تخصص های مختلف دندانپزشکی (قسمت اول)

18 آذر 97 اصطلاحات دندانپزشکی درمان ریشه عصب کشی

تخصص های دندانپزشکی کدامند ؟ به کدامیک مراجعه کنیم ؟

حتما تا حالا براتون (همون طور که برای خودم پیش اومده ) پیش اومده که مشکلی در رابطه با دندان هاتون داشته باشید و ندونید که باید پیش چه متخصصی برید ، خبر خوب اینه که امروز قصد داریم تو این مقاله “ تخصص های دندانپزشکی کدامند ؟ (قسمت اول) ” اطلاعاتی جامعی درباره هر تخصص بهتون بگیم ، با کلینیک دندانپزشکی تاج همراه باشید .

البته از اون جایی که پیشگیری بهتر از درمانه ، توصیه میشه که با مراجعه و معاینات منظم به دندانپزشکی ( تقریبا هر 6 ماه ) و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان از بیماری های مربوط به دهان و دندان پیشگیری کنید ، و اگه معاینه منظمی هم داشته باشید اگر مشکلی پیش بیاد در همون اوله کار خیلی راحتتر از بین خواهد رفت.

از اون جایی که قصد داریم مطلبی کامل و جامع در این رابطه (تخصص های دندانپزشکی) تهیه کنیم ، قصد داریم این مقاله رو در چندین قسمت به صورت مفصل برای شما ارائه بدیم .

خب دندان پزشکی در کل به 9 شاخه مختلف تقسیم میشه که عبارت اند از :

اندودنتیست

تخصص های دندانپزشکی کدامند ؟ به کدامیک مراجعه کنیم ؟ | کلینیک دندانپزشکی تاج| قسمت های مختلف دندان

تخصص های دندانپزشکی کدامند ؟ به کدامیک مراجعه کنیم ؟ | کلینیک دندانپزشکی تاج | قسمت های مختلف دندان

اندودنتيكس(تخصص درمان ريشه دندان) – تخصصي از دندانپزشكي است كه علوم پايه آن شامل تشخيص، پيشگيري و درمان بيماريها وصدمات پالپ و بافتهاي اطراف ريشه مرتبط با پالپ مي باشد. درمان پالپ دندان با نامهاي روت كانال، اندو، عصب كشي و… شناخته مي شود كه اين معمول ترين درماني است كه توسط متخصصين اين رشته انجام مي شود.

اندودنتیست دندانپزشکی است که تخصص اون نجات دندان از مرگ (از دست رفتن دندان) است . بسياري از بيماراني كه جهت خلاصي از درد فوراً اقدام به كشيدن آن نموده اند، بعداً پشيمان شده و آرزو مي كنند كه اي كاش با معالجه ريشه، دندان را نجات داده بودند. خصوصاً آنهايي كه جهت جايگزيني آن دندانها با پروتزهاي ثابت از هزينه گران اين خدمات آگاهي مي يابند.

دغدغه اصلی اندودنتیست حفظ دندان است چرا که دندان مصنوعی ظاهر ، احساس و عملکرد دندان طبیعی را نخواهد داشت .

چرا به درمان اندودنتيكس نیاز داریم ؟

• مراجعه به اندودنتیست زمانی ضرورت پیدا میکند که پالپ دندان ملتهب یا عفونی شود .
  • شایع ترین علت التهاب یا عفونی شدن پالپ پوسیدگی ها (حفره های) عمیق ، تکرار فرایند های داندانپزشکی ، شکستن یا لب پر شدن دندان ها میباشد.
  • اسیب به دندان نیز ممکن است التهاب ایجاد کند و اغلب در قالب تغییر رنگ دندان ظاهر میشود . در صورتی که التهاب یا عفونت پالپ درمان نشود ، میتواند دردناک شده و منجر به ایجاد آبسه شود .
تخصص های دندانپزشکی کدامند ؟ به کدامیک مراجعه کنیم ؟ | کلینیک دندانپزشکی تاج | مراحل آبسه دندان

تخصص های دندانپزشکی کدامند ؟ به کدامیک مراجعه کنیم ؟ | کلینیک دندانپزشکی تاج| مراحل آبسه دندان

چه عواملي باعث آسيب و صدمه با پالپ دندان مي شوند؟

عوامل متعددي سبب آسيب به پالپ مي گردند كه عمده ترين آن تأخير در ترميم پوسيدگي ها و نتيجتاً گسترش آنها به پالپ دندان است كه سبب آلودگي پالپ به ميكروبهاي دهان مي شود.

بیشتر بخوانید »» ریشه درمانی (علائم، مراحل، عوارض، هزینه)

پالپ دندان همچنين ممكن است بر اثر ضربه اي ناگهاني حتي در مواردي چون ضربه قاشق و يا شكستن تخمه، پسته و بادام دچار التهاب و مرگ شود. تركهاي دندان، پركردگي هاي وسيع و بعضي از مواد ترميمي نيز سبب ساز هستند.

فوائد معالجه عصب چيست؟

1. دندان حفظ مي شود.
  2. وجود دندان باعث حفظ استخوان نگهدارنده آن مي گردد.

عوارض عدم درمان چيست؟

1. آبسه
  2. درد
  3. عفونت شديد
  4. نهايتاً از دست دادن دندان خواهد بود.

درمان جايگزين چيست؟

در بعضي موارد و شرايط مي توان معالجه ريشه را به اندكي بعد موكول كرد. در مواردي كه دندان كشيده مي شود درمان ، جايگزيني آنها با دندانهاي مصنوعي (پروتز ثابت و يا ايمپلنت) مي باشد كه به مراتب گرانتر است.

چه عواملي باعث عدم موفقيت در درمان ريشه مي گردد؟

علاوه بر اشكالات تكنيكي و اتفاقات حين كار، انحناي زياد ريشه ها، وجود كانالهاي جانبي، دفاع بدن و … ممكن است معالجه ريشه دندان را بخطر اندازد.

آيا اگر عصب درآورده شود، دندان مي ميرد؟

خير، دندان بعد از معالجه ريشه(عصب) هنوز زنده مي ماند چونكه تغذيه خارجي آن از سمت بافتهاي در برگيرنده هنوز ادامه دارد. البته اين زنده ماندن به معناي آن نيست كه دندان مثل ديگر دندانها به تحريكات حرارتي و الكتريكي پاسخ مثبت دهد.

بیشتر بخوانید »» Implant (ایمپلنت)

آيا پس از معالجه ريشه درد وجود دارد؟

معمولاً مقداري درد و ناراحتي گذراي خفيف تا متوسط به دنبال از بين رفتن بي حسي تا چند روز وجود داشته كه با تجويز مسكن هاي ضد التهاب تسكين مي يابد. غالباً، ناراحتي و درد آنچنان نيست كه مانع فعاليت هاي روزانه شود. در مواردي كه درد زياد است ميتوانيد با دندانپزشك معالج تماس بگيريد.

نحوه معالجه ريشه دندان چگونه است؟

دندانپزشك بعد از بي حس نمودن دندان ( در موارديكه لازم است) اقدام به برداشتن پوسيدگي و تراش حفره دسترسي به پالپ دندان نموده و پالپ عفوني و بيمار را از ريشه خارج مي كند و بعد از تميز نمودن و خشك كردن مجراي ريشه و دندان جاي خالي پالپ را با موادي كه به همين منظور ساخته شده اند پر مي كند و سپس ترميم قسمت تاجي دندان صورت ميگيرد.

در سری مقالات بعدی به معرفی دیگر تخصص های ذکر شده خواهیم پرداخت ، با ما همراه باشید.

رزرو آنلاین نوبت

دیگر مقالات مفید کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج :

کامپوزیت ونیر و نکات مهم درباه آن – کلینیک تاج

فواید نخ دندان برای لثه ها و سلامت دندان

آیا ارتودنسی درد دارد؟

قبل از خواب مسواک بزنیم یا نه؟

جراحی ایمپلنت دندان

جهت رزرو نوبت در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید