دهان و دندان افراد سالخورده

علائم سرطان دهان

علائم سرطان دهان ( سرطان دهان چیست؟ )

اگر هر یک از این علائم را بیش از دو هفته داشته باشید، به دندان پزشک یا دکتر خود مراجعه فرمایید

1. درد، سوزش، پوسیدگی یا ضخیم در دهان، لب و یا گلو
  2. پچ سفید یا قرمز در دهان شما
  3. احساس که چیزی در گلویتان است
  4. سختی جویدن یا بلع
  5. سختی حرکت فک و زبان شما
  6. تورم در فک شما
  7. سستی در زبان شما و یا مناطق دیگر دهان شما
  8. درد در یک گوش بدون از دست دادن شنوایی

تشخیص بیماری ( سرطان دهان چیست؟ )

از آنجا که سرطان دهان می تواند به سرعت گسترش یابد، تشخیص زود هنگام مهم است. معاینه سرطان دهان می تواند علائم اولیه سرطان را تشخیص دهد. امتحان بدون درد است و تنها چند دقیقه طول می کشد. بسیاری از دندانپزشکان در حین بررسی دقیق دندانپزشکی، آزمون را انجام خواهند داد. در طول درمان، دندانپزشک یا دندانپزشک شما چهره، گردن، لب ها و دهان شما را برای علائم احتمالی سرطان بررسی خواهد کرد.

رفتار

هنگامی که سرطان دهان به طور زود تشخیص داده می شود، با جراحی یا پرتودرمانی درمان می شود. سرطان دهان که بیشتر در طی تشخیص آن می تواند از ترکیبی از درمان ها استفاده کند. به عنوان مثال، پرتودرمانی و شیمی درمانی اغلب در همان زمان داده می شود. یکی دیگر از گزینه های درمان هدف درمان است، که نوع جدیدی از درمان سرطان است که با استفاده از مواد مخدر و یا مواد دیگر برای دقیق شناسایی و حمله به سلول های سرطانی است.

انتخاب درمان بستگی به سلامت عمومی شما دارد، جایی که در دهان یا گلو، سرطان شروع می شود، اندازه و نوع تومور، و اینکه آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر.پزشک شما ممکن است شما را به متخصص راهنمایی کند. متخصصانی که از سرطان دهان استفاده می کنند عبارتند از:

• جراحان سر و گردن
  • دندانپزشکان متخصص در جراحی دهان، صورت و فک (جراحان دهان و فک و صورت)
  • پزشکان گوش و بینی و گلو (متخصص گوش و حلق و بینی)
  • پزشکانی که به طور خاص سرطان را درمان می کنند (انکولوژی های پزشکی و رادیو)

سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی که ممکن است بخشی از یک گروه درمان باشند عبارتند از دندانپزشکان، جراحان پلاستیک، جراحان ترمیمی، پاتولوژیست های گفتاری، پرستاران انکولوژی، پزشکان ثبت شده و مشاوران بهداشت روانی.

بیشتر بخوانید ... چه چیزی باعث درد لثه می شود؟

نکات مفید

سرطان دهان و درمان آن می تواند مشکلات دندان را ایجاد کند. مهم است که دهان شما قبل از شروع درمان سرطان سلامت خوبی داشته باشد.

• قبل از شروع درمان سرطان، یک دندانپزشک برای یک امتحان کامل یک ماه، اگر ممکن باشد، برای اولین بار بعد از هر کار دندانپزشکی که ممکن است نیاز باشد، دهان خود را برای بهبودی آماده کنید.
  • پیش از آن، در طول درمان و بعد از درمان سرطان از راه مراقبت از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای کنترل درد و سایر علائم و از بین بردن عوارض جانبی درمان استفاده کنید.
  • با تیم مراقبت بهداشتی خود در مورد کمک مالی، حمل و نقل، مراقبت از خانه، حمایت از عاطفی و اجتماعی برای خود و خانواده تان صحبت کنید.

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله سرطان دهان می شوند. این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و  یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم مانع مبتلا به بیماری هایی نظیر سرطان دهان می شوند را بکار گیرند.

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج