تشخیص عفونت ایمپلنت دندانی

19 آذر 97 ارتودنسی ایمپلنت بهداشت دهان و دندان پروتز دندان پوسیدگی دندان جراحی جراحی لثه دندانزشکی کودکان لمینت دندان مینای دندان

ایمپلنت های دندانی درست مانند دندان های طبیعی عمل می کنند و می توانند همانند دندان های طبیعی دچار آلودگی شوند. چنانچه عفونت دندان های ایمپلنت نادیده گرفته شود و به درستی مراقبت نشود ممکن است ناراحتی و بیماری های بسیاری را سبب گردد. پس در صورت مشاهده علائم عفونت می بایست فوراً به دندانپزشک مراجعه کرده و از پیشروی بیماری جلوگیری کرد.

عفونت موجود در اطراف یک ایمپلنت دندانی در واقع نوعی از بیماری های لثه می باشد که تحت عنوان بیماری های پری ایمپلنتیتیس ( peri-implantitis) شناخته می شوند. عفونت ایمپلنت دندانی ممکن است در نتیجه سیگار کشیدن ، داشتن رویه نادرست در بهداشت دهان و دندان ، دیابت ، پایین بودن سیستم ایمنی بدن ، نادرست بودن محل قرارگیری دندان ایمپلنت ، ترشحات بزاقی و یا داشتن آلرژی به خود ایمپلنت دندانی باشد. که اگر این عفونت به موقع درمان و پیشگیری نشود ممکن است باعث از تحلیل رفتن استخوان فک و یا پس زدن ایمپلنت شود.

عفونت ایمپلنت دندانی

علائم عفونت ایمپلنت دندانی:

ویژگی های عفونت ایمپلنت دندانی مشابه بیماریهای لثه می باشد و شامل یک یا چند مورد از علائم زیر می باشد:

بیشتر بدانیم»»» ونیر

• ایمپلنت سست یا لق

هر چه کیفیت مواد استفاده شده در ایمپلنت پایین باشد بیمار با مشکلات عفونتی بیشتری مواجه خواهد بود. اگر ایمپلنت سست و یا لق شده باشد به گونه ای که احساس شود هر آن احتمال افتادن ایمپلنت وجود دارد به احتمال خیلی زیاد آن دندان دچار عفونت شده و می بایست با مواد با کیفیت و بهتری جایگزین گردد.

• لثه های قرمز یا متورم در اطراف ایمپلنت

لثه هایی که قرمز و متورم هستند، شاخصه های کلیدی عفونت ایمپلنت دندانی هستند. ممکن است لثه های بیمار در ظاهر و به لحاظ فیزیکی متورم به نظر نرسد اما این تورم با لمس قابل تشخیص خواهد بود.

• بوی بد دهان و احساس طعم ناخوشایند

هنگامی که ایمپلنت های کم کیفیت دچار غفونت گردد بوی بسیار بدی ایجاد می کند و باعث نفس بد بو و احساس طعم ناخوشایند در دهان می شود. اگر بیمار طعم غذاها را به گونه ای دیگر حس می کند و یا مسواک زدن دندان ها سبب از بین رفتن بوی بد دهان فرد نمی شود احتمال وجود هفونت در ایمپلنت دندانی وجود دارد.

بیشتر بدانیم»»» ایمپلنت

• احساس درد و ناراحتی

احساس درد و ناراحتی در محدوده ایمپلنت دندانی نیز می تواند نشانه ای از عفونت ایمپلنت دندانی باشد.

• دل دردهای دردناک

گاهی اوقات داشتن دل دردهای دردناک نیز می تواند به سبب عفونت ایمپلنت باشد.

• دشوار بودن جویدن

اگر دیگر علائم عفونت ایمپلنت دندانی دشوار بودن جویدن در هنگام غذا خوردن است که به علت تورم داخلی و یا درد ممکن است بیمار را اذیت کند.

بیشتر بدانیم »»» دندانپزشکی کودکان

• تب

اکثر عفونت های باکتریایی دهان با درد در ناحیه ایمپلنت و تب همراه هستند، زیرا زمانی که در بدن فرد باکتری وجود داشته باشد بدن سعی خواهد کرد تا با باکتری ها مبارزه کند.

• خونریزی هنگام مسواک زدن در اطراف ایمپلنت

اگر فرد متوجه شود که در دندان ها یا لثه و یا محل ایمپلنت خونریزی دارد، احتمالا با یک عفونت دهانی مواجه شده است. البته تمامی خونریزی ها به معنی وجود عفونت ایمپلنت دندانی نیست و بسیاری از افراد ممکن است گاهی دچار خونریزی های محدود در حین مسواک زدن در اطراف لثه ها و ناحیه ایمپلنت شوند اما در این مواقع جایی برای نگرانی نیست.

عفونت ایمپلنت دندانی

دندانپزشک می تواند به سرعت و به راحتی با یک معاینه بالینی و رادیوگرافی پری ایمپکتیت را تشخیص دهد. هدف اصلی از مراجعات مرتب به دندانپزشک جهت کنترل دندان های ایمپلنت جلوگیری از عفونت و یا درمان آن در صورت وجود و همین طور حفظ ایمپلنت می باشد.

بسته به سطح عفونت، دندانپزشک شما ممکن است دهانشوی دهان خاصی را تجویز کند یا ترکیبی از گزینه های دیگر را برای بازگرداندن ایمپلنت به مسیر سالم ارائه دهد. گزینه های درمان ممکن است شامل آنتی بیوتیک ها، جراحی، لیزر درمانی با تصفیه سطحی، درمان های مکانیکی یا درمان ضد میکروبی باشد.

بیشتر بدانیم »»» کلینیک دندانپزشکی

بیماری های Peri-implantitis می تواند مخرب و پر خطر باشد. ایمپلنت آلوده می تواند به بیماری سیستماتیک منجر شود که می تواند باعث آسیب به قلب و سایر ارگان های بدن شود. اگر این بیماری ها به موقع و به طور کامل درمان نشود، عفونت های کوچک باکتریایی می توانند به مرور باعث ایجاد آسیب های جدی و دردسر ساز شود.

هر دندانپزشکی راغب است تا بیمارانی راضی داشته باشد تا بتوانند مشتریان بیشتری جذب کند پس همیشه می خواهد که بیمارانش را به بهترین حالت ممکن درمان کند . اگر شما یک ایمپلنت آلوده را مشکوک دارید، بلافاصله با دندانپزشک تماس بگیرید تا درمان مناسب را به زودتر شروع کنید و درمان را به تعویق نیندازید .

Source

دیگر مقالات مفید کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج :

جهت رزرو نوبت در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده سایر مقالات کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید.

ساعت کاری : کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج از ۹ صبح تا ۱۰ شب

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ