15 آبان 97 اصطلاحات دندانپزشکی

چهار علت نارنجی شدن زبان

این مقاله بسیار مهم در مورد چهار علت نارنجی شدن زبان است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج در تماس باشید. در این کلینیک شبانه روزی مجهز خدمات دیگری نظیر دندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت ، ونیر و ارتودنسی نیز ارائه می شود. در یک آینه نگاه کنید و ببینید که زبان اگر از صورتی یا قرمز به نارنجی تغییر کرده است ممکن است هشدار دهنده باشد.
خوشبختانه زبان نارنجی معمولا توسط چیزی است که فرد خورده است، مانند یک نارنجی پرتقال، ژلاتین، آبنبات سخت، و یا نوع دیگری از مواد غذایی حاوی رنگ آمیزی مصنوعی.

با این حال، اگر شخصی به تازگی یکی از این غذاها را نداشته باشد، زبان نارنجی می تواند وضعیت پزشکی اولیه را نشان دهد.

شرایط و عوامل زیر ممکن است زبان نارنجی را تبدیل به:

1. بهداشت دهان و دندان ضعیف

اگر فرد به طور مرتب دندان و زبان خود را مسواک نمی کند، مواد غذایی می توانند دندان را از بین بروند. استفاده از تنباکو و نوشیدن قهوه یا چای می تواند زبان را نارنجی کند.

چهار علت نارنجی شدن زبان

خشکی دهان شدید، یا کزواستوم، همچنین می تواند زبان را به رنگ نارنجی را تبدیل کند. خشکی دهان مانع از بروز باکتری ها به طور معمول می شود.

بیشتر بخوانید: دندانپزشکی کودکان

2. دهان تلخ

ریزش موی سر و یا یک عفونت مخمر دهانی رخ می دهد زمانی که بیش از حد قارچ کاندیدا جمع آوری در زبان است. این ساخت و ساز می تواند زبان را به رنگ زرد یا نارنجی تبدیل کند.

تورم دهانی به افراد در تمام سنین منجر می شود. با این حال، به خصوص در افرادی که داروهای استروئیدی مصرف می کنند یا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند، به ویژه در افراد مسن است.

نوزادان نیز در معرض تهوع دهانی قرار دارند، به خصوص اگر آنها در حال مصرف آنتی بیوتیک ها باشند، که می تواند باکتری هایی را که در برابر رشد بیش از حد مخمر محافظت می کنند، بکشد.

3. داروهای خاص

برخی از داروها شامل مواد تشکیل دهنده ای هستند که می توانند به طور موقت نارنجی زبان را تبدیل کنند. یک مثال ریفامپین، آنتی بیوتیک است که پزشکان برای درمان بیماری سل، تجویز می کنند.

چهار علت نارنجی شدن زبان

سایر داروهایی که می توانند منجر به زبان نارنجی شوند عبارتند از:

• آمیودارون
  • بلومیکسین
  • کلروکین
  • کلرپرمازین
  • دوکسوروبیسین
  • هیدروکسی کلروکین
  • مینوسیکلین
  • کویناکرین
  • کینیدین

پس از مصرف دارو و داشتن چیزی برای نوشیدن یا مسواک زدن دندان، رنگ نارنجی معمولا ظرف چند ساعت ناپدید می شود.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی دندان

4. بتاکاروتن اضافی

بتا کاروتن ترکیبی است که هویج رنگ نارنجی آنها را می دهد. خوردن غذاهای غنی از این ماده باعث تغییر رنگ پوست و زبان می شود. پزشکان این کاروتنمی را در معرض خطر قرار می دهند.

Carotenemia شایع ترین در نوزادان و کودکان جوان است که اغلب هویج پخته می شوند. Carotenemia بی ضرر است، اما ممکن است مانند زردی، وضعیتی باشد که باعث می شود پوست به زرد تبدیل شود.

با این حال، سفید پوستان نیز در افراد مبتلا به زردی زرد می شود، در حالی که معمولا در افراد مبتلا به کاروتنیا درست نیست.

غذاهای حاوی مقادیر بالایی از بتا کاروتن عبارتند از:

• هویج
  • سیب زمینی های شیرین
  • پاپایا
  • کدو تنبل
  • انبه

درمان کراتوتیک ساده است که کمتر از این غذاها بخورید. ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد تا پوست و زبان به رنگ طبیعی برسد.

درمان ها

اگر بهداشت ضعیف دهان باعث ایجاد زبان نارنجی شود، فرد باید اقداماتی را جهت بهبود روال مراقبت دندان خود انجام دهد. این باید شامل مسواک زدن دوبار در روز باشد.

فرد ممکن است مایل به استفاده از یک اسکرپر زبان نیز باشد، که می تواند باکتری های اضافی و ذرات را از بین ببرد.

چهار علت نارنجی شدن زبان

برای ترشحات دهانی، پزشکان ممکن است یک ترکیب مایع حاوی نایساتین، دیفن هیدرامین، لیدوکائین و تریامسینولون را تجویز کنند. این را می توان به عنوان یک دهانشویه معمولی استفاده کرد: swish، gargle، and spit. انجام این دو تا سه بار در روز تا زمانی که عفونت رفته باشد.

اگر درمان مایع بی اثر باشد، ممکن است فرد نیاز به قرص ضد قارچی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت

رنگ دیگر زبان

در زیر شرایط متعددی وجود دارد که می تواند زبان را تغییر رنگ دهد:

زبان سیاه: این می تواند منجر به ایجاد سلول های مرده پوست شود و زبان نیز مودار باشد. در حالی که این وضعیت مضر نیست و می تواند با مسواک زدن و شستشو حل شود، ظاهر ممکن است هشدار دهنده باشد. داروهایی حاوی بیسموت نیز می تواند زبان سیاه را تبدیل کند.

زبان قرمز روشن: این می تواند وجود تب خال و یا بیماری کاوازاکی، به ویژه در یک کودک را نشان دهد. همچنین ممکن است ناشی از یا التهاب زبان باشد که به عنوان گلوسیت شناخته می شود.

تکه های سفید در زبان: این تکه ها یکی دیگر از علائم تلخ دهان هستند. آنها همچنین می توانند لکوپلاکیا، کم آبی، تب و یا سیفلیس را نشان دهند.

چهار علت نارنجی شدن زبان

زبان زرد: زبان زرد می تواند نشانه ای از زردی باشد، وضعیتی که مقدار زیادی از بیلی روبین رنگدانه را در بدن ایجاد می کند.

زمان دیدن دکتر

زبان نارنجی به طور معمول یک دلیل برای نگرانی نیست. اگر یک فرد غذاهای کم رنگ نارنجی یا بهداشت دهان و دندان را بهبود بخشد، معمولا رنگ به حالت طبیعی باز می گردد.

با این حال، هر کسی که احساس ناراحتی یا علائم اضافی را تجربه می کند، باید یک دکتر را ببیند.

رزرو آنلاین نوبت

دیگر مقالات مفید کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج :

ونیر

فواید نخ دندان برای لثه ها و سلامت دندان

بروکسیسم شبانه چیست؟

قبل از خواب مسواک بزنیم یا نه؟

نقش دنتین در دندان چیست؟

جهت رزرو نوبت در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید