آیا پوسیدگی دندان باعث ایجاد طعم بد در دهان می شود؟

29 اسفند 97 بهداشت دهان و دندان پوسیدگی دندان

احساس طعم بد در دهان اغلب طبیعی است. این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی های الکلی یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به خلاص شدن از طعم بد ایجاد شده با شستشو و مسواک زدن نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد علل وقوع و روش درمان بوجود آمدن طعم بد در دهان لطفا همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید ... جلوگیری از پوسیدگی دندان

انواع طعم بد در دهان

آنچه که از بررسی های طعم های بد بدست آمده است از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این حال، طعم بد بوجود آمده در دهان معمولا ممکن است: تلخ، ناپاک، فلزی، شور و مرطوب شیرین باشد.

علل ایجاد طعم بد در دهان

هر یک از مسائل بهداشتی و شرایط پزشکی ذکر شده در زیر می تواند عامل ایجاد یک طعم مکرر بد در دهان هر فرد باشد:

1. بهداشت دهان و دندان ضعیف

ضعف بهداشت دهان و یا مسائل بهداشتی دندان، مانند حفره ها و بیماری های لثه، می توانند به ایجاد طعم و مزه ناخوشایند کمک کنند. عفونت، التهاب و آبسه نیز ممکن است از دیگر دلایل موجود باشند. سایر علائم مربوط به بهداشت دهان و دندان نیز عبارتند از: بوی بد دهان (هالیتوز)، خونریزی لثه، تاول خونی دهان و دندان های حساس. برای جلوگیری از مشکلات دندان هر روز از مسواک زدن، نخ دندان و شستشوی دهان غافل نمانید.

2. خشک شدن دهان

دهان خشک یا چسبنده ناشی از فقدان بزاق است. این علامت می تواند طعم بد و نفس بدی را همراه داشته باشد. بزاق برای سلامتی دهان حیاتی است زیرا میزان باکتری ها و ذرات غذا را در دهان کاهش می دهد. خشکی دهان می تواند ناشی از: داروهای خاص، مصرف دخانیات، پیشروی سنی و برخی از شرایط پزشکی از جمله آسیب عصبی و دیابت باشد.

طعم بد در دهان

3. ریفلاکس اسید

ریفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید معده در مری به سمت بالا حرکت کند. طعم ترش در دهان یک نشانه شایع رفلکس اسید است. سایر علائم عبارتند از: بوی بد دهان، درد قفسه سینه، سرفه، سوزش سر دل، خشونت، حالت تهوع، گلو درد و استفراغ

4. برفک دهان

این عفونت ناشی از رشد بیش از حد قارچ کاندیدا است و علائم آن عبارتند از: طعم بد و احساس پنبه در دهان، ترک خوردگی در گوشه های دهان، دشوار شدن خوردن یا بلعیدن، تحریک یا درد زیر دندان مصنوعی، از دست دادن طعم و مزه، خونریزی جزئی در تماس با زخم، قرمزی و درد. همچنین زخم های سفید که می توانند مثل پنیر باشند اغلب بر روی زبان و گونه های داخلی شکل می گیرد. ریزش موی سر در نوزادان، افراد مسن، افراد مبتلا به دیابت و افرادی که بعضی از آنتی بیوتیک ها را مصرف می کنند، از دیگر نشانه های این بیماری است.

5. عفونت های تنفسی

عفونت لوزه ها، سینوس ها و گوش میانی اغلب باعث بوجود آمدن طعم و مزه ناخوشایند فلزی در دهان می شود. افراد مبتلا به عفونت های تنفسی ممکن است دارای لخته شدن خون، آسیب شنوایی و گلو درد باشند.

6. هپاتیت B

هپاتیت B عفونت ویروسی کبد است و می تواند طعم تلخ دهان را ایجاد کند و علائم آن عبارتند از: از دست دادن اشتها، بوی بد دهان، اسهال، تب، حالت تهوع و استفراغ. هپاتیت B جدی است و هر کسی که مظنون باشد، باید به زودی تحت درمان قرار بگیرد.

7. تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در اوایل بارداری می تواند احساس سلیقه و بو را تحت تأثیر قرار دهد. بسیاری از طعم های فلزی را در دهان گزارش می دهند، اما معمولا در حین بارداری ناپدید می شوند. تغییرات هورمونی مرتبط با یائسگی همچنین ممکن است باعث ایجاد خشکی دهان شود که اغلب با طعم تلخ همراه است.

8. داروها

داروهایی که می توانند باعث طعم تلخ یا فلزی در دهان شوند عبارتند از: آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی و ضد التهاب، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد تشنج، داروهای قلبی، داروهای دیابت، مهار کننده های پروتئینی HIV و پیشگیری از بارداری.

9. مکمل های غذایی

ویتامین ها و مکمل های شناخته شده برای ایجاد طعم فلزی در دهان عبارتند از: کلسیم، کروم، فلز مس، آهن و روی. مولتی ویتامین ها و ویتامین های پیش از تولد نیز ممکن است حاوی برخی از این مواد مغذی باشند.

10. درمان سرطان

شیمی درمانی و پرتو درمانی باعث ایجاد طعم ناخوشایند در دهان می شود. طعم بد ایجاد شده معمولا فلزی یا ترش است.

11. شرایط عصبی

هنگامی که عصب های مغز آسیب می بینند، احساس طعم تغییر می کند. شرایط عصبی که می تواند موجب طعم بد در دهان شود عبارتند از: تومورهای مغزی، زوال عقل و صرع. آسیب به سر نیز ممکن است اثر مشابهی داشته باشد.

12. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

فردی که در معرض سطوح بالای جیوه یا سرب قرار دارد، ممکن است به طور غیرمستقیم این مواد شیمیایی وارد بدن وی شود و طعم فلزی در دهان ایجاد کند.

طعم بد در دهان

درمان

درمان برای طعم و مزه ماندگی طولانی مدت در دهان بستگی به علت دارد. قبل از تشخیص، پزشک معمولا یک سابقه پزشکی کامل درمورد سایر نشانه ها را می پرسد و ممکن است برای فهم دقیق حتی به برخی از آزمایش ها نیاز باشد. برای مثال، درمان ممکن است ضروری نباشد اگر علت طعم و مزه هورمونها باشد. عفونت های ویروسی همچنین می توانند بدون درمان رفع شوند و طعم بد ناپدید شود. هنگامی که درمان مورد نیاز باشد، گزینه های موود عبارتند از:

• تنظیم داروها یا مکمل ها

اگر یک داروی یا مکمل مسئول مسمومیت باشد، پزشک ممکن است یک جایگزین را پیشنهاد کند یا دوز توصیه شده را تغییر دهد. اگر درمان سرطانی باعث طعم و مزه شود، معمولا به عنوان درمان پایان می یابد.

• رسیدگی به شرایط پزشکی

درمان وضعیت اساسی معمولا به طعم بد در دهان پایان می دهد. اگر حفره های دندانی، بیماری لثه یا سایر مسائل بهداشت دهان باعث طعم و مزه بد شود، دندانپزشک یک روش، دارو یا دهان درمانی را توصیه می کند.

• درمان های خانگی

در برخی موارد، درمان های خانگی می تواند به حل معضل طعم بد در دهان کمک کند. این معمولا در رابطه با درمان پزشکی یا دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید ... جلوگیری از پوسیدگی و افتادن دندان

نتیجه گیری: