19 آبان 97 اصطلاحات دندانپزشکی

درمان کانال ریشه: همه چیزهایی که باید بدانید

این مقاله بسیار مهم در مورد درمان کانال ریشه: همه چیزهایی که باید بدانید است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج در تماس باشید. در این کلینیک شبانه روزی مجهز خدمات دیگری نظیر دندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت ، ونیر و ارتودنسی نیز ارائه می شود. چند نفر از ما حتی می دانیم که “کانال ریشه” واقعا چیست؟
درمان کانال ریشه، همچنین به عنوان درمان اندودنتیتی شناخته می شود، یک درمان دندان برای از بین بردن عفونت از داخل دندان است. همچنین می تواند دندان را از عفونت های آینده محافظت کند.

حقایق سریع در مورد درمان کانال ریشه

• درمان ریشه کانال برای حذف اعصاب از خمیر دندان استفاده می شود.
  • فکر می کنم بسیار دردناک است، اما درمان تسکین دهنده درد است.
  • این روش که اغلب به عنوان کانال ریشه نامیده می شود، درمان اندودنتیکی نامیده می شود.
  • هزینه های درمان کانال ریشه متفاوت است، اما گزینه ارزان تر از داشتن یک دندان است و جایگزین با تاج یا پل است.

درمان کانال ریشه چیست؟

“کانال ریشه” یک درمان نیست، بلکه بخشی از دندان است. این قسمت توخالی دندان است که حاوی بافت عصبی، رگ های خونی و سلول های دیگر است که همچنین به عنوان خمیدگی شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: دندانپزشکی کودکان

یک دندان از تاج و ریشه تشکیل شده است. تاج عمدتا بالای لثه است، در حالی که ریشه ها در زیر آن قرار دارند. ریشه ها دندان را به استخوان جمجمه متصل می کند.

درون تاج و ریشه یا کانال ریشه، پالپ است. پالپ دندان را تغذیه می کند و رطوبت مواد اطراف آن را فراهم می کند.

نام دندانپزشکی که معمولا “کانال ریشه” نامیده می شود، در واقع درمان اندودنتیتی است که به معنی “درون دندان است”.

با این حال، اصطلاح “کانال ریشه” معمولا مورد استفاده قرار می گیرد که در مورد این روش صحبت کند.

مراحل چیست؟

درمان کانال ریشه در سه مرحله انجام می شود و برای تکمیل یک تا سه جلسه طول می کشد.

1. تمیز کردن کانال ریشه

اول، دندانپزشک همه چیز را که در داخل کانال ریشه است حذف می کند.

درمان کانال ریشه: همه چیزهایی که باید بدانید

با بیمار تحت بیهوشی موضعی، دندانپزشک یک سوراخ دسترسی به اندازه کوچک روی سطح دندان ایجاد می کند و بافت های پالپ بیمار و مرده با فایل های بسیار کوچک را حذف می کند.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی دندان

2. پر کردن کانال ریشه

بعد، پاک کردن توسط دندانپزشک، شکل گیری و تخریب ناحیه توخالی، با استفاده از فایل های کوچک و راه حل های آبیاری. سپس، دندان با مواد لاستیکی مشابه، با استفاده از سیمان چسب به طور کامل مهر و موم کانال پر شده است.

پس از درمان ریشه، دندان مرده است. بیمار دیگر احساس درد در این دندان را نخواهد داشت زیرا بافت عصبی حذف شده و عفونت حذف شده است.

3. اضافه کردن تاج یا پر کردن

با این حال، دندان در حال حاضر شکننده تر از آن است که قبل از آن بود. یک دندان بدون خمیر باید از رباطی که دندان را به استخوان متصل می کند تغذیه کند. این عرضه کافی است، اما در زمان دندان شکننده تر می شود، بنابراین تاج محافظت می کند.

درمان کانال ریشه: همه چیزهایی که باید بدانید

تا زمانی که تاج و یا پر شدن کامل نیست، بیمار نباید روی دندان جگر یا جگر کند. هنگامی که تاج و یا پر کردن انجام می شود، فرد می تواند از دندان به عنوان قبل استفاده کنید.

درمان اغلب تنها یک ملاقات طول می کشد، اما اگر کانال خمیده، چند کانال یا عفونت های بزرگ وجود داشته باشد، می توان یک یا دو انتصاب دیگر را انجام داد.

چقدر دردناک است؟

یکی از ترس های بزرگ در مورد این نوع درمان این است که دردناک خواهد بود، اما درمان توسط یک جراح دندانپزشکی آموزش دیده باید نسبتا بدون درد باشد.

درد که احساس می شود از عفونت و نه از درمان است. درمان باعث درد نمی شود؛ کمک می کند تا آن را کاهش دهد.

جراح دندان با درد ناحیه دندان و ناحیه اطراف با بی حسی موضعی را از بین می برد.

درمان کانال ریشه: همه چیزهایی که باید بدانید

پس از درمان، برخی از حساسیت به نور طبیعی است. این موقت است و داروهای ضد درد (OTC) برای تسکین آن ممکن است کافی باشد. در صورت نیاز، داروهای تجویزی مانند کدئین موجود است.

دندانپزشک ممکن است آنتی بیوتیک را برای درمان یا پیشگیری از عفونت تجویز کند.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت

چه کسی به آن نیاز دارد؟

اگر خمیر دچار آسیب یا بیماری شود، نمی تواند خودش را تعمیر کند و بافت می میرد.

اگر یک حفره عمیق، یک دندان شکسته یا یک پرتوی شل وجود داشته باشد، باکتری ها می توانند به پالپ وارد شوند.

باکتری در نهایت خمیر را از بین می برد. اگر باکتری از طریق دهانه ریشه نفوذ کند، می تواند باعث ایجاد عفونت در استخوان شود.

عفونت استخوان را تضعیف می کند و آن را شکست می دهد. رباط ها در اطراف دندان متورم می شوند و دندان شل خواهد شد.

آسیب پالپ باعث می شود که دندان به دمای بالا و پایین حساس باشد. هنگام جویدن ممکن است درد ایجاد شود و برخی از افراد درد دائمی و خفیف داشته باشند.

بدون درمان، عفونت گسترش خواهد یافت. در نهایت دندان شل خواهد شد و نیاز به استخراج دارد.

درمان کانال ریشه: همه چیزهایی که باید بدانید

درمان کانال ریشه معمولا دندان را نجات می دهد و درد را از بین می برد.

اگر دندان نتواند حفظ شود، بهترین گزینه بعدی ایمپلنت است.

با این حال، صرفه جویی در دندان طبیعی بهتر است، در صورت امکان، زیرا هیچ چیز عمل می کند و همچنین یک دندان طبیعی است.

هزینه آن چقدر است؟

هزینه درمان دندانپزشکی به طور گسترده ای متفاوت است، اما صرفه جویی در دندان با کانال ریشه نسبتا ارزان است.

گزینه دیگر استخراج است و هزینه یک کاشت ایمپلنت یا پل برای جایگزینی دندان پس از آن معمولا گرانتر می شود. کشیدن دندان همچنین می تواند منجر به مال اکلوژن، دندان های ناهموار و مشکل جویدن شود.

عوارض جانبی

همانطور که با هر روش، عوارض ممکن است رخ دهد.

• گاهی اوقات دندانپزشک فقط سه دندان ریشه در دندان دارد که دارای چهار ریشه است. اگر یک کانال بدون درمان باقی بماند، ممکن است عفونت ادامه یابد و به استخوان گسترش پیدا کند.
  • دندانپزشک همچنین باید مطمئن شود که ماده پرکننده به کانال به اندازه کافی به آن افزوده می شود تا آن را پر کند. اگر کانال ریشه به خوبی درست نشود، عفونت ممکن است بازگشت کند.
  • در طی این روند، ریشه دندان ممکن است شکسته شود، یا این ابزارها می توانند در کانال شکستن یا کانال نفوذ کنند. این باعث می شود تا دندان به طور موثر پر شود.

اگر عوارض رخ دهد، یک متخصص می تواند سعی کند مشکل را حل کند و کانال ریشه را کامل کند.

برای اجتناب از عوارض، بیماران باید همیشه دستورالعمل دندانپزشک را دنبال کنند. اگر یک آنتی بیوتیک مورد نیاز باشد، مهم است که کل نسخه را کامل کنید.

هنگامی که درمان کانال ریشه کامل است، لازم است یک ترمیم دائمی مانند یک تاج قرار داده شود.

جلوگیری

دندانپزشکان توصیه می کنند برای پیشگیری از عفونت، پوسیدگی دندان، و بیماری لثه

• مسواک زدن آخرین چیز در زمان خواب و حداقل یک بار دیگر هر روز
  • با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید
  • با استفاده از مسواک مناسب و به طور مرتب آن را جایگزین کنید
  • شرکت در نظرسنجی های منظم دندانپزشکی و تمیز کردن
  • نخ برای تمیز کردن بین دندان و جلوگیری از ایجاد پلاک
  • اجتناب از نوشیدنی های قندی و مواد غذایی و پیگیری یک رژیم سالم.

سیلانت های دندان همچنین می توانند از تخریب جلوگیری کنند.

رزرو آنلاین نوبت

دیگر مقالات مفید کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج :

ونیر

فواید نخ دندان برای لثه ها و سلامت دندان

بروکسیسم شبانه چیست؟

قبل از خواب مسواک بزنیم یا نه؟

نقش دنتین در دندان چیست؟

جهت رزرو نوبت در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید