در مورد خارش لثه چه می دانید ؟
خارش لثه

در مورد خارش لثه چه می دانید ؟

8 اسفند 97 ارتودنسی اصطلاحات دندانپزشکی ایمپلنت بهداشت دهان و دندان پوسیدگی دندان جراحی کودکان

دلایل زیادی وجود دارد که چرا لثه ها ممکن است حالت خارش داشته باشند ، از یک واکنش آلرژیک گرفته تا بیماری های مربوط به دندان. اما علل احتمالی چیست و علائم زودرس زخم ها که می توانند به جلوگیری از مشکلات دیگر سلامتی کمک کنند کدامند؟

لثه، بافت نرم اطراف دندان است که پشتیبانی اطراف هر دندان را فراهم می کند. لثه های سالم برای حفاظت از دندان ها ضروری هستند و خارش اغلب نشان دهنده ی وجود باکتری بین دندان و لثه هاست. درمان لثه ها معمولا آسان است ، و بهداشت خوب دندان می تواند مقدار زیادی از مشکل را برطرف کند.در بعضی موارد، خارش می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی مثل بیماری لثه باشد، بنابراین اگر علائم همچنان ادامه یابد، باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

بیشتر بخوانید …  زبان جغرافیایی چیست ؟ هر آنچه ک باید بدانید

علائم

خارش لثه ها ممکن است دارای چندین علت مختلف باشد ، بنابراین علائم می توانند به تعیین دقیق مشکل کمک کنند :

• خارشی که روی سقف دهان نیز تاثیر می گذارد ممکن است نشان دهنده آلرژی باشد.
  • لثه های قرمز، تحریک شده و یا ملتهب می تواند به مراحل اولیه بیماری لثه اشاره کند.
  • درد یا تورم می تواند منجر به آبسه دندان شود.

لثه هایی که به آرامی برای مدت کوتاهی خونریزی می کنند معمولا طبیعی است، مانند زمانی که کسی برای اولین بار استفاده از نخ دندان را آغاز می کند. با این حال، خونریزی مکرر ممکن است نشانه ای از یک مشکل اساسی دندانپزشکی می باشد. اگر خارش لثه با خونریزی منظم و غیرقابل توضیح همراه باشد، باید با دندانپزشک مشورت کرد.

اگر خارش لثه با خونریزی منظم و غیرقابل توضیح همراه باشد، با دندانپزشک مشورت شود.

علل احتمالی خارش لثه

برخی از دلایل احتمالی خارش لثه به همراه نحوه ی درمان عبارتند از:

پلاک دندان

یک علت شایع خارش لثه، ایجاد پلاک در دندان ها و لثه ها است. پلاک یک فیلم چسبنده بر روی دندان است و حاوی باکتری است که برخی از قندهای ساده موجود در غذا و نوشیدنی را حل می کند. اگر پلاک ایجاد شود و به مدت طولانی روی دندانها بماند، می تواند منجر به وجود آمدن تارتار شود ، که با نخ و مسواک برداشته نمی شود. تارتار زیر خط لثه باعث می شود که لثه ها تحریک شده و ملتهب شوند. این نشانه اولیه بیماری لثه است که گینگویت نام دارد. یک واکنش آلرژیک خفیف که می تواند منجر به خارش لثه شود .

بیشتر بخوانید … از بین بردن پلاک دندان با چند روش خانگی ساده

آلرژی دهان

اگر فرد مبتلا به تب یونجه (hay fever) باشد، ممکن است از سندرم آلرژی دهان (OAS) رنج ببرد، که پس از خوردن میوه یا سبزی خام، باعث خارش یا تورم دهان، صورت، زبان و یا گلو می شود.

تغییرات هورمونی

دندان ها و لثه ها به تغییرات هورمونی حساس هستند. برای زنان و دخترانی که بلوغ، بارداری یا یائسگی را تجربه می کنند ، تغییرات هورمونی ممکن است باعث ایجاد خارش لثه یا افزایش خطر بیماری لثه شود. همچنین اگر کسی دندان ها، لثه ها و یا دهان خود را زخمی کرده باشد، ممکن است خارش را تجربه کند زیرا ضایعات شروع به بهبود می کنند.

بیشتر بخوانید … چه چیزی باعث برآمدگی روی سقف دهان می شود ؟

دندان قروچه یا بروکسیم

Bruxism واژه پزشکی برای ساییده شدن دندان است. ساییدن می تواند باعث آسیب به دندان ها، لثه ها و همینطور مینای دندان شود.

خشکی دهان

همینطور دهان خشک می تواند یک علت شایع خارش لثه باشد. بدن باید بتواند به اندازه کافی بزاق تولید کند تا دهان مرطوب نگه داشته شود، اما در برخی از شرایط پزشکی ، داروها یا غذاها ممکن است از این امر جلوگیری کنند و باعث خشکی شوند. نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز باید سریعا خارش لثه را متوقف کند.

علل کمتر شایع لثه عبارتند از:

• دندان در آوردن در کودکان
  • دندان در آوردن در بزرگسالان بین سنین 17 تا 21 ساله هنگامی که دندان های عقل معمولا بیرون می آیند
  • زخم، تبخال دهان یا عفونت های ویروسی که می توانند بر لثه ها تاثیر بگذارند
  • آبسه های دندانی
  • بهداشت دهان و دندان ضعیف بسیاری از موارد خارش لثه ها را ایجاد می کند زیرا دندان ها و لثه ها به اندازه کافی پاک نمی شوند و پلاک ایجاد می شود.

گزینه های درمان و تسکین

چند راه حل ساده وجود دارد که مردم می توانند با استفاده از آن ها به سرعت به درمان بپردازند تا خارش و سوزش لثه را کاهش دهند:

• مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه ضد باکتری
  • شستشو دهان با یک محلول آب شور
  • مصرف آنتی هیستامین، اگر خارش ناشی از آلرژی باشد

اگر خارش ادامه یابد یا علائم دیگر وجود داشته باشد فرد باید به دندانپزشک مراجعه کند. کنترل التهاب و عفونت کلید متوقف کردن خارش لثه است. استفاده از غرغره آب نمک به عنوان دهانشویه ممکن است به کاهش علائم خارش لثه کمک کند.

استفاده از شستشوی با آب شور به عنوان دهانشویه ممکن است به کاهش علائم خارش لثه کمک کند.
غرغره آب نمک به کاهش خارش در دهان کمک می کند

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم همچنان ادامه داشته باشد، ضروری است که به دندانپزشک مراجعه کنید ، زیرا مرحله اول بیماری لثه معمولا می تواند کنترل شود و به راحتی درمان شود. یک دندانپزشک قادر خواهد بود در مورد تغییرات در رژیم غذایی و شیوه زندگی مشاوره و مراقبت های اولیه مانند تمیز کردن حرفه ای راهنمایی هایی ارائه دهد. دندانپزشک باید تارتار را از بین ببرد ، زیرا این کار در خانه انجام نمی شود.

هیچ آزمایش مشخصی برای OAS وجود ندارد، اما اگر فردی حساسیت پوستی دارد و یا به گرد و غبار حساسیت دارد باید در مورد آن با پزشک صحبت کند و سوابق پزشکی خود را ارائه دهد. اگر زخم های دهان یا بروکسیسم باعث ایجاد خارش لثه می شود ، پوشیدن یک محافظ دهان که مانع ساییده شدن دندان ها می شود ، بهترین گزینه برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان ها و لثه ها می باشد.

پیشگیری از خارش لثه

مهمترین راه برای جلوگیری از خارش لثه ها و مشکلاتی که می تواند با آنها همراه باشد، حفظ بهداشت دندان ها و لثه ها است. بهداشت دهان و دندان خوب می تواند از طیف وسیعی از مسائل مربوط به سلامت جلوگیری کند و نگه داشتن دندان ها بدون پلاک اولین گام برای این کار است.

انجمن دندانپزشکی آمریکایی مسواک زدن دندان ها را به مدت دو دقیقه با خمیر دندانی که فلوراید کافی داشته باشد دوبار در روز و همچنین یک بار در روز نخ دندان کشیدن بین دندان ها توصیه می کند. دهانشویه ممکن است برای افرادی مفید باشد که اغلب دچار درد زخم یا عفونت هستند.

سیگار کشیدن می تواند اثر منفی بر بهداشت دهان و دندان داشته باشد، از جمله تغییر رنگ دندان ها و یا کاهش روند فرآیند بهبود . تحقیقات نشان می دهد سیگار کشیدن ممکن است خطر بیماری لثه را افزایش دهد که می تواند به وسیله خارش لثه نشان داده شود. در نتیجه، ترک سیگار ممکن است گام پیشگیرانه خوبی باشد.

خارش لثه : مسواک زدن دو بار در روز با استفاده از خمیر دندان فلوراید می تواند به حفظ لثه ها سالم و جلوگیری از خارش لثه ها کمک کند.

خلاصه

لثه ها اغلب یک هشدار خوب در مورد یک مشکل بالقوه مانند بیماری لثه می باشند. تغییرات هورمونی، داروهای جدید و یا یک واکنش آلرژیک می تواند باعث خارش لثه شود. در نتیجه، این شرایط ممکن است موقتی باشد و یا به راحتی در خانه درمان شود. اگر کسی نگران باشد یا علائمی داشته باشد که بیش از چند روز علارغم درمان های خانگی ادامه یابد ، باید با دندانپزشک مشورت کنند.

دندان ها اغلب مراقبت بیشتری نسبت به لثه ها نیاز دارند ، اما مراقبت از لثه ها با استفاده از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور مرتب و کنترل هر گونه خارش یا تغییر جدید در دهان، کلیدی برای سلامت کلی دهان و دندان است.

WeCreativez WhatsApp Support
کلینیک شبانه‌روزی تاج دنتال
سلام ، چطور می توانم کمک کنم؟