زبان جغرافیایی چیست ؟ هر آنچه ک باید بدانید
زبان جغرافیایی در دهان

زبان جغرافیایی چیست ؟ هر آنچه ک باید بدانید

25 خرداد 99 ارتودنسی اصطلاحات دندانپزشکی ایمپلنت بهداشت دهان و دندان پوسیدگی دندان دندانزشکی کودکان

زبان جغرافیایی حالتی بدون درد است که در آن لکه هایی در بالا و سایر قسمت های زبان ظاهر می شود. در این عارضه لکه های نامنظم، زبان را شبیه به یک نقشه می کند به همین علت است که نام این بیماری یا بهتر بگوییم نام این علامت را زبان جغرافیایی مینامند. این مقاله را از تخصصی ترین کلینیک دندانپزشکی جنت آباد بخوانید تا با ماهیت، علل و نحوه درمان زبان جغرافیایی بیشتر آشنا شوید.

حقایق کوتاه در مورد زبان جغرافیایی:

• لکه های زبان به علت عدم وجود پاپیلا یا ضربه های کوچک در ناحیه آسیب دیده است.
  • تکه ها صاف و قرمز هستند. در بعضی موارد، ممکن است لبه ها کمی بلند شوند.
  • این مشکل  طرح لبخند را به خطر نمیاندازد بنابراین کسی که چنین زبانی دارد لزوما نیازمند انجام پروسه های زیبایی لبخند مانند نصب لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و … که نوعی ونیر دندان یا روکش دندان هستند نیست. به سادگی زیان جغرافیایی هیچ ارتباطی با طرح لبخند شما ندارد.
  • این علامت یک بیماری یا مشکل شایع نیست و معمولا بر جوانان نزدیک به میانسال اثر می گذارد.
  • اغلب, تکه های صاف در یک ناحیه زبان ایجاد می شوند و سپس در ناحیه دیگری ظاهر می شوند.
بیشتر بخوانید ...  زخم های دهان

علائم زبان جغرافیایی چه هستند؟

این مشکل ممکن است ماهها یا سالها ناشناخته باشد. اغلب یک دندانپزشک و یا دکتر در معاینه شفاهی معمولی وضعیت را شناسایی می کنند. این بیماری موجب لکه هایی صاف، قرمز و نامنظم در بالا و اطراف زبان می شود.

ویژگی های برجسته دیگر زبان در این عارضه عبارتند از:

• تکه هایی در بیش از یک منطقه
  • مرز توسعه یافته که می تواند سفید رنگ باشد
  • تکه ها اندازه ها و اشکال مختلف دارند
  • تکه هایی که در طول زمان رشد کرده اند ، بهبود و به قسمت های مختلف زبان انتقال پیدا می کنند
  • تکه هایی که در طول زمان تغییر می کنند
  • تکه هایی که تا یک سال وجود دارند

علائم اضافی ممکن است شامل برخی ناراحتی های خفیف یا درد باشد.  این اغلب در تماس با غذاها یا سایر مواد غذایی اتفاق می افتد.

برخی از عوامل بالقوه که موجب بدتر شدن زبان جغرافیایی میشوند عبارتند از:

زبان جغرافیایی : یک دندانپزشک یا پزشک می تواند شرایط را تشخیص دهد

یک دندانپزشک یا پزشک می تواند شرایط را تشخیص دهد

آیا زبان جغرافیایی خطرناک است؟

با وجود ظاهر آن، این مشکل یک وضعیت خوش خیم است. هیچ بیماری یا سرطانی در ارتباط با آن وجود ندارد. اگر چه ممکن است بعضی از افراد احساس ناراحتی، درد یا سوزش داشته باشند که این احساسات تقریبا به طور انحصاری نتیجه تماس غذاهای تند و یا اسیدی باشند.

آیا خانم های باردار نیز به چنین مشکلی دچار میشوند؟

یک دندانپزشک بارداری در حوزه دندانپزشکی بارداری تمام مسائل بهداشت دهان و دندان خانم های حامله را مدیریت میکند. این  دندانپزشکان تاکنون هیچ علائم و شواهدی مبنی بر اینکه بارداری بتواند باعث شکل گیری زبان جغرافیایی شود پیدا نکرده اند.

بیشتر بخوانید ...  برآمدگی سقف دهان

ظاهر زبان کسی که به اصطلاح جغرافیایی است چه شکلی است؟

زبان جغرافیایی به عنوان الگوهای مختلف در زبان های مختلف مردم نشان می دهد. در برخی موارد زبان جغرافیایی بیشتر شبیه زخم دردناک است. با وجود ظاهر شدن ، زبان جغرافیایی حتی ممکن است ناراحتی ایجاد نکنند.

در موارد دیگر، زبان ژئوگرافیک ممکن است همراه با وضعیتی به نام زبان شکسته(fissured tongue) ، که اغلب ساده تر دیده می شود . در زیر برخی از نمونه های زبان جغرافیایی و چگونگی آن آورده شده است . لطفا توجه داشته باشید که برخی از تصاویر ممکن است کاملا گرافیکی باشند:

زبان جغرافیایی الگو.

زبان جغرافیایی مانند زخم.

زبان جغرافیایی شکسته

آیا این عارضه روی زیبایی دندان ها تاثیر میگذارد؟

همانطور که در ابتدا نیز ذکر شد این مشکل  کوچکترین تاثیری روی دندان ها ندارد زیرا یک لبخند معمولا شامل زبان نیست. با این وجود اگر بین دندان های شما فاصله وجود داشته باشد و برای مثمشال چند دندان شما کشیده شده باشد احتمالا نقوش زبان شما نمایان شده و باید پنهان شوند. در این صورت از درمان هایی مانند لمینت دندان،  کامپوزیت دندان،  ایمپلنت دندان و سایر روش های دندانپزشکی برای بستن این فواصل استفاده خواهد شد.

علل

در حال حاضر هیچ دلیل علمی زبان جغرافیایی وجود ندارد. محققان شروع به بررسی اتصال به شرایط دیگر مانند پسوریازیس کرده اند. با این حال، برای تأیید هر گونه ارتباط، تحقیقات بیشتری لازم است. دانشمندان دو عامل خطر بالقوه برای زبان جغرافیایی را شناسایی کرده اند.

یکی از موارد زبان شکسته است، شرایطی که زبان در سراسر سطح آن شیارها دارد. یکی دیگر از عوامل خطر بالقوه، ژنتیک است، زیرا ممکن است شرایط از یک نسل به بعد منتقل شود. به علت علل ناشناخته، پیشگیری از زبان جغرافیایی شناخته شده نیست.

بیشتر بخوانید ...  میکروبیوم زبان

درمان زبان جغرافیایی چگونه است؟

بدون درمان، اکثر موارد زبان جغرافیایی بدون هیچ گونه مداخله پزشکی، خودشان را درمان می کنند. افراد ممکن است هرگز درمان نشوند و ممکن است هیچ عوارض جانبی نداشته باشند. حتی پس از درمان، علائم زبان جغرافیایی ممکن است بعد از مدتی دوباره بروز کند.

درمان زبان جغرافیایی عبارتند از:

• بیحس کننده و دهانشویه و آنتی هیستامین
  • تسکین دهنده درد دهان
  • شستشوی کورتیکواستروئید
  • ویتامین B و مکمل های روی

درمان ها به خوبی مورد تحقیق قرار نگرفته اند .  افراد ممکن است قادر به توضیح این نباشد که آیا درمان تاثیری بر روند بیماری دارد یا خیر، چرا که زبان جغرافیایی بدون هیچ مداخله ای روشن می شود.

زبان جغرافیایی : دهانشویه ، بی حس کننده و آنتی هیستامین ممکن است به عنوان درمان برای زبان جغرافیایی توصیه شود.

عوارض احتمالی

هیچ عوارض مهمی در ارتباط با زبان جغرافیایی وجود ندارد. همانطور که در بالا ذکر شد، هیچ بیماری یا سرطان وجود ندارد که شناخته شده از زبان جغرافیایی باشد. به علت ظاهر شدن آن، زبان جغرافیایی ممکن است برخی افراد را در معرض اضطراب یا سایر عوارض روحی قرار دهد. برای مثال اکر در سنین پایین چنین مشکلی در افراد به وجود بیاید بیمار که کودک است باید به  دندانپزشک خوب مراجعه کند. ما در حوزه دندانپزشکی کودکان به راحتی  قادر به مدیریت چنین مشکلاتی هستیم.

چه زمانی مراجعه به پزشک لازم است ؟

اگر فرد متوجه علائم خاص و قرمزی در زبان شود، برای تشخیص باید از یک پزشک یا دندانپزشک کمک بخواهد . اگرچه زبان جغرافیایی ممکن است بدون عوارض مرتبط با آن خوش خیم باشد، اما برخی از شرایط جدی تر ممکن است با عارضه مدنظر اشتباه گرفته شود

بیشتر بخوانید ...  پیوند استخوان دهان

تشخیص  این عارضه چگونه است؟

یک پزشک یا دندانپزشک ممکن است زبان جغرافیایی را تشخیص دهد. این مشکل معمولا از طریق بررسی ساده زبان و دهان انجام می شود. آنها ممکن است:

• برای علائم بیماری مانند غدد تورم، تب و یا سایر نشانه ها را بررسی کنید
  • نگاهی به زبان زیر نور
  • زبان را بچرخانید تا بافت غیرطبیعی یا حساسیت شما را کنترل کند
  • از کسی بخواهید که زبانتان را برای بررسی بهتر تکان دهد

در برخی موارد، پزشک ممکن است تست های اضافی را در صورتی که مشکوک به وضعیت نامبرده نیست، سفارش دهد.

خلاصه

با زبان جغرافیایی، یک فرد به طور طبیعی معمولی زندگی خواهد کرد. ظاهر زبان و ناراحتی خفیف اغلب بزرگترین نگرانی هایی است که شخص ممکن است داشته باشد. در بیشتر موارد، تکه ها در نهایت بدون مداخله حل می شود. هیچ تغییری در شیوه زندگی وجود ندارد که فرد باید آن را انجام دهد، زیرا هیچ چیز نمی تواند مانع از این وضعیت دوباره در آینده شود. با این حال، ممکن است بخواهند از غذاهای اسیدی یا تند استفاده کنند.