ایمپلنت دندان چیست + فیلم مراحل ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست + فیلم مراحل ایمپلنت دندان

5 بهمن 98 ایمپلنت

ایمپلنت دندان یا به انگلیسی Dental implants یعنی جایگزین کردن ریشه‌ها برای قرار دادن دندان پروتزی و پر کردن جای خالی دندان‌های خراب و کشیده شده‌اند. ایمپلنت در واقع نوعی پایه تیتانیومی هستند که وسیله جراحی در زیر لثه و داخل استخوان فک قرار می‌گیرد، و دندانپزشک با قرار دادن بریج، روکش دندان  و یا دندان مصنوعی از آن محافظت می‌کند. ایمپلنت‌های دندانی به صورت یکپارچه و یا دو تکه هستند که توسط پیج اتصال قسمت تاج و ریشه را به هم وصل می‌کنند.

اگر به خوبی از ایمپلنت‌ها مراقبت شود دوام آنها مادام العمر خواهد بود و ایمپلنت‌ها اغلب گران قیمت هستند. ایمپلنت بیشتر برای بیمارانی که قادر به استفاده از دندان مصنوعی نیستند و یا به علت سرطان دهان و یا حادثه دندان‌هایشان مورد آسیب شدید قرار گرفته، استفاده می‌شود.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان بهترین روش جایگزین دندان است و هر واحد آن شامل چندین بخش میشود که در مجموع نه تنها ظاهری شبیه به دندان طبیعی ما دارد بلکه تمامی عملکردهای دندانی را نیز به خوبی دندان های واقعی انجام میدهد. ایمپلنت‌ها قطعات فلزی هستند که مهمترین بخش آن یعنی پایه یا فیکسچر به داخل استخوان فک کاشته میشود و نقش ریشه دندان ما را ایفا میکند.

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

از دست دادن دندان خوشایند هیچ کس نیست و اگر به هر دلیلی دندانی را از دست داده‌اید مطمعنا به دنبال راهی برای پر کردن جای خالی آن هستید. جای خالی دندان از دست رفته می‌تواند در سلامت دیگر دندان‌ها، تکلم و غذا خوردن شخص اثر بگذارد. وقتی جای خالی دندان پر شود به شخص اعتماد به نفس بیشتری داده و همچنین باعث داشتن دندان‌هایی سالم و غذا خوردن راحت‌تر برای او می‌شود. امروزه برای پر کردن این جای خالی روش‌های متعددی وجود دارد که یکی از این روش‌ها ایمپلنت دندان یا همان کاشت دندان است.

برای انجام ایمپلنت استخوان فک و صورت باید به طور کامل رشد کرده باشد چرا که ممکن است در آینده با رشد استخوان فک و صورت ایمپلنت دندان دچار مشکل شود. بنابراین ایمپلنت دندان برای بیمارانی که در سنین رشد هستند روش درمانی مناسبی نیست. افرادی که تحت این عمل درمانی قرار می‌گیرند باید به خوبی به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنند و به طور مرتب برای معاینه دندان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنند.

انجام ایمپلنت برای افرادی که سیگار می‌کشند و یا عادت به مصرف نوشیدنی‌های الکلی دارند، تحت پرتو درمانی در نواحی سر و گردن قرار دارند و یا به بیماری‌های مزمنی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی دچار هستند نیاز به بررسی و معاینه دارد و پزشک باید درباره‌ی امکان انجام ایمپلنت دندان تصمیم بگیرد.

ایمپلنت دندان

بیشتر بخوانید: ونیر کامپوزیت چیست

ایمپلنت دندان برای چه افرادی مناسب نیست

• افرادی که فک آنها به اندازه کافی رشد نکرده
  • افرادی سیگاری، الکلی و معتاد
  • بانوان باردار
  • افرادی که پرتو درمانی در قسمت سر و گردن داشته‌اند.
  • افرادی که داروهای خاص مثل کورتن و استروئید مصرف می‌کنند.
  • افرادی که دندان قروچه دارند چرا که میزان شکستگی ایمپلنت در این افراد بالا است.
  • افرادی که داری بیماری‌های مزمن از جمله فشار خون بالا، دیابت و یا هموفیلی دارند.

شکل ایمپلنت چگونه است و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

هر ایمپلنت به طور کلی از 3 بخش اصلی تشکیل شده است. اجزای ایمپلنت دندان عبارتند از:

• پایه ایمپلنت یا فیکسچر: پایه یک قطعه پیچ کوچک (معمولا تیتانیومی) است که در نقش پایه دندان به داخل استخوان فک کاشته شده و بعد از مدتی جوش میخورد.
  • رابط یا اباتمنت: قطعه ای که بعد از جوش خوردن پایه به استخوان، به آن متصل شده و رابط بین پایه و تاج دندان یا پروتز آن است.
  • پروتز یا تاج دندانی: بعد از بسته شدن اباتمنت، باید چیزی شبیه به تاج دندان واقعی روی اباتمنت متصل شود که به آن پروتز دندانی ایمپلنتی یا دندانی گفته میشود.

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت اندواستیل (Endosteal): این نوع از ایمپلنت‌ها مستقیما روی استخوان فک قرار می‌گیرد. پس از این که بافت لثه‌های اطراف بهبود پیدا کرد دندان‌های مصنوعی روی ایمپلنت‌ها متصل می‌شوند.

ایمپلنت ساب پریواستیل (Subperiosteal): این نوع از یک قاب فلزی بوده که درون استخوان فک و زیر لثه قرار می‌گیرد. پس از اینکه بافت لثه بهبود پیدا کردقاب به استخوان متصل می‌شود.

فواید ایمپلنت

• بهبود در ظاهر دندان
  • بهبود در ادای کلمات
  • افزایش اعتماد به نفس
  • بهبود بهداشت دهان و دندان
  • آسوده خاطر بودن و آرامش بیشتر
  • دوام و ماندگاری بسیار بالای ایمپلنت
  • غذاخوردن آسان‌تر

جنس ایمپلنت‌های دندانی از چیست؟

ایمپلنت‌ها به شکل پیچ ساخته می‌شوند که از جنس تیتانیوم هستند و در استخوان فک کاشته می‌شوند. ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند به صورت یک پارچه و یا دو تکه باشند و توسط پیچ اتصال قسمت تاج و ریشه را به هم وصل می‌کنند.

با وجود اینکه ایمپلنت‌ها از تیتانیوم ساخته می‌شوند و در واقع یک عضو بیگانه محسوب می‌شوند ولی سازگاری بسیار خوبی با بدن دارند. هر چند که جنس ایمپلنت دندان معمولا از تیتانیوم است اما برخی از برندها اقدام به تولید ایمپلنت هایی از جنس زیرکونیوم یا زیرکوونیا میکنند که فلزی بسیار مقاوم و باکیفیت است. این فلز در ساخت بسیاری از محصولات دندانپزشکی زیبایی مورد استفاده قرار میگیرد.

جنس ایمپلنت دندان

روند مراحل ایمپلنت دندان

در گام اول برنامه‌ریزی یک روند درمانی برای بیمار که این برنامه از طرف دندانپزشک و با توجه به نیاز و شرایط  بیمار تنظیم می‌شود.

در گام بعدی ریشه دندان در لثه قرار می‌گیرد که این ریشه در واقع پیچ تیتانیومی است که در فک و به جای ریشه دندان از دست رفته کار گذاشته می‌شود. بعد از مدت زمان 12 تا 24 هفته در فک ثابت شده و اتصال پیدا می‌کند.

در مرحله بعد برای محافظت از دندان جدید قطعه پروتزی دیگری روی ریشه‌ی کوچک تیتانیومی نصب می‌شود.

در مرحله بعد تاج و روکش دندان ساخته شده روی دیگر اجزای پروتزی کار گذاشته شده در فک نصب می‌شود.

نوع و آرایش دندان‌های دیگر در جا گذاری دندان جدید تاثیر دارد چرا که ایمپلنت کردن دندان یا دندان‌های جدید بر اساس شکل و آرایش دندان‌های واقعی صورت می‌گیرد.  رنگ دندان جدید نیز باید با دندان‌های طبیعی مطابقت داشته باشد.

از آنجا که با ایمپلنت کردن دندان، دندان‌های پروتزی جدید در فک کار گذاشته می‌شوند، شکل، عملکرد و حسی که ایجاد می‌کنند کاملا مشابه با دندان طبیعی خواهد بود.

مراحل ایمپلنت دندان

آیا ایمپلنت دندان درد دارد ؟

یکی از مهمترین سوالاتی که در خصوص عمل جراحی کاشت دندان پرسیده میشود این است که آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ در جواب باید گفت که آستانه درد در افراد مختلف متفاوت است و چون ایمپلنت دندان یک جنبه درمانی دارد با اندکی درد همراه است.

فرایند کاشت با بی حسی موضعی انجام می‌گیرد بنابراین در حین درمان بیمار دردی را احساس نمی‌کند و پس از درمان به مدت 6 الی 10 روز ممکن است بیمار درد داشته باشد. ولی اگر بیمار بیشتر از زمان گفته شده درد ایمپلنت دندان داشته باشد باید حتما نزد پزشک متخصص خود برود و علت را جویا شود.

بعد از جراحی و کاشت دندان حتما به دستورالعمل‌های گفته شده توسط پزشک متخصص گوش دهید و در صورت تجویز مسکن و آنتی بیوتیک حتما مصرف کرده تا میزان درد ایمپلنت و عفونت را به حداقل برسانید.

ایمپلنت دندان درد دارد

عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان هم می‌تواند دارای عوارضی باشد که داشتن اطلاعاتی در مورد آنها می‌تواند در کاهش این عوارض نقش اساسی داشته باشد. در طی درمان ایمپلنت شاهد عوارضی هستیم که در حدود سه هفته تا شش ماه پس از بروز آن، درمان می‌شود. بیشتر عوارض ایمپلنت قابل برگشت و طبیعی است. در اینجا به مواردی از عوارض ایمپلنت دندان اشاره می‌کنیم.

• عوارض جانبی، خفیف و موقتی که شامل تورم و احساس ناخوشایند در اطراف دندان ایمپلنت شده است.
  • یکی از عوارضی که ممکن است بعد از هر جراحی اتفاق بیفتد خونریزی و واکنش به داروی بی حسی و یا بیهوشی است.
  • در صورت ادغام نشدن درست با استخوان فک ایمپلنت ممکن است شل شود.
  • احتمال صدمه دیدن رشته‌های عصبی وجود دارد.
  • احتمال شکستن بدنه ایمپلنت که این مورد بسیار نادر بوده ولی غیر ممکن نیست چرا که در اثر فشار زیاد ممکن است بدنه ایمپلنت دچار شکستگی شود.
  • یکی از معایب ایمپلنت هزینه بالای آن است.

ایمپلنت دندان برای چه سنی است

مراقبت‌های لازم بعد از انجام ایمپلنت دندان

• بعد از انجام عمل ایمپلنت به استراحت نیاز داشته و از انجام فعالیت‌های بدنی شدید خوداری کنید و در صورت درد از داروهای مسکن استفاده کنید.
  • تا چند روز بعد از انجام ایمپلنت نباید از غذاهای نرم و سفت استفاده کنید و از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های داغ اجتناب کنید. پس از برطرف شدن بی‌حسی توصیه می‌شود از مواد غذایی سرد مانند بستنی، ماست و پوره سیب زمینی استفاده کنید.
  • پس از انجام جراحی ایمپلنت خونریزی در محل کاشت دندان یا لثه، کبودی، تورم و حتی عفونت ممکن است رخ دهد و امری طبیعی است که با انجام توصیه‌های متخصصان ایمپلنت و استفاده از گاز استریل می‌توان به بهبود آن کمک کرد.
  • لازمه داشتن یک ایمپلنت موفق رعایت بهداشت دهان و دندان است. بیمار تا دو روز بعد از ایمپلنت نباید از مسواک و نخ دندان استفاده کند و از محلول آب و نمک برای شستشوی دهان استفاده کند سپس بعد از آن به صورت عادی از مسواک و نخ دندان استفاده کند.
  • استعمال دخانیات پس از ایمپلنت ترمیم و بهبود را به تاخیر انداخته و حتی ممکن است خونریزی و عفونت را تشدید کند.

چنانچه برای زیباسازی طرح لبخند خود مصمم هستید به یک کلینیک یا دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید به شما پیشنهاد میکنیم که سری به گنیجنه مقالات سایت ما بزنید و اگر وقت مطالعه ندارید میتوانید با ما تماس بگیرید تا به شما در این خصوص کمک کنیم. اگر در تهران یا گرج هستید میتوانید به کلینیک تخصصی تاج دنتال که بهترین کلینیک دندانپزشکی جنت آباد  است مراجعه کنید و یا اینکه از طریق لینک دریافت نوبت آنلاین اقدام به دریافت نوبت کنید و باقی ماجرا را به عهده ما بگذارید.

منبع

بهتر است بخوانید

WeCreativez WhatsApp Support
از ما بپرسید!
سلام ، چطور می توانم کمک کنم؟