در مورد خارش لثه چه می دانید ؟

8 اسفند 97 ارتودنسی اصطلاحات دندانپزشکی ایمپلنت بهداشت دهان و دندان پوسیدگی دندان جراحی دندانزشکی کودکان

در مورد خارش لثه چه می دانید ؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا لثه ها ممکن است حالت خارش داشته باشند ، از یک واکنش آلرژیک گرفته تا مسائل مربوط به دندان.

علل احتمالی چیست و علائم زودرس زخم ها که می توانند به جلوگیری از مشکلات دیگر سلامتی کمک کنند چیست؟

لثه، بافت نرم اطراف دندان است که پشتیبانی اطراف هر دندان را فراهم می کند.

لثه های سالم برای حفاظت از دندان ها ضروری هستند و خارش اغلب نشانه ای است که باکتری ها بین دندان ها و لثه ها ایجاد شده اند.

درمان لثه ها معمولا آسان است ، و بهداشت خوب دندان می تواند بیشترین مشکل را برطرف کند.

در بعضی موارد، خارش می تواند نشانه ای از نگرانی جدی تر از قبیل بیماری لثه باشد، بنابراین اگر فرد علائمی همچنان ادامه یابد، باید از دندانپزشک بازدید کند.

بیشتر بخوانید ...  زبان جغرافیایی چیست ؟ هر آنچه ک باید بدانید

علائم

خارش لثه ها ممکن است دارای چندین علت مختلف باشد ، بنابراین علائم می توانند به تعیین دقیق مشکل کمک کنند :

• خارشی که روی سقف دهان نیز تاثیر می گذارد ممکن است آلرژی داشته باشد.
  • لثه های قرمز، تحریک شده و یا ملتهب می تواند به مراحل اولی بیماری لثه اشاره کند.
  • درد یا تورم می تواند منجر به آسیب یا آبسه دندان شود.

لثه هایی که به آرامی برای مدت کوتاهی خونریزی می کنند معمول است ، مانند زمانی که کسی برای اولین بار استفاده از نخ دندان را آغاز می کند.

با این حال، خونریزی مکرر ممکن است نشانه ای از مشکل اساسی دندانپزشکی باشد.

اگر خارش لثه با خونریزی منظم و غیرقابل توضیح همراه باشد، با دندانپزشک مشورت شود.

علل احتمالی

یک علت شایع خارش لثه، ایجاد پلاک در دندان ها و لثه ها است.

پلاک یک فیلم چسبنده بر روی دندان است و حاوی باکتری است که برخی از قندهای ساده موجود در غذا و نوشیدنی را حل می کند.

اگر پلاک ایجاد شود و به مدت طولانی روی دندانها بماند، می تواند منجر به وجود آمدن تارتار شود ، که با نخ و مسواک قابل برداشته نمی شود.

تارتار زیر خط لثه باعث می شود که لثه ها باعث تحریک و التهاب شود. این مرحله اولیه بیماری لثه، گینگوییت نام دارد.

یک واکنش آلرژیک خفیف می تواند منجر به خارش لثه شود .

اگر فرد مبتلا به تب یونجه (hay fever) باشد، ممکن است از سندرم آلرژی دهان (OAS) رنج برده شود، که پس از خوردن میوه یا سبزی خام، باعث خارش یا تورم دهان، صورت، زبان و یا گلو می شود.

دندان ها و لثه ها به تغییرات هورمونی حساس هستند.

برای زنان و دخترانی که بلوغ، بارداری یا یائسگی را تجربه می کنند ، تغییرات هورمونی ممکن است باعث ایجاد خارش لثه یا افزایش خطر بیماری لثه شود.

اگر کسی دندان ها، لثه ها یا دهان خود را زخمی کرده باشد، ممکن است خارش را تجربه کند زیرا ضایعات شروع به بهبود می کنند.

بیشتر بخوانید ...  چه چیزی باعث برآمدگی روی سقف دهان می شود ؟

Bruxism واژه پزشکی برای ساییده شدن دندان است.

ساییدن می تواند باعث آسیب به دندان ها و لثه ها همینطور مینای دندان شود .

همینطور دهان خشک می تواند یک علت شایع خارش لثه باشد.

بدن باید بتواند به اندازه کافی بزاق تولید کند تا دهان مرطوب نگه داشته شود، اما در برخی از شرایط پزشکی ، داروها یا غذاها ممکن است از این امر جلوگیری کنند و باعث خشکی شوند.

نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز باید سریعا خارش لثه را متوقف کند.

علل کمتر شایع لثه عبارتند از:

• دندان در آوردن در کودکان
  • دندان در آوردن در بزرگسالان بین سنین 17 تا 21 ساله هنگامی که دندان های عقل معمولا بیرون می آیند
  • زخم، تبخال دهان یا عفونت های ویروسی که می توانند بر لثه ها تاثیر بگذارند
  • آبسه های دندانی

بهداشت دهان و دندان ضعیف بسیاری از موارد خارش لثه ها را ایجاد می کند زیرا دندان ها و لثه ها به اندازه کافی پاک نمی شوند و پلاک ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید ... سندرم دهان سوزی چیست؟

گزینه های درمان و تسکین

چند راه حل ساده وجود دارد که مردم می توانند با استفاده از آن ها به سرعت به درمان بپردازند تا خارش و سوزش لثه را کاهش دهند:

اگر خارش ادامه یابد یا علائم دیگر وجود داشته باشد فرد باید به دندانپزشک مراجعه کند. کنترل التهاب و عفونت کلید متوقف کردن لثه ها از خارش است.

استفاده از شستشوی با آب شور به عنوان دهانشویه ممکن است به کاهش علائم خارش لثه کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم همچنان ادامه داشته باشد، مهم است که به دندانپزشک مراجعه کنید ، زیرا مرحله اول بیماری لثه معمولا می تواند کنترل شود و به راحتی درمان شود.

یک دندانپزشک قادر خواهد بود در مورد تغییرات در رژیم غذایی و شیوه زندگی مشاوره و مراقبت های اولیه مانند تمیز کردن حرفه ای راهنمایی هایی ارائه دهد.

دندانپزشک باید تارتار را از بین ببرد ، زیرا این کار در خانه انجام نمی شود. این فرایند به عنوان مقیاس شناخته می شود.

هیچ آزمایش مشخصی برای OAS وجود ندارد، اما فرد باید بتواند در صورت داشتن آلرژی پوستی گرده یا با بحث در مورد علائم سوابق پزشکی آزمایش انجام دهد.

اجتناب از هر میوه یا سبزی خام که به نظر می رسد واکنش ایجاد می کند یا قبل از غذا خوردن لایه برداری کند باید کمک کند.

اگر زخم های دهان یا بروکسیسم باعث ایجاد خارش لثه ، پوشیدن یک محافظ دهان سفارشی شده که مانع ساییده شدن دندان ها می شود ، بهترین گزینه برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان ها و لثه ها می باشد.

بیشتر بخوانید ...  زخم های دهان کرون چیست ؟ هرآتچه که باید بدانید

جلوگیری

مهمترین راه برای جلوگیری از خارش لثه ها و مشکلاتی که می تواند با آنها همراه باشد، حفظ بهداشت دندان ها و لثه ها است.

بهداشت دهان و دندان خوب می تواند از طیف وسیعی از مسائل مربوط به سلامت جلوگیری کند و نگه داشتن دندان ها بدون پلاک اولین گام برای اولین بار است.

انجمن دندانپزشکی آمریکایی مسواک زدن دندان ها را دو دقیقه با دوز روزانه فلوراید دوبار در روز همچنین یک بار در روز نخ دندان کشیدن بین دندان ها توصیه می کند.

دهانشویه ممکن است برای افرادی مفید باشد که اغلب دچار درد زخم یا عفونت هستند.

سیگار کشیدن می تواند اثر منفی بر بهداشت دهان و دندان دارد، از جمله تغییر رنگ دندان ها و یا کاهش روند فرآیند بهبود .

تحقیقات نشان می دهد سیگار کشیدن ممکن است خطر بیماری لثه را افزایش دهد که می تواند به وسیله لثه های خارش نشان داده شود.

در نتیجه، ترک سیگار ممکن است گام پیشگیرانه خوبی باشد.

خارش لثه : مسواک زدن دو بار در روز با استفاده از خمیر دندان فلوراید می تواند به حفظ لثه ها سالم و جلوگیری از خارش لثه ها کمک کند.

خلاصه

لثه ها اغلب یک هشدار خوب در مورد یک مشکل بالقوه مانند بیماری لثه می باشند.

تغییرات هورمونی، داروهای جدید و یا یک واکنش آلرژیک می تواند باعث خارش لثه شود. در نتیجه، شرایط ممکن است موقت یا آسان در خانه درمان شود.

اگر کسی نگران باشد یا علائمی داشته باشد که بیش از چند روز پس از درمان در خانه ادامه یابد ، باید با دندانپزشک مشورت کنند.

دندان ها اغلب توجه بیشتری نسبت به لثه ها می گیرند ، اما مراقب لثه ها با استفاده از مسواک زدن و نخ دندان به طور مرتب و کنترل کردن در هر گونه تغییر یا تحریک، کلیدی برای سلامت کلی کلی دهان است.

چگونگی مقابله با مولر 2 ساله

جهت رزرو نوبت در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید