همه چیزهایی که باید درمورد عقب رفتگی لثه بدانید !

5 بهمن 97 ارتودنسی ایمپلنت بهداشت دهان و دندان دندانزشکی کودکان

عقب رفتگی لثه

لثه ها ممکن است به مرور زمان به عقب رانده شوند یا از بین بروند و بافتی که ریشه های دندان را پوشش می دهد را در معرض نور قرار دهد.
ممکن است لثه های اطراف یک دندان، درصورتی که در یک موقعیت غیر طبیعی باشد، عقب رانده شوند .

هنگامی که ریشه دندان در معرض خطر قرار میگیرد ، دندان نیز در معرض خطر پوسیدگی، عفونت و از دست دادن قرار می گیرد.

اگر مردم در مراحل اولیه شروع به درمان کنند، می توانند روند عقب راندگی لثه را متوقف کنند یا تغییر دهند.

اگر عقب رفتگی لثه شدید باشد و باعث ایجاد نشانه هایی مانند حساسیت دندان، درد یا عفونت شود، درمان های مختلفی در دسترس است. این درمان ها شامل تمیز کردن عمیق دندان ها ، عفونت های پزشکی و گرافت های بافتی است.

عقب رفتگی لثه ها یک وضعیت شایع است ، اما اغلب مردم متوجه این نمی شوند که لثه ها عقب رفته اند مگر تا مراحل پایانی روند پوسیدگی دندان .

لثه چیست؟

لثه از بافت صورتی در دهان تشکیل می شود که به پایه دندان ها چسبیده است. برای هر مجموعه ای از دندان ها یک لثه وجود دارد.

بافت لثه متراکم است و پر از رگ های خونی زیر سطح مرطوب است ، که غالبا به عنوان غشای مخاطی شناخته می شود. بافت لثه با بقیه دهان ارتباط دارد اما به جای قرمز براق و صورتی است.

لثه ها به طور کاملا محکم به استخوان فک متصل می شوند و هر دندان تا گردن را پوشش می دهند .

هنگامی که لثه سالم باشد ، ریشه دندان ها را پوشش می دهد و از آنها محافظت می کند.

عقب راند لثه زمانی اتفاق می افتد که یک فرد قسمتی از بافت لثه را از دست بدهد . این وضعیت ریشه های شکننده دندان ها را در معرض باکتری ها و پلاک ها قرار میدهد و می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود.

بیشتر بخوانید ...  جراحی پریودنتال چیست؟

ضعف بهداشت دهان و بیماری پریودنتال در عقب راندگی لثه ها موثر است .

با این حال، عقب راندگی لثه ها ممکن است در افراد دارای بهداشت دهان و دندان خوب نیز اتفاق بیافتد.

سایش فیزیکی لثه ها و التهاب بافت ها دلیل اصلی عقب راندگی لثه ها است.

برخی از افراد ممکن است به دلیل عوامل ارثی مستعد ابتلا به عقب راندگی لثه باشند. این عوامل شامل موقعیت دندان ها و ضخامت لثه است.

سایش فیزیکی لثه ها با دندان های قوی و یا استفاده از مسواک های با برس های سخت ، یکی دیگر از علل رایج عقب رفتگی لثه است.

بیش از حد مسواک زدن باعث می شود که لثه ها از بین بروند حتی اگر درصورتی که بهداشت دهان و دندان خوب باشد.

این نوع عقب راندگی لثه اغلب بر سمت چپ دهان تاثیر می گذارد.

این به این علت است که اکثر مردم از مسواک خود در دست راست خود استفاده می کنند و فشار بیشتری را بر لثه های چپ قرار می دهند. همچنین این الگو نشان می دهد که لثه های جانبی بیشتر از لثه های ناحیه جلویی تحت فشار قرار می گیرند.

سایر فاکتورهای فیزیکی که باعث عقب رفتگی لثه می شوند، شامل پیرسینگ لب و یا زبان، دندان های ناهموار و آسیب های ناشی از درمان دندان می باشد.

بعضی از افراد مبتلا به علایم التهابی لخته شدن لثه به علت داشتن بافت های حساس تر، مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

بافت لثه نازک تر بیشتر از پلاک احتمال ایجاد التهاب را فراهم می کند.

بیشتر بخوانید ... بهترین نوع خمیر دندان چه مشخصاتی دارد ؟

هنگامی که پلاک بر روی دندان ها ایجاد می شود، می تواند شرایط دندانی زیر را ایجاد کند:

• لثه التهابی: این بیماری به عنوان گینگویت شناخته شده است و می تواند منجر به پریودنتیت شود.
  • پریودونتیت: منجر به ایجاد فاصله بین لثه ها و دندان ها ، به علاوه از دست دادن الیاف اتصال و استخوان در اطراف ریشه های دندان است. این می تواند منجر به از دست رفتن لثه ها و استخوان شود.

بیماری پریودنتال یک علت شایع در عقب رفتگی لثه است. بیماری پریودنتال باعث از دست دادن استخوان ها و بافت های اطراف دندان می شود که از طریق واکنش التهابی ایجاد می شود. عقب رفتگی لثه معمولا همه دندانها را به روش مشابهی تحت تاثیر قرار می دهد.

عوامل خطر ساز

سن یک عامل خطر عقب رفتگی لثه ها است. حدود 88 درصد افراد بالای 65 سال دارای حداقل یک دندان میباشند.

افرادی که سیگار می کشند و از محصولات تنباکو استفاده می کنند نیز با افزایش خطر رفتگی لثه روبرو می شوند.

ژنتیک عامل دیگر است ، زیرا افرادی که لثه های ضعیف دارند می توانند این ویژگی ها را از طریق ژن هایشان منتقل کنند.

دیابت همچنین می تواند خطر ابتلا به عقب رفتگی لثه را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید ... فراتر از پوسیدگی دندان: چرا بهداشت خوب دندان ها مهم است (1)

لثه ها می توانند دندان ها را حس کنند تا به سرما و گرما حساس شوند.
بسیاری از افراد مبتلا به عقب رفتگی لثه ممکن است در اوایل نگرانی نداشته باشند و حتی ممکن است آگاه نباشند که عقب رفتگی لثه دارند .

با این حال، هنگامی که افراد به عقب رفتگی لثه دچار می شوند، ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

• نگرانی در مورد تغییر ظاهر دندان ، دندان به نظر می رسد طولانی تر است و فاصله بین دندان ها افزایش می یابد
  • ترس از دست دادن دندان
    حساسیت به سرما و حرارت به علت اینکه ریشه های دندان بیشتر در معرض است
  • مهمتر از همه، عقب رفتگی لثه می تواند نشانه ای از مشکلات دندانی بیشتری باشد ، از جمله انواع بیماری های لثه ، خطر پوسیدگی دندان همچنین می تواند خطر از دست رفتن دندان را افزایش دهد . همچنین می توانند منجر به نفس کشیدن بد و خونریزی لثه شوند .

درمان

در اکثر موارد عقب رفتگی ملایم به درمان نیاز ندارند. دندانپزشکان ممکن است برای پیشگیری برخی توصیه ها و ارائه نظارت بر لثه ها توصیه کنند. آموزش مسواک مؤثر اما ملایم، موردی موثر در پیشگری است.

برای افرادی که به درمان نیاز دارند، چندین گزینه در دسترس است :

عوامل کاهش دهنده حساسیت و افزایش زیبایی دندان و عوامل اتصال دهنده دنتین : این محصولات به منظور کاهش حساسیت ریشه های دندانی در معرض خطر قرار دارند . عوامل کاهش دهنده حساسیت با علائم عصب درمان می شوند و از طریق کاهش مسواک زدن دندان های حساس به حفظ بهداشت دهان کمک می کنند.

ترمیم کامپوزیت: یک دندانپزشک از رزین های کامپوزیتی دندان برای پوشش سطح ریشه استفاده می کند. آنها همچنین می توانند شکاف های سیاه را بین دندان ها ببندند، همانطور که در عکس ها نشان داده شده است.

عقب رفتگی لثه : درمان انجام شده با کامپوزیت .

پرسلن یا کامپوزیت صورتی: این ماده همان رنگ صورتی از لثه ها است و می تواند برای پر کردن شکاف هایی که لثه ها از بین رفته اند، استفاده شود.

ونیر های قابل جابجایی: معمولا اکریلیک یا سیلیکون هستند و به علت عقب رفتگی لثه ، بافت مصنوعی جایگزین بافت لثه می شود.

ارتودنسی: این شامل درمان هایی است که به آرامی موقعیت دندان ها را طی یک دوره طولانی حرکت می دهند. این تغییر موقعیت می تواند حاشیه لثه را اصلاح کند و دندان ها را به سادگی تمیز نگه دارد.

جراحی: یک جراح دندانپزشک از یک سایت دیگر در دهان بافت منتقل می کند . معمولا فرد برای درمان لثه های شدید به آن نیاز دارد.

عقب رفتگی لثه : درمان انجام شده با ونیر .

برخی از علل عقب رفتگی لثه قابل پیشگیری هستند .

علت قابل ملاحظه ای که قابل پیشگیری است مسواک زدن دندان ها بسیار محکم  و یا با استفاده از یک مسواک سخت می باشد .

در عوض، مردم باید از مسواک نرم و برس استفاده کنند و از زیادی مسواک زدن جلوگیری کنند.

ایجاد پلاک و تارتار می تواند منجر به بیماری پریودنتال شود، بنابراین حفظ سلامت دهان و دندان نیز می تواند به جلوگیری از تداوم لثه کمک کند.

افرادی که نگران دندان های خود و یا از بین رفتن لثه ها هستند باید به دندانپزشک خود مراجعه کنند تا نگرانی های خود را مورد بحث قرار دهند.

چگونگی مقابله با مولر 2 ساله

جهت رزرو نوبت در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید