علت تورم لثه در حین بارداری و راه های درمان آن چیست؟

7 اردیبهشت 98 بهداشت دهان و دندان جراحی لثه

علت تورم لثه ( گینویایت) در حین بارداری

تورم لثه، که ممکن است درد و حساسیت بیشتری نسبت به خونریزی داشته باشند، در دوران بارداری رایج هستند.

این التهاب لثه گینوییت نامیده می شود. Gingivitis بارداری ناشی از تغییرات هورمونی است

که جریان خون را به بافت آدامس افزایش می دهد و لثه ها حساس تر، تحریک پذیر و متورم می شود.

چه کاری می توانید انجام دهید تا تورم شما را مدیریت شود؟

مراقبت های دندانی در دوران بارداری ضروری است. شما باید حداقل دو بار در روز دندان های خود را بشویید

و حداقل یک بار در روز نخ دندان داشته باشید. یک مسواک نرم ممکن است باعث سوزش لثه های شما شود.

شما همچنین باید تمیز کاری های برنامه ریزی شده خود را نگه دارید و در مورد هر گونه مشکل با دندانپزشک خود صحبت کنید.

اگر گینژیت ناشی از کنترل نشده باشد ممکن است منجر به شکل جدی تر بیماری لثه به نام پریودنتیت شود.

پریودنتیت در دوران بارداری احتمال ابتلا به زایمان را افزایش می دهد. خبر خوب این است

که با بهداشت دهان و دندان و مراقبتهای حرفه ای روزمره، هیچ چیز برای شما نگران کننده نباشد.

در اینجا چند چیز است که می توانید برای مدیریت لثه ها و حفظ بهداشت دهان و دندان انجام دهید:

• حداقل دو بار در طول بارداری به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • از یک نمک آب گرم  روزانه استفاده کنید (1 قاشق چای خوری: 1 فنجان).
  • دندانهایتان را دوبار در روز بشویید، مخصوصا بعد از استفراغ از بیماری صبحگاهی.
  • تمرین تغذیه خوب

پس از تولد کودک، لثه ها معمولا به حالت طبیعی باز می گردند. خونریزی و حساسیت نیز باید کاهش یابد.

اگر در طول حاملگی شما تورم و تحریک بدتر شود یا پس از زایمان ادامه دهد، با دندانپزشک تماس بگیرید.

چگونگی درمان تورم لثه در حین بارداری به طور طبیعی

درمان بیماری لثه به طور طبیعی در دوران بارداری

بیماری لثه یک مسئله شایع دردناک برای بزرگسالان است که شامل التهاب لوزالمعده و مسائل جدی دندان، از جمله از دست دادن دندان است.

زنان باردار می توانند به علت تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون، مستعد ابتلا به بیماری های لثه باشند،

بنابراین مهم است که زنان باردار، عادت های بهداشت عمومی خوبی داشته باشند.

بیشتر بخوانید … 7 روش ساده برای سفید کردن دندان ها در خانه

این اغلب منجر به سوال در مورد چگونگی درمان بیماری لثه به طور طبیعی در دوران بارداری می شود؟

هنگامی که بیماری لثه در مراحل اولیه قرار دارد، به عنوان گنگی ویت یا التهاب لثه شناخته می شود.

اگر ژیژوائیت بدون درمان درمان شود، می تواند به پریودنتیت منجر شود، یک مسئله جدی تر است که شامل لثه های ملتحمه ای است

که از دندان ها خارج می شود و مناطق کوچک یا جیب ها را برای عفونت های باکتریایی به ساکنان می رساند.

علائم و نشانه های بیماری لثه در حین بارداری

• لثه قرمز یا تورم
  • منعطف یا خونریزی لثه
  • دندانهای حساس
  • سختی و درد هنگام جویدن
  • دندان های شل

چه عواملي در ايجاد بيماري لثه در حاملگي نقش دارند؟

عادت های ضعیف مراقبت از دهان تنها چیزی نیست که می تواند لثه های شما را تحریک کند.

سایر عوامل مرتبط عبارتند از:

• تغییرات هورمونی
  • دیابت

خبر خوب این است که بیماری صمغی را می توان شناسایی کرد و زودرس آن را با استفاده از دو عادت جسمانی و مراقبت از دهان در خانه مورد استفاده قرار داد.

• مسواک زدن  – دلیلی وجود دارد که دندانپزشک همیشه به ما میگوید مسواک بزنید  عادت های مسواک زدن و عیوب انقباض می تواند لثه ها و دهان باکتری را از بین ببرد، باعث کاهش التهاب لثه می شود.
  • ویتامین C – اگر می خواهید کمک به مبارزه با باکتری هایی که در دهان خود ایجاد می کنند، سعی کنید بیشتر از میوه ها استفاده کنید. ویتامین C می تواند به مبارزه با ژنژیویت کمک کند.
  • ویتامین A – ویتامین دیگر برای اضافه کردن به جعبه ابزار خود برای مبارزه با بیماری های لثه ویتامین A است که برای کمک به رشد استخوان ها و دندان ها ضروری است. توجه به مقادیر بالای ویتامین A بسیار مهم است .
  • نمک دریایی – گرده گل با نمک دریایی ممکن است به کاهش التهاب لثه در هنگام کار با لثه ها کمک کند.

درمان تورم لثه در دوران بارداری هنگامی که درمان طبیعی کار نمی کند

گاهی اوقات بیماری لثه ممکن است برای درمان در خانه بیش از حد باشد.

اگر این مورد باشد، برخی از این گزینه ها را در نظر بگیرید:

• دندانپزشک محلی خود را ببینید
  • دندانپزشک محلی شما می تواند دندان های شما را به تمیز کردن عمیق کمک کند ، که کمک به خلاص شدن از پلاک ایجاد شده توسط بیماری لثه میکند.
  • قبل از درمان به دکتر و دندانپزشک خود مراجعه کنید، زیرا پزشکان توصیه می کنند که درمان های دندان در طول سه ماهه دوم در صورت امکان انجام شود.
  • آنتی بیوتیک های خوراکی مصرف کنید
    اگر عفونت باکتریایی شدید باشد، پزشک یا دندانپزشک شما ممکن است شما را در یک دور از آنتی بیوتیک ها قرار دهد تا به مبارزه با عفونت کمک کند.پزشک باید بداند که کدام یک از آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری ایمن هستند، اما قبل از شروع آنتی بیوتیک، باید از پزشک اطلاع داشته باشید.

آنتی بیوتیک های رایج در بارداری:

آموکسی سیلین
آمپی سیلین
کلیندامایسین
اریترومایسین
پنیسیلین
نیتروفورانتوئین
نسخه دهان شستشو
مورد دیگری که پزشک یا دندانپزشک شما ممکن است تجویز کند، دهانه شستشو مجدد است که به درمان بیماری لثه کمک می کند

بیشتر بخوانید … راه های طبیعی سفید کردن دندان ها

عمل جراحی

اگر بیماری لثه پیشرفت کرده و آنتی بیوتیکها یا سایر درمانها در کمک به بیماری موفق نباشند،

دندانپزشک شما ممکن است عمل جراحی را برای تعمیر لثه توصیه کند.

جراحی جدی است، بنابراین بهتر است قبل از انجام عمل جراحی با دندانپزشک یا دکتر خود مشورت کنید.

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله تورم لثه در حین بارداری می شوند. این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و  یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم مانع از دست رفتن زیبایی  و سفیدی دندان های شما می شوند را بکار گیرند.

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج