رابطه بین ویتامین D سلامت لثه و دیابت چیست؟

17 فروردین 98 ارتودنسی اصطلاحات دندانپزشکی ایمپلنت بهداشت دهان و دندان پروتز دندان پوسیدگی دندان جراحی دندانزشکی کودکان زیبایی

رابطه بین ویتامین D سلامت لثه و دیابت چیست؟

مطالعات جدید رابطه های جالب بین عفونت لثه، کمبود ویتامین D و دیابت را نشان می دهد.

این اولین بار است که اثرات مشترک پریودنتیت و کمبود ویتامین D در دیابت بررسی شده است.

بیشتر بخوانید ... درد دندان عقل: علل، درمان خانگی و پیشگیری

همانطور که بسیاری افراد متوجه آن هستند ، دیابت یک مشکل رو به رشد در ایالات متحده و در سطح جهانی است.

در سال 2015 ، تقریبا 1 نفر از 10 بزرگسالان مبتلا به دیابت بودند .

در ایالات متحده حدود 1.5 میلیون نفر تشخیص جدید در سال وجود دارد.

در حالی که برخی از عوامل خطر شناخته شده برای دیابت، مانند چاقی و فشار خون بالا وجود دارد، هنوز هم تحقیقات بیشتر لازم است .

دیابت بیماری پیچیده ای است و شامل چندین سیستم می شود.

کشف طیف وسیعی از عوامل خطر بالقوه ممکن است در جلوگیری از ابتلا به دیابت در برخی افراد کمک کند و به دیگران کمک کند تا علائم را به طور موثرتری مدیریت کنند.

اخیرا یک تیم در دانشگاه تورنتو در کانادا بررسی تاثیر بالقوه کمبود ویتامین D و پریودنتیت که یک عفونت لثه است را روی دیابت بررسی کرده است .

رابطه بین ویتامین D سلامت لثه و دیابت : بیماری های لثه، دیابت و ویتامین D موجب پیوند عمیقی دارند .

دیابت و پریودنتیت

آن تیم تصمیم گرفتند که درمورد بیماری لثه تحقیق کنند ؛

زیرا مطالعات قبلی نشان داده اند که دیابت خطر ابتلا به پریودنتیت را افزایش می دهد که یک بیماری التهابی ایجاد شده باکتریایی است که می تواند به بافت نرم و استخوان آسیب برساند.

این رابطه دو طرفه است ، به این معنی که پریودنتیت همچنین باعث می شود که دیابت نوع 2 بیشتر شود.

نویسنده Aleksandra Zuk، نویسنده تحقیق سرب ، توضیح می دهد که چرا ویتامین D نیز مورد علاقه پژوهشگران است .

وی می گوید: “ما می دانیم که ویتامین D نه تنها برای سلامتی استخوان مفید است، بلکه نشان می دهد که دارای اثرات ضد میکروبی و ضد التهابی است.

سطح بالایی از ویتامین D می تواند به طور بالقوه التهاب را کاهش دهد و بر میکروب های دهانی مرتبط با بیماری لثه تاثیر بگذارد.”

برخلاف نقش ویتامین D در مبارزه با عفونت و کاهش التهاب، برخی تحقیقات نشان داده اند که گیرنده های ویتامین D به طور مستقیم با پریودنتیت مرتبط هستند.

بیشتر بخوانید ...  شش دلیل بوی بدن دهان

تجزیه و تحلیل تعامل

دانشمندان اطلاعاتی را از نظر سنجی بهداشت و تغذیه ملی 2009-2010 مورد بررسی قرار دادند .

نمونه شامل 1631 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و 1369 نفر بدون آن بودند.

تمام شرکت کنندگان بیش از 30 سال سن داشتند و هر یک از افراد تحت معاینه دندانپزشکی قرار گرفتند و برای ویتامین D و اندازه گلوکز و انسولین ناشتا مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج درخشان محققان در تحقیقات و مراقبت های دیابت BMJ منتشر شده است.

به دنبال تجزیه و تحلیل آنها، نویسندگان نتیجه گرفتند:

“به طور مداوم، اثرات مشترک ضعف ویتامین D-3 و کمبود ویتامین D با پریودنتیت به طور قابل توجهی با دیابت ارتباط داشت.”

داده ها نشان دادند که به طور جداگانه پریودنتیت و کمبود ویتامین D خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهند.

نویسندگان همچنین کشف کردند که وقتی دو عامل ترکیب شدند، خطر بیشتر از مجموع اثرات فردی بود.

از آنجایی که حدود نیمی از بزرگسالان ایالات متحده دارای بیماری لثه و بیش از 40 درصد کمبود ویتامین D هستند، نتیجه گیری این مطالعه می تواند بسیار مهم باشد.

برای تأیید نتایج بیشتر به مطالعات و آزمایشات بیشتری نیاز است و باید به به کارگیری مکانیسم های مختلف بپردازیم.

بیشتر بخوانید ...   در مورد خارش لثه چه می دانید ؟

این مطالعه برای اولین بار به بررسی اثرات مشترک پریودنتیت و کمبود ویتامین D در دیابت پرداخت .

اگر یافته ها تکرار شوند ، در بعضی موارد می تواند راه جدیدی برای مقابله با دیابت ارائه دهد.

به عنوان مثال :

برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 و پریودنتیت، افزایش ویتامین D به سطوح پیشنهاد شده می تواند به افراد کمک کند تا شرایط خود را بهتر کنند .

همانطور که زوک می گوید: “از آنجا که این اولین مطالعه است، ما واقعا باید در دو مطالعه دیگر و در جمعیت های دیگر این دو مورد را بررسی کنیم.

این ممکن است به تحقیق بیشتر در مورد دیابت کمک کند.”

رابطه بین ویتامین D سلامت لثه و دیابت : بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 و پریودنتیت، افزایش ویتامین D به سطوح پیشنهاد شده می تواند به افراد کمک کند تا شرایط خود را بهتر کنند .

چگونگی مقابله با مولر 2 ساله

جهت رزرو نوبت در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید