تخصص های مختلف دندانپزشکی (قسمت دوم)

19 آذر 97 اصطلاحات دندانپزشکی

تخصص های دندانپزشکی کدامند ؟ به کدامیک مراجعه کنیم ؟

حتما تا حالا براتون (همون طور که برای خودم پیش اومده ) پیش اومده که مشکلی در رابطه با دندان هاتون داشته باشید و ندونید که باید پیش چه متخصصی برید ، خبر خوب اینه که امروز قصد داریم تو این مقاله “ تخصص های دندانپزشکی کدامند ؟ (قسمت دوم پاتولوژی) ” اطلاعاتی جامعی درباره هر تخصص بهتون بگیم ، با کلینیک دندانپزشکی تاج همراه باشید .

البته از اون جایی که پیشگیری بهتر از درمانه ، توصیه میشه که با مراجعه و معاینات منظم به دندانپزشکی ( تقریبا هر 6 ماه ) و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان از بیماری های مربوط به دهان و دندان پیشگیری کنید ، و اگه معاینه منظمی هم داشته باشید اگر مشکلی پیش بیاد در همون اوله کار خیلی راحتتر از بین خواهد رفت.

از اون جایی که قصد داریم مطلبی کامل و جامع در این رابطه (تخصص های دندانپزشکی) تهیه کنیم ، قصد داریم این مقاله رو در چندین قسمت به صورت مفصل برای شما ارائه بدیم .

خب دندان پزشکی در کل به 9 شاخه مختلف تقسیم میشه که عبارت اند از :

اسیب شناسی فک و دهان و صورت

868088487-talab-org

پاتولوژی به چه معناست ؟

معنای کلمه پاتولوژی، اسیب شناسی است. آسیب شناسی بین علوم پایه و بالینی ارتباط ایجاد می کند و شامل بررسی علت زمینه ای بیماری ها (سبب شناسی) و نیز اتفاقاتی است که منجر به ایجاد علایم و نشانه های بیماری می شود.

به متخصصان این رشته پاتولوژیست می گویند.

هدف پاتولوژیست چیست ؟

پاتولوژیست ها به منظور درک تغییرات به وجود آمده در بدن، از تکنیک های مختلف مولکولی، میکروب شناسی و ایمنی شناسی استفاده می کنند.

آنها هم تغییرات ماکروسکوپیک بدن (یعنی آنهایی که حتی بدون استفاده از میکروسکوپ قابل مشاهده اند) و هم تغییرات میکروسکوپیک بدن (یعنی تغییراتی که با کمک میکروسکوپ قابل مشاهده اند) و همچنین تغییرات مایعات بدن (نظیر خون و ادرار) را به منظور پایه ریزی تشخیص و راهنمایی درمان بیماری ها شناسایی می کنند.

بیشتر بخوانید »» کامپوزیت ونیر و نکات مهم درباره آن – کلینیک تاج

اسیب شناسی (پاتولوژی) فک و دهان و صورت

از جمله توانایی های یک متخصص پاتولوژی :

• آماده سازی نمونه های بافتی با استفاده از تکنیک ها و تشخیص میکروسکوپی ضایعات دهان و فک و صورت
  • شناخت بیماریی های سیستمیک و اثر آن در دهان وفک و صورت
  • مکانیسم ایجاد تغییرات ضایعات میکروسکوپی و ارتباط آنها با علائم بالینی
  • شناخت ماهیت تغییرات بالینی با استفاده از رادیوگرافی

بیماری های شایع

مطالعات صورت گرفته در حیطه علم پاتولوژیست نشان داده اند که تعداد زیادی از بیماری های بزرگ ممکن است مربوط به مدخل ورودی دهان فک و کام باشد  .

این اختلالات ممکن است :

• مادر زادی
  • اکتسابی

باشند .

مادر زادی

از جمله بیماری های مادر زادی شایع میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

• شکاف لب و کام
  • زبان بزرگ
  • گره زبانی
  • سندرم عقاب
  • مال اکلوژن

اکتسابی

از جمله بیماری های اکتسابی شایع میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

• اختلالات عفونی
    • باکتریایی
      • تب مخملک
      • پلاک
    • ویروسی
      • اوریون
    • قارچی
  • آسیب در اثر ضربه و مواد شیمیایی
  • سرطان
  • سندروم ها
  • آفت ها

تب مخملک

عامل بيماري مخملك يك نوع باكتري استرپتوكوكي است مي تواند سبب گلو درد چركي و عفونت پوست نيز بشود. اين باكتري در گلوي فرد سبب عفونت مي شود و با آزاد كردن نوعي سم يا توكسين، موجب پيدايش واكنش پوستي و بروز بثوراتي روي پوست مي شود.

احتمال ابتلا به مخملک در سنین 2 تا 8سالگی بیشتر است. از آنجا که این بیماری بیشتر بر کودکان اثر می‌گذارد.

پاتولوژی چیست ؟ تخصص های دندانپزشکی کدامند ؟ (قسمت دوم) | کلینیک دندانپزشکی تاج | مراحل اولیه بیماری

مراحل اولیه بیماری

علائم شروع تب مخملک در کودکان به شکل تب و التهاب گلو و سپس گسترش آن در پوست است. تب مخملک در ابتدا به شکل پوشش سفید یا زرد کم رنگ  و سپس قرمز بر روی زبان کودک نمایان می شود.لوزه های کودک هم ممکن است قرمز و متورم شوند و کودک احساس ناخوشی ، بی قراری و تب و لرز کند.

پاتولوژی چیست ؟ تخصص های دندانپزشکی کدامند ؟ (قسمت دوم) | کلینیک دندانپزشکی تاج | مرحله ی ثانویه بیماری و تکثیر در پوست

مرحله ی ثانویه بیماری و تکثیر در پوست

در روز دوم بیماری ضایعات پوستی نمایان می شود وبه تدریج سرتاسر بدن را فرا می گیرد.

پلاک

یکی دیگر از بیماری های مشترک پریودنتال ( لثه ) التهاب لثه در اثر وجود باکتری که ناشی از پلاک است . باکتری ها همراه با مخاط یک ماده بی رنگ  چسبنده به نام  پلاک که حامل باکتری است تشکیل می شوند .

پلاک ها باکتریهای چسبنده ای هستند که به راحتی به وسیله مسواک و نخ دندان از بین می روند .

پاتولوژی چیست ؟ تخصص های دندانپزشکی کدامند ؟ (قسمت دوم) | کلینیک دندانپزشکی تاج | پلاک دندان

پلاک دندان

در صورتی که پلاک ها حذف نشده و از بین نروند پیشرفت کرده  سخت تر و کامل تر می شوند .باکتری ها می توانند باعث التهاب ، تورم و قرمزی لثه شوند هنگامی که لثه قرمز و متورم شد به راحتی خونریزی می کند .

در مراحل ابتدایی تشکیل پلاک یا  التهاب لثه برای درمان از مایع دهانشویه کلر هگزیدین و شستشو با مسواک و خمیر دندان حاوی فلوراید برای کشتن باکتری ها وحذف پلاک می توان استفاده کرد . پس از پیشرفت بیماری برای کشتن باکتری ها ممکن است آنتی بیوتیک لازم باشد .

پلاک دندان در واقع اسیدهایی را تولید می کند که به دندان ها و لثه حمله می کنند. این اسیدها روی مینای دندان اثر گذاشته، لثه ها را مجروح کرده و عامل اغلب پوسیدگی ها و بیماری های دهان و دندان است . اگر پلاک دندان روزانه تمیز نشود و از بین نرود، تبدیل به جرم دندان می شود.

بیشتر بخوانید »» حفره خشک: علائم، عوامل خطر و درمان

ویروس ها

عفونت های ویروسی در دهان و لب بسیار رایج هستند و در اکثر موارد باعث تاول و زخم در اطراف دهان می شوند و تمایل به عود دوره ای دارند .زخم ایجاد شده در تب خال در واقع ناشی از ۱۰ درصد از عفونت است .

این زخم ممکن است در هر نقطه ۳ الی ۱۰ روز باقی بماند در برخی از افراد هم در همان محل یا در نزدیکی آن عود دوباره ای خواهد داشت .

اوریون

پاتولوژی چیست ؟ تخصص های دندانپزشکی کدامند ؟ (قسمت دوم) | کلینیک دندانپزشکی تاج | بیماری اوریون ، ورم غدد بزاقی بناگوشی

بیماری اوریون ، ورم غدد بزاقی بناگوشی

اوریون یکی از بیماری های ویروسی بوده که غدد بزاقی بناگوش فرد را درگیر کرده.

علائم اولیه آن مانند : سرماخوردگی خفیف از جمله تب، سردرد، بی قراری، بی اشتهایی، ورم بناگوش و لوزه ها و گوش درد است.

بیماری اوریون در سنین 5 تا 10 سال شایعتر است ،  این بیماری در کودکان زیر 2 سال اتفاق نمی افتد و در افراد میانسال نیز نادر است.

ویروس بیماری اوریون از طریق بزاق دهان و تنفس منتقل شده و این بیماری 7 تا 8 روز به طول می انجامد.

در مراحل پیشرفته و پس از ابتلاء فرد به اوریون هیچ درمان خاصی  به جز هیدراتوسیون و مسکن وجود ندارد .

گاهی اوقات اوریون می تواند باعث التهاب مغز ، تورم بیضه یا از دست دادن شنوایی شود .

قارچی

کاندیدا (برفک دهان) ، از عفونت‌های بسیار رایج دهان است.

پاتولوژی چیست ؟ تخصص های دندانپزشکی کدامند ؟ (قسمت دوم) | کلینیک دندانپزشکی تاج | برفک دهان

برفک دهان

افرادی که پیوند (عضو) دریافت کردند، مبتلایان به ایدز، سرطان و مصرف کنندگان کورتیکواسترویید، بیشتر از سایرین دچار کاندیدا و پوسیدگی دندان می‌شوند.

علائم آن به طور معمول بروز لکه های سفید رنگی است که با درد و سوزش همراه است. این بیماری را یک پاتولوژیست می تواند به وسیله تجویز انواع داروهای ضد قارچی درمان کند.

آسیب در اثر ضربه و مواد شیمیایی

ضربه های مکانیکی یا الکتریکی ، شیمیایی ، حرارتی  می تواند به بافت نرم دهان  آسیب وارد کرده  و باعث زخم و صدمه در دهان و دندان شود .

اختلالات خود ایمنی مانند سندرم شوگرن  و اختلالات التهابی مانند آنژیوادم ازجمله این آسیب ها است .

سرطان

سرطان دهان می‌تواند در لب، زبان، لثه، کف دهان و داخل گونه‌ها ایجاد شود.

سرطان دهان در مراحل اولیه بدون درد است و به شکل یک زخم به نظر می رسد .

علل سرطان دهان سیگار کشیدن ، مصرف بیش از حد الکل ، قرار گرفتن در معرض نورخورشید ( سرطان لب ) و جویدن تنباکو است .

پاتولوژی چیست ؟ تخصص های دندانپزشکی کدامند ؟ (قسمت دوم) | کلینیک دندانپزشکی تاج | سرطان ، تب خال ها را جدی بگیرید

سرطان ، تب خال ها را جدی بگیرید

اگر شما یک توده مشکوک یا زخمی که خوب نمی شود در دهان خود دیدید بهتر است هرچه سریعتر به یک دندانپزشک و یا متخصص پاتولوژیست مراجعه کنید.

سندروم سوزش دهان

پاتولوژی چیست ؟ تخصص های دندانپزشکی کدامند ؟ (قسمت دوم) | کلینیک دندانپزشکی تاج | سندروم سوزش دهان

سندروم سوزش دهان

سندرم سوزش دهان یک اختلال دردناک داخل دهانی است که فاقد هر گونه علائم کلینیکی می باشد.

شرح و بیان این علائم از سوی بیمار به عوامل مختلفی بستگی داشته و از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است. در زمینه احساس ماهیت نشانه های این سندرم آن را به سه تیپ I و II و III تقسیم نموده اند.

تقریبا قریب به اتفاق محققین بیماریهای دهان بر چند عاملی بودن این سندرم اذعان داشته و هیچیکس علت خاص و منفردی در پیدایش آن ذکر نکرده اند.

آفت ها

آفت دهان یک بیماری است که در آن زخم ( زخم خوره ) در داخل دهان ، لب ها و در زبان ظاهر می شود .

پاتولوژی چیست ؟ تخصص های دندانپزشکی کدامند ؟ (قسمت دوم) | کلینیک دندانپزشکی تاج | آفت

آفت

آفت دهانی یک بیماری دردناک و عود کننده مخاط دهان بوده که به صورت زخم‌های کوچک و بزرگ، گرد و کم عمق هستند که در داخل دهان شکل می‌گیرند.

زخم‌های آفتی زمانی ایجاد می‌شود که به دلایل نامشخص سیستم ایمنی بیمار وجود یک مولکول ناشناخته را اعلام می‌دارد، حضور این مولکول سبب حمله لنفوسیت خواهد شد نتیجه این فرآیند پیدایش زخم‌های آفتی خواهد بود.

هرچند درمان قطعی برای آفت وجود ندارد اما روش‌هایی وجود دارد که در کاهش مدت زمان حضور زخم و نیز کاهش درد و ناراحتی و تسریع بهبودی بیمار موثر است ، این روش‌ها شامل بکار گیری نکات تغذیه‌ای و غیر تغذیه‌ای است.

رزرو آنلاین نوبت

دیگر مقالات مفید کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج :

ونیر

فواید نخ دندان برای لثه ها و سلامت دندان

آیا ارتودنسی درد دارد؟

قبل از خواب مسواک بزنیم یا نه؟

جراحی ایمپلنت دندان

جهت رزرو نوبت در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید