هر چیزی که باید در مورد دندان عقل تحت فشار بدانید

20 دی 97 ارتودنسی ایمپلنت بهداشت دهان و دندان دندانزشکی کودکان

دندان عقل تحت فشار چیست ؟

دندان عقل که به عنوان مولر سوم شناخته می شود ، آخرین دندان ها است که رشد می کنند . آنها در انتهای لثه بالا و پایین ، درست در پشت دهان قرار دارند.

اکثر مردم در نهایت دارای چهار دندان عقل هستند، اما این می تواند از هیچکدام تا چهار، و در موارد نادر، فرد بیش از چهار نفر باشد.

دندان های عقل معمولا در اواخر نوجوانی بین 17 تا 25 سالگی ظاهر می شوند .

دندان عقل چگونه تحت فشار قرار می گیرد ؟

دهان انسان به طور معمول نمی تواند 32 دندان داشته باشد ، که شامل چهار دندان عقل باشد ، بنابراین وقتی دندان عقل ظاهر می شود ، ممکن است باعث انسداد ، عفونت ، درد گوش و تورم شود.

دندانهای عقلی که به اندازه کافی جا برای رشد مناسب ندارند، به عنوان دندان های عقل تحت فشار شناخته می شوند . آنها به طور کامل رشد نمی کنند .

در نتیجه، آنها می توانند در جهت اشتباه رشد کنند ، از کناره ها بیرون زنند و یا فقط تا حدی در زاویه اشتباه رشد کنند .

که این می تواند دندان های نزدیک را تحت تأثیر قرار دهد.

درد ممکن است به وجود بیاید و دندانهای دیگر نیز ممکن است آسیب ببینند.

حتی اگر آسیب ظاهری نداشته باشد، دندان ها می توانند نسبت به بیماری بیشتر حساس شوند.

اگر دندان باقی مانده زیر لثه بماند ، به عنوان بافت آسیب دیده ، می تواند باکتری جمع کند که می تواند منجر به عفونت شود .

برای بسیاری از مردم، دندان های عقل رشد می کنند و در نهایت از بین می روند و تا زمانی که شخص بهداشت دهان و دندان را خوب انجام می دهند، نیازی به کشیدن ندارند.

دندان عقل تحت فشار : زمانی که جا برای رشد دندان عقل وجود نداشته باشد موجب درد و خم شدن و پوسیدگی می شود .

با این حال، ممکن است نیاز باشد دندان عقل کشیده شود ، اگر:

• درد، تورم، فشار و ناراحتی وجود داشته باشد
  • اگر روشن است که دندان عقل جایی برای رشدی نداشته و یا باعث آسیب به دندان های نزدیک می شود
  • دندان ها کمی رشد کرده کرده و پوسیده شده اند، که باعث می شود برای تمیز کردن دشوارتر شوند

آیا تمام دندان های عقل باید اکشیده شوند؟

در گذشته، دندان عقل، معمولا کشیده می شد ،چه درصورتی که مشکلی وجود داشت یا نه .

که این در حال حاضر در بسیاری از کشورها کمتر رایج است، اما در ایالات متحده، حدود 5 میلیون نفر سالانه تمام دندان های عقل خود را می کشند .

بیشتر بخوانید ... ارتباط بین استرس، اضطراب و سلامت دندان

در ایالات متحده آمریکا، بسیاری از دندانپزشکان و جراحان دهان معتقدند که دندان های عقل تحتفشار که باعث ایجاد هیچ گونه مشکل ظاهری نمی شوند، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، برای کاهش خطر ابتلا به عفونت، بیماری لثه و پوسیدگی دندان باید کشیده شوند .

آنها اضافه می کنند که کشیدن دندان عقل بیماران جوانتر نسبت به افراد مسن تر آسان تر است .

در سال 2007، جی فریدمن این مقاله را در در مجله ی بهداشت عمومی آمریکا منتشر کرد.

او حذف غیر ضروری دندان های عقل را “خطر سلامتی عمومی” نامید.

فریدمن خاطر نشان می کند که به علت «ناراحتی یا ناتوانی استاندارد»، پس از حذف دندان عقل، هر ساله 11 میلیون نفر بیمار از دست می روند.

فریدمن می گوید بیش از 11،000 نفر با چاقی، گونه یا زبان در معرض فلج قرار دارند.

او استدلال کرد که دندانپزشکان دندان ها را تنها در صورتی که مشکلی ایجاد کنند، می توانند بکشند و از این امر اجتناب کنند .

دندان عقل تحت فشار : موقعیت 4 دندان عقل

بسته به رشد سایر دندان ها دندان های عقل تحت فشار می توانند:

• تنگی : دندان به سمت جلوی دهان زاویه داشته باشد
  • ناقص عمودی: دندان از طریق خط دندان شکسته نمی شود
  • تنگی دندان: دندان به سمت عقب دهان زاویه دارد
  • پراکندگی افقی: دندان در 90 درجه کامل به سمت جلو زاویه دارد و به ریشه های مولر نزدیک آن می رسد

دندان عقل تحت تاثیر فشار می تواند طیف وسیعی از مشکلات را ایجاد کند.

فشار بیش از حد می تواند منجر به انسداد عمومی دندان ها شود و بیمار ممکن است نیاز به درمان های ارتودنسی داشته باشد تا دندانها را درست کند.

دندان ممکن است به یک کیسه که با مایع پر می شود، منجر به ایجاد یک کیست شود.

کیست می تواند به استخوان شکم، دندان ها و اعصاب در نزدیکی آن آسیب برساند.

بیشتر بخوانید ... راه های موثر برای تشویق کودکان به مسواک زدن

به ندرت، یک تومور غیر سرطانی ممکن است شکل بگیرد. ممکن است بافت و استخوان از بین برود.

مولر دوم، که در کنار دندان عقل است، اگر چیزی بر علیه آن ضربه بزند، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت می شود.

حتی اگر علائم وجود نداشته باشد، دندان های عقل تحت فشار می تواند به دندان های دیگر آسیب برساند و می تواند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت باشد.

عفونت ممکن است منجر به نفس کشیدن بد، آسیب شنوایی، سردرد، طعم عجیب و غریب در دهان، درد دندان، لثه های سفت و سخت شده فک بواسیر و خونریزی لثه نیز شود که ممکن است قرمزتر از حد معمول باشد .

عفونت های جدیتری شامل سلولیت در زبان یا گلو یا گنگی ویت، بیماری لثه است که وقتی پلاک آزاد می شود سموم که باعث تحریک لثه می شود.

برای از بین بردن علائم، بیماران می توانند:

استفاده از داروهای ضد درد، اما آنها را بلعیدن به جای ریختن آنها در روی دندان
یک شسشتشوی دهان با آب گرم و یک قاشق چای خوری نمک چند بار در روز استفاده کنید: این می تواند درد و التهاب را کاهش دهد
از یک دهانشویه ضد باکتریایی مانند کلرهگزیدین استفاده کنید
اگر درد ادامه یابد، باید به پزشک مراجعه کرد.

دندانپزشک ممکن است دندان ها را تمیز کند و آنتی بیوتیک تجویز کند، اما اگر مشکل برطرف نشود ممکن است دندان ها را از بین ببرند.

دندان عقل تحت فشار : موقعیت دندان عقل

کشیدن دندان

اگر دندان عقل دچار درد باشد، یا اگر باعث آسیب به دندان های دیگر یا استخوان فک شود، آن را می کشند.

یک جراح دهان باید بیمار را ببیند تا بررسی کند که وضعیت پزشکی موجود، آنها را در معرض خطر بیشتر عوارض قرار نمی دهد.

دندانپزشکان نمیتوانند دقیق پیش بینی کنند که دندانهای عقل باعث ایجاد مشکل میشوند. با این حال، زاویه ای که دندان رشد می کند و میزان آن در برابر دندان های دیگر فشار می آورد، یک سرنخ را ارائه می دهد.

دندانپزشک چکار می کند؟

دندانپزشک احتمالا یک اشعه ایکس می گیرد تا ببیند که ریشه ها چگونه هستند و دندان ها چگونه رشد می کنند.

کشیدن ممکن است در عمل جراحی دندانپزشک یا به عنوان یک بیمارستان سرپایی در بیمارستان انجام شود.

عمل ساده ای که انجام می شود، بستگی به موقعیت دندان یا دندان ها دارد که باید برداشته شود.

بیشتر بخوانید ... باکتری های لثه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و لخته شدن خون افزایش می یابد

پس از اینکه دندان برداشته شد، درد و تورم برای چند روز ممکن است وجود داشته باشد . دارو هایی مانند ایبوپروفن و گاهی آنتی بیوتیک می تواند تجویز شود.

دندانپزشک همچنین دهانشویه توصیه خواهد کرد.

اگر بخیه وجود داشته باشد ممکن است لازم باشد حدود یک هفته بعد از آن حذف شود.

مهم است که دستورالعملهای درمان دندانپزشک را دنبال کنید.

مهم است که استراحت کنید و از الکل و سیگار کشیدن به مدت حداقل 24 ساعت اجتناب کنید ، مطمئن شوید که هیچ مشکل خونریزی وجود ندارد.

عوارض جراحی

بعضی از بیماران در حین یا پس از کشیدن دندانهای عقل خود مشکلاتی دارند، اما معمولا جدی نیستند.

مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ورم
  • تغییر رنگ
  • احساس ناراحتی یا احساس ناتوانی
  • کبودی و ناراحتی
  • حفره خشک
  • خون ریزی
  • سوراخ بین دهان و سینوس ماگزیلاری
  • فیستول بین دهان و سینوس، گاهی از طریق سوکت دندان
  • آسیب عصبی در دندان های مجاور ممکن است رخ دهد، هنگامی که دندان عقل حذف می شود. این می تواند منجر به بیخوابی یا فلج در لب، زبان یا گونه شود.

برخی افراد ممکن است واکنش نامطلوب به داروها داشته باشند.

سوکت خشک یا استئوتومی آلوئولار زمانی است که لخته شدن خون به درستی در سوکت سمت چپ دندان عقل ایجاد نمی شود. این می تواند منجر به درد خفیف شود.

معمولا بیمارانی که دستورالعمل دندانپزشک را دنبال می کنند، نتیجه می گیرند.

این می تواند ناشی از سیگار کشیدن، شستن ناحیه بیش از حد به زودی پس از جراحی، یا مکیدن آن باشد.

گاهی اوقات از بین بردن دندان عقل می تواند باعث ایجاد شکستگی در توبروزیته ماگزیلاری شود که درست در پشت دندان عقل است.

فک پایین یا شکستگی فک پایین ممکن است در طی جراحی یا در عرض 4 هفته پس از جراحی رخ دهد.

مهم است که خوب بهداشت دهان و دندان را کنترل کنید و به منظور کاهش خطر ابتلا به مشکلات دندان، به طور منظم به پزشک مراجعه کنید.

دیگر مقالات مفید کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج :

فواید نخ دندان برای لثه ها و سلامت دندان

بروکسیسم شبانه چیست؟

قبل از خواب مسواک بزنیم یا نه؟

نقش دنتین در دندان چیست؟

جهت رزرو نوبت در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید