چگونگی درمان دندان شل در بزرگسالان !!

18 اردیبهشت 98 بهداشت دهان و دندان پوسیدگی دندان

درمان دندان شل

یک دندان شل در یک کودک اغلب به راحتی حل میشود. با این حال، هنگامی که فرد به نوجوانی می رسد،شل شدن  دندان دیگر یک رخداد طبیعی نیست.
بزرگسالان ممكن است هنگام رعایت دندان هایشان دچار هراس شوند. دندان ها دائمی هستند و طراحی شده اند تا یک عمر طول بکشند.

برخی از علل دندان های شل در بزرگسالان بی ضرر هستند. دیگران نیاز به مراقبت از دندانپزشکی دارند تا دندان را نجات دهند، آن را حذف کنند یا جایگزین آن با ایمپلنت یا پل شوند.

علل دندان شل در بزرگسالان

عوامل زیر اغلب به دلیل لکنت در یک یا چند دندان می باشند:

بیماری لثه

ضعیف بودن بهداشت دهان و دندان ممکن است دندان شل ایجاد کند.

همچنین به عنوان پریودنتیت شناخته می شود، این بیماری شامل التهاب و عفونت لثه ها می شود.

این معمولا توسط عادت های بهداشتی مناسب دندان ایجاد می شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) در ایالات متحده گزارش می دهد

که نیمی از بزرگسالان کشور در سن 30 سالگی یا بیشتر دارای بیماری های صمغی هستند.

هنگامی که مسواک زدن و نخ ریسی پلاک را برداشته اید، بیماری لثه می تواند رشد کند.

پلاک حاوی باکتری است. آن را به دندان ها می چسبد و در طول زمان سخت می شود

تا زمانی که فقط یک متخصص بهداشت حرفه ای دندان می تواند آن را حذف کند.

پلاک تشدید شده، که به عنوان تارتار شناخته می شود، باعث می شود که لثه ها از روی دندان ها دور شوند

و شکاف هایی ایجاد کنند که می توانند آلوده شوند.

با گذشت زمان، این فرآیند می تواند استخوان ها و بافت هایی را که دندان ها را پشت سر می گذارد را شکست دهد و دندان ها را از دست بدهد.

بیشتر بخوانید …ارتودنسی در کودکان چه فوایدی دارد؟

سایر علائم بیماری لثه عبارتند از:

• لثه، نارنجی، دردناک یا متورم شده است
  • لثه هایی که هنگام دندان ها مسواک می زنند
  • رکود زعفران
  • تغییر در نحوه ترکیب دندان ها
    هر گونه علائم بیماری لثه باید توسط دندانپزشک در اسرع وقت بررسی شود. تشخیص زودهنگام و درمان می تواند از دست رفتن دندان جلوگیری کند.

بارداری

سطوح افزایش استروژن و پروژسترون در دوران بارداری می تواند روی استخوان ها و بافت ها در دهان تاثیر بگذارد.

داشتن بیش از این هورمون ها می تواند پریودنتین را تغییر دهد که مجموعه ای از استخوان ها و رباط ها است که از دندان ها حمایت می کنند

و آنها را در جای خود نگه می دارد. هنگامی که پریودنتین آسیب دیده باشد، یک یا چند دندان ممکن است سست شوند.

تغییرات در این بخش بدن پس از بارداری حل خواهد شد و آنها باعث نگرانی نمی شوند. با این حال،

هر کسی که در طول بارداری دچار درد یا دندان های شل شده است، باید دندانپزشک باشد تا بیماری لثه و سایر مشکلات بهداشت دهان را رد کند.

طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا و کنگره زنان ماما و متخصص زنان و زایمان، افراد باردار ایمن هستند که باید از آزمایشات دندانپزشکی، تمیز کردن و اشعه ایکس استفاده کنند.

در واقع، به دلیل ارتباط بین بیماری لثه و زایمان زودرس، افراد باردار به طور منظم دندانپزشکان را تشویق می کنند.

آسیب به دندان

بازیکن فوتبال آسیب دیده نشسته روی نیمکتآسیب های ناشی از ورزش های ارتباطی ممکن است سبب ایجاد دندان های شکننده شود.

دندان های سالم قوی هستند، اما ضربه ای از یک ضربه به صورت یا یک تصادف اتومبیلبرای مثال، می تواند به دندان ها و بافت های اطراف آسیب برساند. نتیجه ممکن است دچار خراشیدگی یا لکه های دندان شود.

به همین ترتیب دندان ها را در طول زمان تنش و یا شبیه سازی آنها در شب می توانید بافت ها را کم کنید و دندان ها را از بین ببرید.

بسیاری از مردم از عادت های خرد کردن یا شستشو خود آگاه نیستند تا زمانی که آنها به درد فک تبدیل شوند. یک دندانپزشک ممکن است قادر به

تشخیص مشکل قبل از اینکه دندان ها به طور دائمی آسیب ببینند.

هر کس که مظنون به آسیب دندان ها شده است، باید دندانپزشک را در اسرع وقت ببیند. به عنوان مثال، آسیب های ورزشی، حوادث و سقوط می تواند آسیب دندانی ایجاد کند.

پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری است که باعث می شود استخوان ها ضعیف شوند و متخلخل شوند. در نتیجه، حتی ریزش و ضربه های جزئی می تواند باعث شکستن استخوان شود.

در حالی که پوکی استخوان معمولا روی ستون فقرات، ناحیه کمر و مچ دست تأثیر می گذارد، همچنین می تواند به استخوان های فک، که از دندان ها پشتیبانی می کند، آسیب برساند.

اگر استخوان های شکمبه کمتر متراکم شوند، دندان ها ممکن است از بین بروند و از بین بروند. موسسه ملی بهداشت (NIH) در ایالات متحده نیز یک ارتباط احتمالی بین از دست دادن استخوان و افزایش خطر بیماری لثه گزارش کرده است.

بعضی از داروهای مورد استفاده برای درمان پوکی استخوان می توانند مشکلات سلامتی دندان را به همراه داشته باشند، اگرچه این موارد غیر معمول است. در موارد نادر، داروهایی به نام بیسفسفونات ها، که به کاهش زخم ها کمک می کنند، می توانند منجر به دندان های شل شوند. این به عنوان استئوکرویز فک شناخته شده است.

نویسندگان یک مطالعه نشان می دهد که osteonecrosis به ندرت در افرادی که بس فسفونات ها را در قالب قرص مصرف می کنند، رخ می دهد، اما این وضعیت ممکن است در افرادی که این دارو را به صورت داخل وریدی دریافت می کنند، ایجاد شود.

تروما و روش های جراحی، مانند استخراج دندان، همچنین می تواند سبب پوکی استخوان شود.

جلوگیری

دندان های شسته شده همیشه نمی توانند جلوگیری شوند، اما فرد می تواند اقدامات لازم را برای کاهش خطر انجام دهد. نکاتی برای سلامت دندان و لثه عبارتند از:

• مسواک زدن دندان ها را کاملا دو بار در روز انجام دهید
  • flossing یک بار در روز
  • خودداری از مصرف سیگار
  • شرکت در آزمون های دندانپزشکی و تمیز کردن اغلب توصیه می شود
  • پوشیدن یک گارد مناسب دهان در حالی که در حال ورزش است
  • پوشیدن یک زنجیر بیت، زمانی که سنگ زنی یا خرد شدن در شب یک مسئله است
  • از دکتر در مورد مکمل های کلسیم و ویتامین D برای کمک به جلوگیری از پوکی استخوان
  • دیابت تحت کنترل است زیرا دیابت یک عامل خطر برای بیماری لثه است
  • آگاهی از داروهایی که ممکن است دندان ها را تحت تاثیر قرار دهد

گزینه های درمان برای دندان شل

نگهدارنده یا محافظ نیش
نگهدارنده یا گارد نیش ممکن است به جلوگیری از آسیاب کردن دندان کمک کند.
طیف وسیعی از درمان ها می تواند کمک کند، و بهترین گزینه به علت ریزش بستگی دارد.

درمان شامل موارد زیر است:

• مقیاس بندی و برنامه ریزی ریشه. این یک نوع روش تمیز کردن عمیق است که می تواند درمان شود و به معکوس کردن بیماری لثه کمک کند.
    داروها یا شستشوی دهان این می تواند به لثه های آلوده کمک کند تا باکتری ها را در دهان درمان کند.
  • عمل جراحی. هدف این است که بافت لثه التهابی و استخوان که توسط بیماری لثه آسیب دیده است، برداشته شود.پیوند استخوان این می تواند کمک به بازسازی استخوان های از دست رفته به بیماری های لثه شود.
  • پیوند بافت نرم. همچنین به عنوان گرافت لثه شناخته می شود، این می تواند باعث از دست رفتن بیشتر دندان یا دندان در افراد مبتلا به بیماری لثه شود.
  • لوازم دندانپزشکی، مانند تقسیم بیت. این می تواند آسیب را از سنگ زنی کاهش دهد و پس از عمل جراحی دهان می تواند به بهبودی کمک کند.
  • درمان دیابت. درمان مناسب برای سلامت دندان ها مهم است.

اگر یک دندان سست خالی بیفتد، دندانپزشک اغلب می تواند لبخند فرد را با:

پل دندان این نوع تاج بر روی دندان ها در هر طرف دندان گم شده قرار می گیرد. نتیجه یک پل بین دو دندان سالم است که به وسیله یک دندان مصنوعی یا مصنوعی در جای دیگری از دست رفته است.
ایمپلنت دندان این شامل یک دندان مصنوعی و ریشه ای است که به جوش متصل است.
در حالی که این گزینه ها موثر هستند، ضروری است که علت اصلی از دست دادن دندان را درمان کنید و هر گام دیگری را که لازم است برای جلوگیری از آسیب بیشتر به کار ببندید.

چشم انداز

برای یک بالغ، یک دندان شکننده می تواند هشدار دهنده باشد. با این حال، دندان می تواند گاهی اوقات ذخیره شود، به ویژه هنگامی که مشکل در اوایل تشخیص داده می شود.

اگر دندان گم شده یا باید برداشته شود، تعدادی از روش های ترمیم می توانند ظاهر دندان طبیعی ایجاد کنند.

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی مخصوصا کودکان دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان می شوند. این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و  یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم مانع از دست رفتن دندان ها  و پوسیدگی آن ها می شوند را بکار گیرند.

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج