چرا احساس طعم شوری در دهان می کنیم؟

1 فروردین 98 اصطلاحات دندانپزشکی بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی

چرا احساس طعم شوری در دهان می کنیم؟ این سوالی است که اغلب ممکن است بعد از خوردن غذاهای شور و نمک‎دار که گاهی پس‌ مزه‎ای در دهان ما باقی می‎گذارند به آن بیاندیشیم. در چنین شرایطی معمولاً چیزی برای نگرانی وجود ندارد اما وقتی این طعم و مزه در طولانی مدت در دهان ما باقی بمانند، به احتمال زیاد نشانی از یک مشکل اساسی می باشد. این اتفاق رخ داده در دهان ما نیاز به معاینه و درمان پزشکی دارد و چیزی نیست که خودمان بتوانیم با درمان های خانگی برطرفش کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی کلی این مسئله بپردازیم.

بیشتر بخوانید ... آیا پوسیدگی دندان باعث ایجاد طعم بد در دهان می شود؟

حقایق فوری درمورد طعم شور در دهان:

بسیاری از دلایل احتمالی برای بروز این مشکل وجود دارد. درمان این عارضه شامل رفع علت اصلی آن است و جای نگرانی وجود ندارد چون این بیماری به راحتی درمان می شود.

روش تشخیص طعم شور در دهان:

برای تعیین علت بروز طعم شوری در دهان، پزشک شما بعد از معاینه دهان شما و بررسی زندگی، تغذیه و داروهای مصرفی و انجام برخی تست‌ ها و آزمایش ها علت این بیماری را خواهد فهمید و درمان لازم را برای شما تجویز خواهد کرد.

طعم شوری در دهان

عوارض طعم شور در دهان:

تعلل درباره درمان هر مشکل مربوز به بدنمان میتواند منجر به رخ دادن تشدید و حاد شدن آن مشکل یا بیماری شود. هر شخصی که دچار دگرگونی ثابتی در طعم دهان خود شده باشد که علت آن معلوم نمی باشد می بایست در اسرع وقت نسبت به مراجعه به پزشک اقدام کند.

دلایل رخ دادن طعم شور در دهان:

هر اتفاق و بیماری یک دلیلی دارد و هیچ چیز بدون دلیل رخ نمی دهد. این بیماری هم دلایلی بعد از معاینه توسط یک پزشک یا دندانپزشک متخصص معلوم خواهد شد که برخی از آن ها در زیر آمده اند:

• نبود آب کافی در بدن

بیش از 70 درصد وزن انسان از آب تشکیل شده و این یعنی از دست دادن آب بدن می تواند منجر به ایجاد طعم و مزه عجیب و غریب و سایر علائم مانند خشکی دهان شود. کم شدن آب بدن به علت مصرف ناکافی مایعات، قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و یا در صورت از دست رفتن مقدار زیادی مایعات از بدن رخ می دهد و زمانی که بدن دچار کمبود مایعات به خصوص آب می شود، مواد معنی پر نمک در بدن زیاد می شود زیرا زیرا تعادل میان آب و مواد معدنی به هم خورده است. در این حالت علائمی مانند: خستگی و کوفتگی، گیجی، سرگیجه، ادرار زرد غلیظ، نمایان می شوند. برای جلوگیری از وقوع چنین مشلاتی باید برنامه مشخصی تنظیم نمایید تا در رژیم غذایی خود به حد کافی آب مصرف کنید.

• خشک شدن دهان

خشک شدن دهان یکی از علامت های کمبود آب در بدن است اما در عین حال ممکن است خود به صورت اختلالی جداگانه ظاهر شود. اشخاصی که بدنشان دچار کمبود آب است اینگونه احساس میکنند که گویی چیزی مثل گلوله‌ های نخی در دهان دارند و نیز ممکن است دچار خشکی یا چسبندگی بزاق شوند. بزاق ممکن است طعم نامعمولی بیابد که اغلب به صورت تلخ یا شور است. برخی داروها میتوانند باعث ایجاد خشکی دهان شوند. به هر حال، گرفتگی بینی اغلب اوقات برای ایجاد حالت خشکی در دهان کافی است زیرا در این وضعیت فرد ناچار است به جای بینی از راه دهان نفس بکشد.

• عفونت های دهان

بیماری های مربوط به دهان، لثه و دندان میتوانند باعث بروز عفونت شوند و در صورت عدم درمان بیماری های حاصل از این عفونت ها م‎توانند مضرات مداوم در دندان و استخوان دهان ایجاد کنند. این بیماری های حاصل از عفونت ها میتوانند منجر به طعم شور یا آهن شود و همچنین خرابی دندان ها، چرک دندان ها، زخم های باز در لثه ها، درد شکم و بوی بد دهان شوند. در بعضی مواقع آنها ممکن است مشکلاتی در خوردن غذا یا ایجاد طعم تلخ، فلزی یا شور نقش داشته باشند. پس بهتر است هرچه سریع تر نسبت به درمان آن ها اقدام کنید

طعم شوری در دهان

• مصرف انواع داروها
    برخی داروها میتـوانند باعث خشکی دهان شده یا به درون بزاق نفوذ کنند، که این وضعیت به ایجاد طعم و مزه ‎های نامعمول منجر میشود. پزشک میتواند‎ تعیین کند که طعم مورد بحث ناشی از مصرف دارو است یا خیر. اشخاصی که دارو مصرف میکنند در عین حال ممکن است دچار خشکی دهان شوند که یکی دیگر از علل شایع ایجاد طعم شوری مداوم در دهان است پس بهتر است هر دارویی را خودسرانه مصرف نکنیم و حتما درصورت تجویز پزشک دارو مصرف کنیم.
 بیشتر بخوانید ... شش دلیل بوی بدن دهان

نتیجه گیری:

احساس طعم شوری در دهان اغلب طبیعی است. این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به خلاص شدن از طعم شور ایجاد شده با شستشو نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند.

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج