پیوند لثه روش ها و درمان و مدت زمان ترمیم

6 فروردین 98 ارتودنسی اصطلاحات دندانپزشکی ایمپلنت بهداشت دهان و دندان پوسیدگی دندان جراحی جراحی لثه دندانزشکی کودکان زیبایی

پیوند لثه روش ها و درمان و مدت زمان ترمیم

پیوند لثه نوعی از عمل جراحی دندان است که برای اصلاح اثرات عقب رفتگی لثه انجام می شود.

این یک عمل جراحی سریع و نسبتا ساده است که در آن یک پریودنتیست یا متخصص پریودنتیت ، بافت را از سقف دهان برداشته و از آن برای لثه آسیب دیده تا جایی که عقب رفته است استفاده می کند.

عقب رفتگی لثه زمانی اتفاق می افتد که بافت لثه از بین می رود و بیشتر دندان و ریشه را در معرض قرار می دهد.

این ممکن است باعث افزایش حساسیت، به ویژه هنگام خوردن یا نوشیدن غذاهای گرم یا سرد شود.

از آنجایی که عقب رفتگی لثه به آرامی اتفاق می افتد، بسیاری از مردم متوجه نمی شوند که این اتفاق برای آنها اتفاق می افتد.

در صورت عدم درمان، عقب رفتگی لثه در نهایت منجر به از دست رفتن دندان می شود.

بعضی از افراد به خاطر دلایل زیبایی تصمیم به پیوند لثه می گیرند ، مانند لبخند بهتر .

در حالی که برای دیگران ، پیوند لثه برای محافظت از دندان در معرض آسیب و ترمیم هرگونه آسیب در حال انجام است.

بیشتر بخوانید ... درد دندان عقل: علل، درمان خانگی و پیشگیری

انواع روش های جراحی لثه

انواع پیوند لثه موجود است و نوع عمل جراحی بستگی به میزان و شدت آسیب و نیازهای فرد دارد.

یک پریودنتیست در مورد انواع مختلف جراحی در دسترس با فرد برای تصمیم گیری مناسب ترین گزینه صحبت می کند .

قبل از شروع پیوند لثه، پريودنتيست يک بي حس کننده موضعی برای خنثی كردن ناحيه به كار می گيرد تا صدمه اي نداشته باشد.

آنها ممکن است برخی از لثه های موجود را نیز از بین ببرند تا ریشه دندان را در معرض نور قرار دهند و تمیز کنند.

انواع پیوند لثه در دسترس هستند.

سه نوع مختلف جراحی پیوند لثه عبارتند از:

پیوند بافت اتصال

در این روش پریودنتیست:

• در بافت سقف دهان یک فلپ ایجاد می کند و بافت زیرین را از زیر بالاترین لایه بر می دارد .
  • بافت را از سقف دهان برداشته و برای پوشاندن ریشه دندان مورد نظر بخیه می زند .
  • سپس فلپ روی سقف دهان را از جایی که بافت را گرفته اند می پوشاند .

پیوند لثه آزاد

این روش ترجیح داده شده برای افرادی است که دارای لثه های نازک هستند که برای افزایش لثه نیاز به بافت بیشتری دارند.

بافت را به صورت مستقیم از لایه بالای بافت لثه بر روی سقف دهان جدا می کند
این بافت را به منطقه لثه موجود متصل می کند

پیوند پدیکال (جانبی)

این روش ترجیح داده شده برای افرادی است که بافت لثه زیادی در نزدیکی دندان مورد نظر دارند .

بافت پیوندی را از لثه  اطراف یا نزدیک دندان که نیاز به درمان دارد برمی دارد
تنها بخشي از اين بافت را قطع مي کند و يک لبه متصل را نگه میدارد
بافت بالا یا پایین را گسترش می دهد، ریشه های دندانی در معرض را پوشش می دهد و نگه می دارد

یک پریودنتیست ممکن است بافت را از یک بانک بافت به جای حذف بافت لثه از دهان فرد پیوند بزند .

بیشتر بخوانید ...  شش دلیل بوی بدن دهان

آماده سازی جراحی پیوند لثه

هنگامی که فرد و دندانپزشک همه گزینه ها را در نظر گرفته اند و تصمیم به نوع عمل جراحی گرفته اند، برای انجام این عمل ، فرد نیاز به انجام آمادگی های زیادی ندارد.

با این حال، لازم است اطمینان حاصل شود که یک عضو خانواده یا دوست کنار بیمار باشد .

این مهم است زیرا داروهایی که برای کنترل درد تجویز شده اند برای فردی که عمل جراحی لثه داشته در هنگام رانندگی ناامن است.

افرادی که پیوند لثه انجام می دهند نیاز به بستری ندارند و می توانند به خانه بازگردند.

یک پریودنتیست همه دستورالعمل های پس از مراقبت را برای اطمینان از پیوند اطلاع می دهد .

پیوند لثه : یک فرد باید پس از انجام این کار، بیمار را به خانه برساند.

بهبودی

بیمار برای بهبودی باید موارد زیر را انجام دهد :

• اجتناب از نخ دندان کشیدن و مسواک زدن در محل درمان
  • استفاده از یک دهانشویه خاص که کنترل پلاک را انجام می دهد
  • مصرف آنتی بیوتیک ها برای کاهش خطر ابتلا به عفونت
  • اجتناب از تمرین شدید
  • اجتناب از غذاهایی که سخت هستند
  • خوردن غذاهای نرم و سرد، به عنوان مثال، بستنی، ماکارونی، تخم مرغ، ماست و پنیر نرم
  • اجتناب از سیگار کشیدن

درد و ناراحتی که فرد تجربه می کند متفاوت خواهد بود.

برای مثال، اگر پریودنتیست از بانک بافت استفاده کند، فرد باید احساس درد کمتری داشته باشد.

اگر بافت از سقف دهان خارج شود فرد ممکن است چند روز احساس درد کند.

فرآیند بهبودی اغلب سریع است، به مدت 1 تا 2 هفته برای کامل شدن به طور کامل، اما ممکن است طول بکشد.

افراد می توانند داروهای ضد درد (OTC) یا داروهای تجویزی را برای کمک به درمان یا هر گونه ناراحتی مصرف کنند.

پس از انجام این روش، ممکن است دندانها حساسیت بیشتری نسبت به حالت معمول داشته باشند، به خصوص در هنگام مصرف غذاهای گرم و سرد، افراد ممکن است در این هنگام از خمیر دندان یا دهانشویه خاص حساسیت دهان استفاده کنند .

اکثر مردم می توانند روز بعد به کار بازگردند.

یک فرد احتمالا بعد از عمل جراحی با دندانپزشک خود یک قرار ملاقات داشته باشد تا پروسه بهبودی در حال پیشرفت را کنترل کند .

دندانپزشک همچنین ممکن است در صورت لزوم هر بخیه را بردارد.

ظاهر لثه پس از جراحی متفاوت نخواهد بود ، اما ممکن است فرد احساس تنگ تر و سخت تر داشته باشد.

بیشتر بخوانید ...   در مورد خارش لثه چه می دانید ؟

آیا عوارضی وجود دارد؟

عوارض جراحی پیوند آدامس کم و غیر معمول است.

با این وجود ممکن است افراد موارد زیر را تجربه کنند:

• خونریزی لثه
  • لثه های متورم
  • احساس دندان را آزادتر می کند (هرچند این باید موقت باشد)
  • دندان های حساس
  • فضاهای ظاهر شده بین دندان ها

گاهی اوقات، بافت پیوند ممکن است به محل مناسب پیوند متصل نباشد.

این بسیار نادر است، اما اگر این اتفاق بیفتد، فرد ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

بعضی از مردم  طرح لبخندشان بعد از جراحی پیوند لثه را نمی پسندند.

در این شرایط، ممکن است پریودنتیست بتواند لثه ها را دوباره تغییر دهد تا تغییراتی ایجاد کند.

به خواندن ادامه دهید ...  Hypersalivation یا ترشح بیش از حد بزاق چیست؟ هرآنچه که باید بدانید

چه زمانی نیاز به کمک دارید ؟

مردم باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرند ، اگر متوجه علائمی شوند که نشان می دهد لثه ها بعد از جراحی آلوده شده اند .

علائم عفونت عبارتند از:

خونریزی که بیش از 20 دقیقه ادامه دار ، علیرغم اعمال فشار
درد ناگهانی، تورم و کبودی
تب و چرک

پیوند لثه : اگر خونریزی طولانی رخ دهد با دندانپزشک مشورت کنید

آیا این جراحی لازم است ؟

فردی که تصمیم می گیرد که آیا عمل جراحی لثه انجام دهد یا خیر باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

درمان های جایگزین: این ممکن است شامل کشیدن دندان در صورت عقب رفتگی لثه شدید باشد.

هزینه جراحی: اگر فرد به جراحی برای دلایل زیبایی توجه داشته باشد، احتمالا باید هزینه عملیات را از جیب خود پرداخت کند .

خطرات عدم درمان: عقب رفتگی لثه درمان نشده می تواند منجر به بیماری های شدید لثه و نابودی دندان شود. بیماری لثه همچنین می تواند مشکلات دیگری مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت را ایجاد کند.

با حفظ بهداشت دهان و دندان و بازدید از یک متخصص دندانپزشک برای بازبینی های روزمره به صورت منظم، فرد می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش دهد و از ابتدایی شروع به رشد کند.

به خواندن ادامه دهید ...  تاول خونی در دهان چیست ؟ علائم و درمان های خانگی

خلاصه

جراحی پیوند لثه روشی است که به بازگرداندن لثه هایی که فرسوده شده اند کمک می کند و می تواند به محافظت از دندانها کمک کند و لبخند یک فرد را بهبود بخشد.

انواع مختلفی از عمل جراحی لثه وجود دارد.

همه روش ها نسبتا ساده با کمترین خطر از هر گونه عوارض است.

ممکن است افراد پس از جراحی احساس ناراحتی کنند اما در عرض 2 هفته باید بهبودی کامل داشته باشند.

چگونگی مقابله با مولر 2 ساله

جهت رزرو نوبت در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید