ژنژیویت چیست ؟ عوامل و درمان ژنژيويت (التهاب لثه)

9 اردیبهشت 98 اصطلاحات دندانپزشکی بهداشت دهان و دندان پریودنتیست

علل و درمان ژنژيويت (التهاب لثه)

ژنژیویت نوعی از بیماری های پریودنتال است که دو نوع مختلف دارد و به دو دلیل دو دسته متفاوت ایجاد میشود که اگر تشخیص و درمان نشود منجر به بیماری های شدید لثه میشود و حتی از دست دادن دندان ، که در ادامه این مقاله به تمام سوالات شما در این باره پاسخ داده خواهد شد.

Gingivitis به معنای التهاب لثه است. این معمولا به این دلیل اتفاق می افتد که یک لایه از پلاک یا باکتری روی دندان ها جمع می شود.

Gingivitis یک نوع غیر مخرب از بیماری پریودنتال است، اما ژنژیویت اگر درمان نشود می تواند به پریودنتیت تبدیل شود. این جدی تر است و در نهایت منجر به از دست رفتن دندان می شود.

نشانه ها : لثه ها قرمز و پف می کنند که به راحتی خونریزی میکنند.

ژنژیویت اغلب با بهداشت دهان و دندان، مانند مسواک زدن طولانی تر و مکرر، و نخ ریسی، حل می شود. علاوه بر این، دهانشویه ضد عفونی ممکن است کمک کند.

در موارد خفیف ژنژیویت ، بیماران حتی نمی توانند این را بدانند، چرا که علائم خفیف هستند. با این حال، این وضعیت باید جدی گرفته شود و فورا مورد توجه قرار گیرد.

انواع ژنژیویت

گینوییت نوعی از بیماری های پريودنتال است.

دو دسته اصلی از بیماری های لثه وجود دارد:

• بیماری لثه ناشی از پلاک دندان :
    این می تواند ناشی از پلاک، عوامل سیستمیک، داروها یا سوء تغذیه باشد.
  • ضایعات لثه ناشی از غیر پلاک :
    می تواند توسط یک باکتری خاص، ویروس یا قارچ ایجاد شود. ممکن است به علت عوامل ژنتیکی، شرایط سیستمیک (از جمله واکنش های آلرژیک و بیماری های خاص)، زخم ها یا واکنش های بدن به عوامل خارجی مانند پروتزهای دندانی باشد. گاهی اوقات نیز، علت خاصی وجود ندارد.

علل

شايعترين علت ژنژيويت انباشته شدن پلاک بين دندانها و اطراف آن است. پلاک ناشی از پاسخ ایمنی است که به نوبه خود می تواند منجر به تخریب لثه شود. همچنین ممکن است در نهایت منجر به عوارض بیشتر، از جمله از دست دادن دندان شود.

پلاک دندان به طور طبیعی بر روی دندان ها تجمع می یابد. این معمولا توسط باکتری هایی تشکیل می شود که سعی دارند روی سطح صاف یک دندان قرار گیرند.

این باکتری ها ممکن است به محافظت از دهان از میکروارگانیسم های مضر کمک کند، اما پلاک دندان همچنین می تواند باعث پوسیدگی دندان و مشکلات پریودنتال مانند پریودنتیت مزمن شود.

انواع بیماری ژنژیویت

هنگامی که پلاک به اندازه کافی برداشته نمی شود، می تواند در تارتار، در پایه دندان، در نزدیکی لثه ها سخت شود.باعث زرد شدن دندان میشود.

پلاک و تارتار در نهایت لثه ها را تحریک می کنند، باعث التهاب لثه در اطراف پایه دندان می شود. این به این معنی است که لثه ها ممکن است به راحتی خونریزی کنند.

علل دیگر و عوامل خطرناک

• تغییرات در هورمون ها: ممکن است در دوران بلوغ ، یائسگی ، چرخه قاعدگی و حاملگی رخ دهد. لثه ممکن است حساس تر شود و خطر التهاب را افزایش دهد.
  • برخی از بیماری ها: سرطان، دیابت و HIV به علت افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع یک است.
  • مواد مخدر: سلامت دهان ممکن است تحت تاثیر برخی از داروها، به ویژه اگر جریان بزاق کاهش یابد. دیلانتین، داروهای ضد انعقاد و بعضی از داروهای ضد آنژین می تواند رشد غیرطبیعی بافت لثه را ایجاد کند.
  • سیگار کشیدن: افراد سیگاری معمولی بیشتر در معرض ابتلا به گینویویت هستند، در مقایسه با افراد غیر سیگاری.
  • سن: خطر ابتلا به ژنژویت با سن افزایش می یابد.
  • رژیم غذایی کم: به عنوان مثال کمبود ویتامین C به بیماری لثه مرتبط است.
  • سابقه خانوادگی: کسانی که والدین یا والدینشان دچار ژنژیویت شده اند خطر بیشتری برای ابتلا به آن نیز دارند.

علائم و نشانه ها

مراقب های حرفه ایی دندانپزشکی

در موارد ملایم ژنژیویت ، ممکن است ناراحتی یا علائم قابل توجهی ایجاد نشود.

علائم و نشانه های لثه عبارتند از:

• رنگ لثه قرمز یا بنفش روشن
  • لک های که ممکن است به لمس دردناک باشد.
  • خونریزی از لثه ها هنگام مسواک زدن یا نخ دندان.
  • هالیتوز یا نفس بد.
  • التهاب یا لثه متورم شده.

تشخیص

دندانپزشک بهداشت دهان و دندان را برای علائم مانند پلاک و دندان در حفره دهان بررسی می کند.

همچنین ممکن است به بررسی علائم پریودنتیت توصیه شود. این ممکن است توسط اشعه ایکس یا پروبنزدایی پروستات انجام شود، با استفاده از یک ابزار که عمق جیب را در اطراف یک دندان اندازه گیری می کند.

رفتار

اگر تشخیص زودرس اتفاق بیفتد، و اگر درمان سریع و مناسب باشد، ممکن است ژنژیویت با موفقیت معکوس شود و کاملا درمان شود.

درمان شامل مراقبت حرفه ای دندانپزشکی و مراحل پیگیری انجام شده توسط بیمار در خانه می شود.

مراقبت حرفه ای دندانپزشکی

پلاک ها حذف می شوند . این امر می تواند ناراحت کننده باشد، به ویژه اگر تارتار بزرگ باشد یا لثه ها بسیار حساس باشند.

کارشناس دندانپزشکی اهمیت بهداشت دهان و نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را توضیح می دهد.

ممکن است توصیه های انتصاب های پیگیری را با احتباس مکرر انجام دهیم.

رفع دندان های آسیب دیده نیز به سلامت دهان کمک می کند.

برخی از مشکلات دندان، مانند دندان های کشیده شده، تاج و یا پل های نصب شده، ممکن است دندان ها را از بین ببرند. آنها ممکن است لثه ها را تحریک کنند.

مراقبت در منزل

به مردم توصیه می شود:

• حداقل دو بار در روز دندان های خود را بشویید.
  • از یک مسواک برقی استفاده کنید.
  • نخ دندان حداقل یکبار در روز.
  • به طور مرتب دهان را با دهانشویه ضد عفونی و شستشو دهید.

دندانپزشک می تواند یک مسواک مناسب و دهانشویه ایی را توصیه کند.

عوارض جانبی

درمان ژنژیویت و دنبال کردن دستورالعمل های حرفه ای بهداشت دندان می تواند به طور معمول از عوارض جلوگیری کند.

با این حال، بدون درمان، بیماری لثه می تواند گسترش یابد و بر بافت، دندان ها و استخوان ها تاثیر بگذارد.

عوارض عبارتند از:

• آبسه یا عفونت در استخوان لثه یا فک
  • پریودنتیت، یک بیماری جدی تر است که می تواند منجر به از دست رفتن استخوان ها و دندان ها شود
  • گینگویت مکرر
  • عفونت باکتریایی باعث زخم شدن لثه ها می شود

مطالعات متعددی مربوط به بیماری های لثه مانند پریودنتیت، بیماری های قلبی عروقی، از جمله حمله قلبی یا سکته مغزی انجام شده است. سایر گزارش ها ارتباطی با خطر بیماری ریه پیدا کرده اند.

رزرو آنلاین نوبت

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج