12 آبان 97 اصطلاحات دندانپزشکی

پریودنتیت چیست؟

این مقاله بسیار مهم در مورد (پریودنتیت چیست؟) است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج در تماس باشید. در این کلینیک شبانه روزی مجهز خدمات دیگری نظیر دندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت ، ونیر و ارتودنسی نیز ارائه می شود. پریودونتیت یا بیماری لثه یک عفونت شایع است که باعث آسیب به بافت نرم و استخوان از دندان می شود. بدون درمان، استخوان آلوئولار اطراف دندان ها به آرامی و به تدریج از بین می رود.
نام “پریودنتیت” به معنای “التهاب در اطراف دندان است”. میکروارگانیسم ها، مانند باکتری ها، به سطح دندان و در جیب های اطراف دندان می چسبند و ضرب می شوند. همانطور که سیستم ایمنی واکنش نشان می دهد و سموم آزاد می شود، التهاب رخ می دهد.

پریودنتیت بدون درمان در نهایت منجر به از دست رفتن دندان می شود. این ممکن است خطر سکته مغزی، حمله قلبی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد.

پلاک باکتریایی، غشای چسبنده و بی رنگ که بر روی سطح دندان ها ایجاد می شود، شایع ترین علت بیماری پریودنتال است. اگر پلاک آن برداشته نشود، می تواند دچار تارتار یا حساب کاربری شود.

اکثر موارد پریودنتیت قابل پیشگیری از طریق بهداشت خوب دندان هستند.

بهداشت دهان و دندان

هر روز صبح روزانه حتما باید دهان بهداشت دهان را حفظ کنید، حتی اگر دندان ها و لثه ها سالم باشند، برای جلوگیری از عفونت.

پریودنتیت چیست؟

مراقبت های دندانپزشکی مناسب شامل حداقل دو بار در روز مسواک زدن و یکبار در روز دندان ها را انجام می دهد. اگر فاصله بین دندان ها به اندازه کافی وجود داشته باشد، یک برس دندان مصنوعی توصیه می شود.

هنگامی که فضای بین دندان ها کوچکتر باشد، می توان از نرم انتخاب ها استفاده کرد. بیماران مبتلا به آرتریت و دیگران با مشکلات جسمی ممکن است متوجه شوند که استفاده از مسواک برقی برای تمیز کردن کامل بهتر است.

پریودونتیت یک بیماری التهابی مزمن یا طولانی مدت است. اگر بهداشت دهان و دندان خوب حفظ نشود، آن را دوباره تکرار خواهد کرد.

درمانهای خانگی

اثرات پریودنتیت را می توان از طریق بررسی های منظم و درمان و حفظ بهداشت دهان و دندان حفظ کرد. این نیز یک بخش از درمان است یک بار که عفونت اتفاق می افتد.

مهم است که:

دندان های خود را با یک مسواک مناسب و خمیر دندان حداقل دوبار در روز بشویید، سطوح جویدن و دو طرف دندان را با دقت تمیز کنید.
هر روز برای تمیز کردن بین دندان ها، در فضایی که قلم مو نمی تواند برسد، از نخ و یا یک برس بین دندان استفاده کنید. نخ دندان می تواند شکاف های کوچک را تمیز کند، اما یک برس دندان برای فضای بزرگتر مفید است.

پریودنتیت چیست؟

برای تمیز کردن در اطراف سطوح ناهموار، به عنوان مثال، دندانهای بسته بندی شده، دندان های کشیده شده، تاج ها، پروتزها، پر کردن و غیره، مراقبت های اضافی را در نظر بگیرید.
بعد از مسواک زدن، از دهانشویه ضد باکتری استفاده کنید تا از رشد باکتری جلوگیری شود و واکنش التهابی در دهان کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: دندانپزشکی کودکان

طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) بهتر است:

• مسواک زدن دندان ها را برای 2 دقيقه، دو بار در روز با استفاده از مسواک دستی يا الکتريکی
  • استفاده از خمیر دندان فلوراید
  • بعد از استفاده مسواک را خوب بشویید و درست نگهداری کنید
  • مسواک را هر 3 تا 4 ماه جایگزین کنید
  • یک مسواک را با پلاک ADA انتخاب کنید
  • برس ها نباید به اشتراک گذاشته شوند، زیرا باکتری ها می توانند از این طریق به فردی منتقل شوند.

علائم و نشانه های پریودنتیت عبارتند از:

• لثه ها و تورم مجدد در لثه
  • روشن قرمز، گاهی اوقات بنفش
  • درد وقتی لمس می شود
  • لثه ها را از بین می برند، که دندان ها را بلندتر می کند
  • فضاهای اضافی بین دندان ها ظاهر می شود
  • خونریزی در هنگام مسواک زدن دندان یا نخ دندان
  • طعم فلزی در دهان
  • هالیتوز یا نفس بد
  • دندان های شل

علل

پلاک دندان یک زیست زرد رنگ زرد است که به عنوان بخشی از یک فرآیند طبیعی بر روی دندان ها جمع می شود. این باکتری ها تشکیل می شوند که سعی دارند خود را به سطح صاف دندان وصل کنند. دندان های مسواک زدن از پلاک خلاص می شوند، اما بعد از یک روز یا بیشتر، دوباره ایجاد می شود.

اگر آن را حذف نکنید، آن را به تارتار، که به عنوان حساب نیز شناخته می شود، سخت می شود. تارتار از پلاک حذف می شود و در خانه نمی توان آن را انجام داد. این نیاز به درمان حرفه ای دارد

پلاک می تواند به تدریج و به تدریج سبب آسیب رساندن به دندان و بافت اطراف آن شود. در ابتدا ممکن است گینوییت گسترش یابد. این التهاب لثه در اطراف پایه دندان است.

اگر ژنژیویت همچنان ادامه داشته باشد، جیب ها می توانند بین دندان ها و لثه ها ایجاد شوند. این جیب ها باکتری ها را پر می کنند.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی دندان

همراه با پاسخ سیستم ایمنی به عفونت، سموم باکتریایی شروع به از بین بردن استخوان و بافت همبند می کنند که دندان را در جای خود قرار می دهند. در نهایت، دندان ها شروع به سست شدن می کنند و ممکن است از بین بروند.

پریودنتیت چیست؟

در زیر یک مدل 3 بعدی از بیماری پریودنتال است که کاملا تعاملی است.

عوامل خطر

اگر میزان بالای باکتری های تهاجمی وجود داشته باشد، بیماری لثه بیشتر احتمال دارد که شدید باشد و اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف شود.

عوامل خطر زیر به علت خطر بالای پریودنتیت ارتباط دارند:

• سیگار کشیدن: افراد سیگاری معمولی احتمال بیشتری دارند که دچار مشکلات آدامس شوند. سیگار کشیدن نیز اثربخشی درمان را تضعیف می کند. نود درصد مواردی که به درمان پاسخ نمی دهند در سیگاری ها هستند.
  • تغییرات هورمونی در زنان: تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی رخ می دهد. این تغییرات خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد.
  • دیابت: افرادی که با دیابت زندگی می کنند، بیشترین شیوع بیماری لثه را نسبت به سایر افراد سنین مشابه دارند.
  • ایدز: بیماری لثه در افراد مبتلا به ایدز شایع تر است.
  • سرطان: سرطان و برخی از درمان های سرطان می توانند احتمال بیماری لثه را افزایش دهند.
  • داروها: داروهایی نظیر داروهای ضد فشار خون یا داروهای واکسیناسیون کننده که باعث آرامش و تحمل عروق خونی می شوند و داروهای ضد التهابی و داروهایی که سبب کاهش بزاق می شوند، باعث افزایش احتمال بیماری لثه می شود.
  • عوامل ژنتیکی: بعضی از افراد به علت عوامل ژنتیکی بیشتر به بیماری لثه مبتلا هستند.

تشخیص

یک دندانپزشک معمولا می تواند با مشاهده علائم و نشانه ها و انجام معاینه فیزیکی پریودنتیت را تشخیص دهد.

دندانپزشک احتمالا یک پروب پریودنتال را در کنار دندان قرار می دهد، زیر خط دندان. اگر دندان سالم باشد، پروب نباید در زیر خط دندان قرار گیرد. در موارد پريودنتيت، پروب به طور عميق تر تحت خط دندان قرار دارد. دندانپزشک اندازه گیری می کند که چقدر می رسد.

پریودنتیت چیست؟

یک اشعه ایکس می تواند به بررسی وضعیت استخوان و دندان فک کمک کند.

عوارض جانبی

شایع ترین عارضه از دست رفتن دندان ها است، اما پریودنتیت ممکن است بر سلامت کلی شخص تاثیر بگذارد.

این با خطر بالاتری از انواع بیماری های دیگر، از جمله مشکلات تنفسی، سکته مغزی، و بیماری عروق کرونر ارتباط دارد، هرچند که ارتباط آنها با یکدیگر مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت

یک مطالعه در مورد افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر مزمن که در طول 7/3 سال ادامه داشت، دریافت که هر پنج دندان از دست رفته، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی 17 درصد بیشتر است، خطر 16 درصد بیشتر از مرگ و میر ناشی از آن، درصد خطر بالای سکته مغزی.

در دوران بارداری، اگر یک عفونت باکتریایی باعث بیماری متوسط ​​یا شدید پریودنتال شود، خطر ابتلا به زایمان زودرس وجود دارد. پریودونتیت نیز با وزن کم هنگام تولد و پیشکلامپسی ارتباط دارد.

با توجه به تحقیقات منتشر شده در اپیدمیولوژی سرطان، پیشگیری از زیست شناسی، زنان یائسه مبتلا به بیماری پریودنتال احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند. کسانی که سابقه سیگار کشیدن دارند به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند.

پریودنتیت همچنین می تواند برای بیماران مبتلا به دیابت برای کنترل قند خون سخت تر شود.

رزرو آنلاین نوبت

دیگر مقالات مفید کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج :

ونیر

فواید نخ دندان برای لثه ها و سلامت دندان

بروکسیسم شبانه چیست؟

قبل از خواب مسواک بزنیم یا نه؟

نقش دنتین در دندان چیست؟

جهت رزرو نوبت در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید