چرا زبان من خونریزی می کند؟ علت خونریزی از زبان چیست؟

25 خرداد 99 دسته‌بندی نشده

بیشتر افراد به صورت گاه به گاه خونریزی زبان را تجربه می کنند. این موضوع به خاطر وارد شدن آسیب به بافت زبان است زیرا این بافت آسیب پذیر است و در خطر سوختگی، گزش، بریدگی و سایر آسیب های احتمالی روزانه دیگر قرار دارد. معمولاً بروز کمی خونریزی چیزی نیست که نگران کننده باشد.  با این حال برخی از علل میتوانند باعث بروز خونریزی از زبان شوند که جدی هستند و نیازمند رسیدگی و مراقبت پزشکی یا دندانپزشکی هستند. این مقاله را از سایت مجهزترین کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج‌دنتال مطالعه کنید تا با علت، علائم، درمان و پیشگیری از خونریزی زبان آشنا شوید.

علت خونریزی از زبان چیست؟

علل زیادی ممکن است باعث شروع خونریزی از بافت های داخل دهان از جمله زبان شوند. گاهی اوقات ممکن است بر اثر یک گزش ساده زبان با دندان، متوجه خونریزی شوید، گاهی اوقات نیز ممکن است این ریزش خون علامت سرطان زبان باشد و گاهی هم ممکن است به دلیل نصب دستگاه های دندانپزشکی مانند انواع ونیر دندان (شامل لمینت دندان، ونیر دندان، ونیر کامپوزیت) و سایر پروسه های مرتبط دیگر در فرآیندهای اصلاح طرح لبخند باشد. در هر صورت علل زیادی وجود دارند که باعث بروز این خونریزی میشوند.

شایعترین علل خونریزی زبان عبارتند از:

• وجود زخم های دهان
  • آسیب های وارد شده ناشی از دندان مصنوعی
  • وارد شدن آسیب به زبان ناشی از کاشت ایمپلنت دندان غیر اصولی
  • خوردن غذاهای تیز و سخت
  • انواع سرطان های داخل دهان و گلو
  • گاز گرفتن آن
  • دستگاه های ارتودنسی دندان
  • پروتز ثابت دندانپزشکی مانند تاج دندان
  • شکستگی دندان ها
  • پرتو درمانی
  • شکسته شدن کامپوزیت دندان و برخورد با زبان
  • و ….

در ادامه به توضیح مهمترین علل خونریزی زبان که در بالا اشاره شد خواهیم پرداخت.

دلایل پنهان خونریزی زبان

دلایل زیادی وجود دارد که روشن میکند چرا زبان ممکن است خونریزی کند. بعضی از این علل واضحند و شخص به آن ها آگاهی دارد. برای مثال، وقتی شخص زبان خودش را به سختی گاز می‌گیرد یا یک غذای تیز میخورد، زبانش ممکن است خونریزی کند و شخص درجا متوجه آن میشود. سایر دلایل نیز ممکن است به این سادگی ها قابل تشخیص نباشد و تشخیص علت را تنها دندانپزشک یا پزشک میتواند بر عهده بگیرد. برای مثال انواع عفونت داخل دهان و زخم های خاص نمونه ای از این علل هستند که نیازمند توجه یک دندانپزشک  خوب هستند.

مهمترین علل عبارتند از:

• سرطان داخل دهان
  • برفک و سایر عفونت های اینچنینی
  • زخم داخل دهان
  • ناهنجاری های عروق خونی و لنفی

نحوه تشخیص عارضه چگونه است؟

یک دندانپزشک خوب با بررسی ساده دهان و دندان ممکن است علت خونریزی زبان را خیلی تشخیص دهد. در بیشتر موارد نیز با کمک تست های تشخیصی مانند نمونه برداری و آزمایش خون دلیل و علت خونریزی را تشخیص میدهند.

درمان خونریزی زبان

درمان خونریزی از زبان بستگی به علت بروز خونریزی دارد. شما اول باید علت را بدانید تا متناسب با آن اقدام به درمان کنید. اولا که از خوددرمانی اجتناب کنید و تنها به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. دوما حین درمان به دستوراعمل های دندانپزشک خودتان توجه کنید.

بسته به نوع مشکل درمان این عارضه به صورت زیر است:

درمان سرطان های داخل دهان

گزینه های درمانی برای این سرطان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• عمل جراحی برای برداشتن تومور و مناطق دیگر که سرطان در آن شیوع یافته است
  • پرتودرمانی ، که سلولهای سرطانی را از بین می برد
  • شیمی درمانی ، که از داروها برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می کند

درمان زخم داخل دهان

زخم های دهان معمولاً بدون درمان در عرض چند هفته پاکسازی می شوند. برای تسکین علائم زخم ها از جمله خونریزی زبان، دندانپزشک شما می تواند دهانشویه بدون نسخه را توصیه کند.

درمان ناهنجاری های عروق خونی و لنفی

این تومورها، ضایعات یا ناهنجاری های عروقی تقریباً هرگز خطرناک و سرطانی نیستند. آنها معمولاً باعث ناراحتی نیز نمی شوند. اگر ناخوشایند و مشکل آفرین نیستند ، نیازی به درمان ندارند.

درمان تبخال و هرپس دهانی

بیماری تبخال دهان قابل درمان نیست، اما داروها می توانند به کنترل علائم آن کمک کنند. داروها همچنین می توانند مدت زمانی که بیماری نهفته است را طولانی کنند. داروهای ضد ویروسی خوراکی و پمادهای موضعی مانند dokosanol (Abreva) درمان اصلی تبخال دهان است.

درمان برفک و سایر عفونت های اینچنینی

از پمادهای ضد قارچ برای درمان برفک و سایر عفونت های قارچی استفاده می شود. اگر عفونت گسترده تر باشد، دندانپزشک ممکن است داروهای ضد قارچ خوراکی تجویز کند.

دندانپزشکی بارداری

چنانچه در دوره بارداری قرار دارید و باخونریزی از زبان مواجهید حتما برای درمان و یا رسیدگی بهتر به یک کلینیک دندانپزشکی که در آن ها خدمات دندانپزشکی بارداری را ارائه میدهد مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگرچه خونریزی از زبان به ندرت جدی است، اما در صورت ادامه یافتن آن به پزشک یا دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر زخم دهانی دارید که بیشتر از 3 هفته طول می کشد ، باید از پزشک خود بخواهید که نگاهی به داخل دهان شما بیندازد. چنانچه چرک یا بوی بدی از دهان شما خارج میشود حتما به دندانپزشک سر بزنید.

پیشگیری از خونریزی زبان

همانطور که گفته شد دلایل خونریزی از بافت های داخل دهان از جمله زبان شما متفاوت است اما میتوان با دنبال کردن چند دستورالعمل کلی احتمال خونریزی را به حداقل کاهش داد. چند نکته ساده در این خصوص عبارتند از:

• با مراجعه مرتب به یک کلینیک دندانپزشکی خوب و مسواک زدن به موقع دندانهای خود طبق دستورالعمل، سلامتی دهان را حفظ کنید.
  • اگر پروتز دندان استفاده میکنید هر روز مطابق دستور دندانپزشک آن ها را تمیز کنید.
  • از مصرف سیگار و نوشیدن زیاد الکل خودداری کنید.
  • اگر ونیر دندان مانند لمینت دندان ، ونیر کامپوزیت، کامپوزیت دندان و سایر روکش های دندانی دارید با مراقبت درست از آن ها مانع از ترک برداشتن یا شکستن آن ها شوید. و اگر هنوز اقدام به نصب ونیر نکرده اید برای اینکار حتما به بهترین کلینیک دندانپزشکی شهر خودتان مراجعه کنید.
  • بهترین سن ارتودنسی کودکان 10 تا 14 سالگی است زیرا آن ها میتوانند مسولیت مراقبت از دستگاه های ارتودنسی را بر عهده بگیرند. اگر قبل از این سن کودک ارتودنسی کند به دلیل اینکه هنوز نمیتواند به درستی از براکت ها و سیم ها مراقبت کنند امکان شکسته شدن آن ها و آسیب به زبان و در نهایت خونریزی زبان وجود دارد. لذا کودکان را به توصیه دندانپزشکی کودکان در سنین 10 تا 14 سالگی ارتودنسی کنید.
  • اگر ایمپلنت دندان دارید با مراقبت درست و پیگیری های دندانپزشگی از بروز عفونت یا وارد شدن آسیب از سوی ایمپلنت به زبان پیشگیری کنید.

برای مراقبت از سلامتی دهان و دندان خود همین الان با ما تماس بگیرید

سلامت دهان و دندان دروازه سلامتی و تندرستی تمام بدن است. اگر میخواهید به خوبی از سلامتی خودتان مراقبت کنید و همیشه تندرست باشید باید به دندانپزشکان اعتماد کنید و برای مدیریت دهان و دندان خود به آن ها مراجعه کنید. چنانچه هنوز یک کلینیک دندانپزشکی خوب پیدا نکرده اید میتوانید با مراجعه به تاج دنتال تخصصی ترین کلینیک دندانپزشکی جنت آباد مراجعه کنید یا با دریافت نوبت آنلاین از 5 تا 15 درصد تخفیف خدمات دندانپزشکی بهره مند شوید.

WeCreativez WhatsApp Support
از ما بپرسید!
سلام ، چطور می توانم کمک کنم؟