9 آبان 97 اصطلاحات دندانپزشکی

علت  سیاه شدن لثه چیست؟

این مقاله بسیار مهم در مورد (علت سیاه شدن لثه چیست؟) است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج در تماس باشید. در این کلینیک شبانه روزی مجهز خدمات دیگری نظیر دندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت ، ونیر و ارتودنسی نیز ارائه می شود. رنگ لثه از فرد به فرد متفاوت است. لثه های سیاه و سایر تغییرات در رنگ لثه می تواند ناشی از وضعیت پزشکی، دارو، سیگار کشیدن یا سایر عوامل شیوه زندگی باشد.

لثه ها بافت های سختی هستند که دندان ها را در خود قرار می دهند. آنها می توانند از رنگ قرمز یا صورتی تا قهوه ای یا سیاه رنگ باشند.

سلامت دهان و دندان برای سلامتی عمومی ضروری است. تغییرات رنگ لثه ها می تواند یک مشکل بهداشتی اولیه را نشان دهد، بنابراین فرد باید با یک پزشک برای تعیین علت صحبت کند.

علل لثه سیاه

طیف وسیعی از شرایطی است که میتواند باعث ایجاد لکهای سیاه شود، از جمله:

1. ملانین

بدن به طور طبیعی melanin تولید می کند، ماده ای است که پوست، مو و چشم خود را به رنگ آن می دهد. هرچه ملانین بیشتر در بدن انسان باشد، موهایشان، پوست و یا چشم تیره تر می شود.

ممکن است که لثه های قهوه ای سیاه یا سیاه به علت داشتن یک ملانین بیشتر در بدن باشد. اگر لثه هرگز همیشه تاریک باشد، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

علت سیاه شدن لثه چیست؟

اگر رنگ لثه در طول یک دوره کوتاه تغییر کند، یا اگر لکه های سیاه روی لثه ظاهر شود، احتمالا توسط ملانین ایجاد نمی شود و ممکن است یک مسئله پزشکی باشد.

2. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می تواند باعث ایجاد تغییر رنگ در لثه شود. این به عنوان melanosis سیگاری شناخته شده است.

سلول های اختصاصی در بدن ملانوسیت ها را ملانین می نامند. نیکوتین موجود در توتون می تواند ملانوسیت ها را تولید کند تا ملانین بیشتری تولید کند.

ممکن است لیمو بیشتر قهوه ای یا سیاه شود. تغییر رنگ ممکن است در تکه ها ظاهر شود یا در کل دهان تاثیر می گذارد. در داخل گونه ها و لب پایین ممکن است رنگ نیز تغییر کند.

تحقیقات ارتباط بین ترک سیگار و کاهش تغییر رنگ لثه پیدا کرده است. این نشان می دهد که تکه های تیره رنگ در لثه های ناشی از سیگار کشیدن ممکن است برگشت پذیر باشند.

بیشتر بخوانید: دندانپزشکی کودکان

3. دارو

Minocycline برای درمان آکنه و برخی از عفونت ها، مانند کلامیدیا استفاده می شود. یک عارضه ناخواسته مینوسیکلین، رنگدانه یا تغییر رنگ است که گاهی اوقات در دهان رخ می دهد.

علت سیاه شدن لثه چیست؟

فرد باید با پزشک خود در مورد تغییرات ناشی از داروها صحبت کند، به عنوان داروهای جایگزین ممکن است در دسترس باشد.

4. خال کوبی آمالگام

خال کوبی آمالگام می تواند در هر نقطه از دهان ظاهر شود اما معمولا در کنار یک پر شدن ظاهر می شود. به نظر می رسد پچ سیاه، خاکستری یا آبی در داخل دهان.

آمالگام ترکیبی از فلزات مورد استفاده برای پر کردن و تاج است. اگر ذرات این ماده از بین برود، می تواند زیر پوست لثه ظاهر شود.

درمان معمولا برای خال کوبی آمالگام مورد نیاز نیست، زیرا آنها هیچ خطری برای سلامتی ایجاد نمی کنند.

5. ورم حاد لثه

ورم حاد لثه ، عفونت لثه است که همچنین به عنوان دهان دهان شناخته شده است. این باعث تب، لثه های دردناک و نفس بوی بد می شود. عفونت میتواند باعث ایجاد لثه سیاه یا خاکستری شود اگر یک لایه از بافت مرده در طول لثه ایجاد شود.

دهان ترشحی ناشی از رشد سریع باکتری در دهان است که معمولا به علت گنگی ویت است. باکتری ها ممکن است به علت ضعف بهداشت دهان، استرس، کمبود خواب یا رژیم غذایی نامناسب ایجاد شوند.

علت سیاه شدن لثه چیست؟

علائم اولیه دهان تنه شامل خونریزی لثه، نفس بد، تعداد زیادی بزاق در دهان و احساس بیماری است. زخم ها ممکن است بر روی لثه ها در لبه دندان ایجاد شود.

درمان ساده است. دندانپزشک دهان را تمیز می کند و ممکن است آنتی بیوتیک ها را تجویز کند.

شستشو دهان با دارو شستشو دهنده و حفظ دندان ها و لثه ها، به جلوگیری از عفونت های تکراری کمک می کند.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی دندان

6. بیماری آدیسون

بیماری آدیسون بر غدد فوق کلیوی تأثیر می گذارد که هورمون های مختلفی را ایجاد می کند. اختلال این غده ها را از تولید هورمون های کافی متوقف می کند.

علائم اولیه عبارتند از:

• احساس تشنگی بیشتر از حد معمول
  • کاهش وزن ناخواسته
  • عدم اشتها
  • عضلات تضعیف شده

به عنوان بیماری آدیسون پیشرفت می کند، فرد ممکن است لثه ها و لب های تیره داشته باشد. اصطلاح پزشکی برای این hyperpigmentation است.

بیماری آدیسون همچنین در مواجهه با لب ها و لثه ها می تواند تکه های تیره تر پوست را در سایر نقاط بدن ایجاد کند. شایع ترین مکان هایی که ممکن است تکه های تیره وجود داشته باشد بر روی زانو، کمربند، خطوط کف دست و زخم ها قرار دارد.

علت سیاه شدن لثه چیست؟

اکثر موارد بیماری آدیسون به علت مشکل سیستم ایمنی بدن است. این باعث می شود بدن به حمله و آسیب به غدد فوق کلیه انجام دهد.

بیماری آدیسون ممکن است باعث ایجاد عوارض شدید در صورت عدم درمان شود. اگر سطح هورمون ها کم می شود، می تواند منجر به بحران آدرنال شود.

نشانه های یک بحران آدرنال عبارتند از: کم آبی بدن، تنفس سریع و کم عمق، خواب آلودگی، و پوست پرمویی و پوستی. یک بحران آدرنال یک اورژانس پزشکی است.

7. سندرم Peutz-Jeghers

سندرم Peutz-Jeghers یک وضعیت ژنتیکی است که می تواند خطر ابتلا به پولیپ یا سرطان را افزایش دهد.

یکی از نشانه های اولیه، ظهور اسپری های قهوه ای تیره آبی یا قهوه ای است. این می تواند در دهان و همچنین روی پوست انگشتان و انگشتان ظاهر شود.

علت سیاه شدن لثه چیست؟

سندرم های Peutz-Jeghers معمولا در دوران کودکی ظاهر می شوند و با سن آنها ناپدید می شوند. یکی دیگر از علائم کلیدی، خونریزی یا انسداد در روده است که معمولا در دوران کودکی اتفاق می افتد.

یک آزمایش ژنتیکی می تواند نشان دهد اگر فرد مبتلا به سندرم Peutz-Jeghers باشد.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت

جلوگیری

مردم می توانند بهداشت دهان و دندان را به طور مرتب با دندان های مسواک بزنند، یکبار در روز دندان ها و کاهش شکر را حفظ کنند. این اقدامات باید در کنار آن انجام شود

در کنار بازدید منظم به دندانپزشک، حفظ بهداشت دهان و دندان بهترین راه برای حفظ دندان ها و لثه ها است.

چشم انداز

علل لثه های سیاه معمولا می توانند درمان شوند. شرایط ژنتیکی اغلب نشان می دهد طیف وسیعی از علائم است که می تواند به یک پزشک یا دندانپزشک برای تشخیص بیماری کمک کند.

توجه به تغییرات رنگ لثه ها می تواند به یک فرد کمک کند تا در اوایل یافتن و درمان هرگونه مشکل سلامتی کمک کند.

رزرو آنلاین نوبت

دیگر مقالات مفید کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج :

ونیر

فواید نخ دندان برای لثه ها و سلامت دندان

بروکسیسم شبانه چیست؟

قبل از خواب مسواک بزنیم یا نه؟

نقش دنتین در دندان چیست؟

جهت رزرو نوبت در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید