ترس از رفتن به دندانپزشک (دنتوفوبیا) و راه های مقابله با آن چیست؟

10 اردیبهشت 98 دسته‌بندی نشده

ترس از رفتن به دندانپزشک (دنتوفوبیا)

ترس از دندانپزشکی (دنتوفوبیا)، یا ترس از دندانپزشکان، تبهکاری رایج در میان افراد در تمام سنین است.

گاهی اوقات مربوط به آیتروفوفوبیا یا ترس از پزشکان، و همچنین تری پانو فوبیایی یا ترس از سوزن است.

ممکن است دونوفوبیا خفیف یا شدید باشد و در نهایت منجر به عواقب ویرانگر شود.

انواع ترس

ترس از دندانپزشکی می تواند به عناصر متعدد تقسیم شود. اکثر افراد مبتلا به این ترس از بیش از یک عنصر ترس دارند،

در حالی که افراد دارای دنتوفوبیای شدید می توانند از تمام یا بیشتر عناصر به طور همزمان بترسند.

• دندانپزشک – مانند پزشکان، حسابرسان IRS و دیگران که به طور معمول از حرفه ها ترسیدند، ‘دندانپزشک‘ اغلب به عنوان سرد و بی احساس در بهترین حالت، یا sadistic در بدترین حالت است. اگر تجربه شخصی من با یک متخصص دندانپزشک داشته باشید، ممکن است بیشتر در معرض این ترس و وحشت باشید.
  • درد – تا زمان نسبتا اخیر، دندانپزشکی کاملا بدون درد دشوار بود یا غیر ممکن بود. حتی امروزه برخی از روشها ممکن است شامل اینکه درد اندکی داشته باشند. بسیاری از افراد به شدت حساس به درد دهان هستند و ترس از اینکه درد ممکن است خشمگین باشد.
  • سستی یا ضعف – بعضی از افراد، به ویژه افرادی که دچار خفگی شده یا در تنفس دچار مشکل شده اند، می ترسند دندان هایشان را از بین ببرند. شما ممکن است نگران باشید که شما قادر به نفس کشیدن یا بلعیدن نخواهید بود.
  • صدا و بوی – بسیاری از مردم، به ویژه کسانی که تجربیات بد گذشته در دندانپزشکان داشته اند، از صدا و بوی اداره دندانپزشک، به ویژه صدای مته، می ترسند.
  • سوزن ها – اگر فوبیای سوزنی دارید، ممکن است به شدت از تزریق هایی که دندانپزشکان برای بی حس کردن دهان استفاده می کنند ترس داشته باشید.

عوارض جانبی

با توجه به ژنتیک و یا شانس ساده، سلامت دندان ها به طور چشمگیری از فرد به فرد تغییر می کند. بعضی از افراد می توانند بین سالهای متمادی از دندانپزشک بازدید کنند که تاثیر دندان ها و لثه ها کم و یا هیچ تاثیری ندارد. دیگران مستعد ضخیم شدن و بیماری لثه هستند، مهم نیست که چقدر مرتب و چاق هستند.

اگر شما یکی از چند نفر خوش شانس نیستید، دنتوفوبیا می تواند عواقب واقعی در زندگی شما داشته باشد.فساد دندانه ای در طول زمان تشدید می شود. حفره های کوچک که یک بار می توانستند به آسانی پر می شدند،منجر به دندان های شکسته و فاسد شده می شدند که نیاز به درمان گران و تهاجمی کانال ریشه و کار بازسازی داشتند.

این دانش، به نوبه خود، باعث می شود که شما حتی کمتر به دنبال درمان باشید، و یک چرخه ی بدبختی ایجاد کنید.انتظار میرود در دنیای مدرن دندان های پاک، سالم و براق داشته باشیم. اگر شما به علت ناپدید شدن و غفلت شکسته و متلاشی شده باشید، ممکن است یک ننگ اجتماعی را تجربه کنید.

ممکن است مشاغل خاصی مشکلی ایجاد شود. دوستیابی ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد و حتی دوستان شما ممکن است شروع به صحبت کنند. این امر منجر به انزوا، افسردگی، اضطراب اجتماعی و حتی آگورافوبی می شود.

در بعضی موارد، مشکلات دندانی می تواند باعث عفونت شود. ناتوانی در درمان این عفونت می تواند موجب گسترش آن شود و باعث بیماری های پزشکی شود. بافت آلوده نیز صدمه دیده است، بنابراین درد یک اثر غیر معمول دنتوفوبیا نیست.

راه های مقابله

اگر دنتوفوبیا شدید شود بهتر است قبل از شروع درمان دندان پزشک متخصص بهداشت روان مشورت کنید. درمان شناختی-رفتاری، داروها و هیپنوتیزم می تواند به شما کمک کند ترس خود را تحت کنترل داشته باشید.

هنگامی که فوبیا شما در سطح قابل کنترل است، شما قادر خواهید بود از دندانپزشک بازدید کنید. با این حال، مهم است که دندانپزشک مناسب را انتخاب کنید. دندانپزشکی امروز بسیار متفاوت از آنچه شما ممکن است به یاد داشته باشید. با این وجود، تمام دندانپزشکان از ترفندهای و تکنیک های مشابه برای کمک به بیماران مبتلا به ترس و اضطراب استفاده نمی کنند.

هميشه قابل قبول است که يک مشاوره اوليه بدون امتحان و تمرين کامل انجام شود. هنگامی که شما برای قرار ملاقات تماس بگیرید، توضیح دهید که از دنتوفوبیا رنج می برید و آماده امتحان کامل نیستید. این قرار ملاقات اولیه به شما اجازه می دهد تا با دندانپزشک ارتباط برقرار کنید و به شیوه و رفتار او بپردازید.

همانطور که به انتصاب های بعدی ادامه می دهید، به یاد داشته باشید که همیشه در کنترل هستید. یک سیگنال را با دندانپزشک خود بسازید که می توانید آن را در زمانی که نیاز به یک استراحت دارید استفاده کنید و یک سیگنال دیگر برای اجازه دادن به دندانپزشک می دانید که نیاز به بیهوشی بیشتری دارید. حتی مسائل مربوط به اینکه چقدر عقب صندلی کج شده است و نظم کار انجام می شود، می تواند پیش از آن مورد بحث قرار گیرد.

بسیاری از مردم دوست دارند یک دستگاه پخش موسیقی قابل حمل یا حتی سیستم DVD را برای قرار ملاقات خود (به یاد داشته باشید گوشی های خود را!). برخی از دندانپزشکان این دستگاه ها یا حتی سیستم های واقعیت مجازی را ارائه می دهند. این موارد می تواند شما را منحرف کند و به شما در آرامش کمک کند.

بیشتر بخوانید … ارتودنسی در کودکان چه فوایدی دارد؟

دونوفوبیا یک فوبیایی رایج و قابل درمان است. درمان نشده، با این حال، می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات جسمی شود. ابتدا یک متخصص سلامت روان را در نظر بگیرید که فوبیا را تحت کنترل داشته باشد و سپس یک دندانپزشک را جستجو کنید که احساس راحتی می کند. پیدا کردن دندانپزشکی که به طور کامل اعتماد می کنید ارزش تلاش دارد.

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی مخصوصا کودکان دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان می شوند. این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و  یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم مانع از دست رفتن دندان ها  و پوسیدگی آن ها می شوند را بکار گیرند.

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج