علت تورم سقف دهان و نحوه تسکین آن
علت تورم سقف دهان

علت تورم سقف دهان و نحوه تسکین آن

25 خرداد 99 اصطلاحات دندانپزشکی

گاهی اوقات سقف دهان دچار ورم و برآمدگی میشود که به راحتی با زبان قابل لمس است.این اتفاق میتواند دلایل زیادی داشته باشد و حتی گاهی ممکن است علامت یک مشکل یا بیماری جدی باشد. اگر کنجکاو هستید که چه چیزی باعث تورم سقف دهان شما شده است حتما این مقاله را از سایت مجهزترین کلینیک دندانپزشکی جنت آباد (تاج دنتال) مطالعه بفرمایید.

سقف دهان دقیقا کجاست و چه نقشی دارد؟

سقف دهان شامل یک صفحه استخوانی در جلو و یک قسمت غیر استخوانی در پشت است. این ها با هم،به عنوان یک مانع بین حفره دهانی و بینی عمل می کنند. با گذشت زمان و بر اثر دلایلی این بخش از دهان ممکن است دچار ورم و برآمدگی شود. این مشکل میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

علائم همراه با تورم سقف دهان کدامند؟

تورم بر روی سقف دهان ممکن است به چند علت بالقوه باشد، که بیشتر آنها با حداقل درمان حل می شود. در موارد کمتر رایج، تورم ممکن است به علت شرایط جدی تر باشد. در کنار ورم کام دهان ممکن است چندین علامت دیگر وجود داشته باشد که شاید نشان دهنده مشکل خاص و جدی باشند.  مهمترین علائمی که ممکن است همراه با ورم سقف دهان بروز کنند عبارتند از:

• بولدرها یا زخمهای دیگر
  • دهان خشک یا خشکی دهان
  • اسپاسم عضلانی
  • درد یا ناراحتی

علل تورم سقف دهان کدامند؟

طیف وسیعی از شرایط می تواند سقف متورم دهان را ایجاد کند. برخی از دلایل ممکن است جزئی و عادی باشند و خیلی زود برطرف شوند اما برخی دیگر میتوانند جدی بوده و با مداخله دندانپزشکان یا پزشکان متخصص برطرف شوند. برخی از علل جزئی و زودگذر تورم سقف دهان میتواند شامل پروسه های دندانپزشکی باشد. برای مثال موارد زیر به صورت موقت و در بعضی مواقع باعث این ورم میشوند:

• ارتودنسی دندان (ممکن است به خاطر تحت تنظیم دستگاه های ارتودنسی لثه ها و کام دهان کمی ورم کند)
  • ایمپلنت دندان (ورم لثه و کام دهان یکی از عوارض ناچیز و زودگذر عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان است)
  • نصب ونیر طی پروسه طرح لبخند (اگر کار نصب لمینت دندان ، ونیر کامپوزیت، کامپوزیت دندان و سایر روکش های دندانی را به یک دندانپزشک زیبایی بی تجربه بسپارید احتمال اینکه به لثه یا سقف دهان شما آسیب زده , باعث تورم موقتی آن بخش ها شود وجود دارد)
  • بارداری (باvداری با تغییرات متنوعی همراه است. تورم لثه و سقف دهان یکی از شکایات رایج بانوان در خصوص دندانپزشکی بارداری است)
  • خوردن مواد غذایی سفت و سخت (یکی از مشکلات رایج دندانپزشکی کودکان جویدن مواد غذایی سفت و سخت و برنده است)
  • و…

علل جدی تر ورم سقف دهان

سایر عللی که میتواند جدی تر بوده و نیازمند توجه دندانپزشک باشد عبارتند از:

ورم سقف دهان

1. زخم در دهان

اغلب زخم های دهان، مانند زخم های دهلیزی و زخم های سرد، بر روی لثه ها، گونه ها یا لب ها ظاهر می شود. در برخی موارد ممکن است بر روی سقف دهان ظاهر شود. زخم ها می توانند باعث درد، تورم و ورم شوند.

2. آسیب یا تروما

یکی از شایع ترین علل تورم بر روی سقف دهان آسیب یا تروما است که در دندانپزشکی کودکان نیز بسیار پر اهمیت است. برخی از شایع ترین علل تروما عبارتند از:

1. کمبود آب

از دست دادن آب بدن می تواند تورم سقف دهان ایجاد کند. از دست دادن آب بدن می تواند باعث ایجاد خشکی دهان شود.

برخی از علل شایع خشکی دهان عبارتند از:

• مصرف الکل بیش از حد
  • داروهای خاص
  • عدم نوشیدن آب کافی
  • عرق کردن بیش از حد، به خصوص در روزهای گرم و یا در حال ورزش
  • بیماری
  • فرد مبتلا به کم آبی که موجب عدم تعادل الکترولیتی می شود نیز ممکن است به خصوص ضعیف باشد یا اسپاسم عضلانی را تجربه کند.
  1. موکوسل

ایجاد یک مخاط در داخل یک کیست توده ای شکل می گیرد که در سقف دهان به نام  موکوسل ظاهر می شود. موکوسل ها معمولا بدون درد هستند و معمولا پس از یک آسیب جزئی مانند برش یا تورم سقف دهان رخ می دهند.

آنها معمولا به درمان نیاز دارند و  اگر یک فرد دارای موکوسل است که به ویژه بزرگ است و یا تمایل به تکرار دارد، پزشک می تواند با خیال راحت آن را تخلیه کند.

1. پاپیلومهای اسکواموس

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مسئول تشکیل پاپیلومهای سنگی است. پاپیلومهای اسکاموسی توده های غیرانسانی هستند که می توانند تورم سقف دهان ایجاد کنند.

این توده ها معمولا باعث درد نمی شوند. با این حال، هنگامی که کشف و تشخیص داده شود، مردم باید آنها را درمان کنند. ممکن است پزشک نیاز به عمل جراحی دهان برای حذف آن را داشته باشد.

1. مشکلات پزشکی زمینه ای

به ندرت، یک سقف متورم دهان ممکن است به علت شرایط بیماری اولیه مانند سرطان دهان یا هپاتیت ویروسی باشد. سرطان دهان غیرعادی است. به گفته انجمن سرطان آمریکا، حدود 51،540 نفر در ایالات متحده آمریکا تشخیص سرطان دهان در سال 2018 دریافت خواهند کرد.

علاج و درمان خانگی تورم سقف دهان

• در اغلب موارد، یک فرد می تواند سقف متورم دهان را در خانه درمان کند. آسیب های عادی مانند سوختگی ناشی از نوشیدنی گرم، معمولا طی چند روز بهبود می یابند.
  • زخم های خفیف یا زخم های زیاد معمولا به خودی خود می افتند. در بعضی موارد ممکن است فرد برای استفاده از داروها به کاهش فرکانس یا شدت زخم های سرد احتیاج داشته باشد.
  • در موارد کمبود آب و یا عدم تعادل الکترولیتی، مردم می توانند مصرف مایعات خود را افزایش دهند. بهتر است نوشیدنی های غیر الکلی مانند آب و چای گیاهی را بنوشید.
  • اگر الکترولیت ها خیلی کم باشند، ممکن است فرد نوشیدن یک نوشیدنی ورزشی یا آب را برای کمک به بازگرداندن تعادل ببیند.
  • در مواردی که یک فرد مبتلا به بیماری است، آنها باید از یک دندانپزشک کمک بگیرند. گزینه های درمان سرطان می تواند شامل جراحی، اشعه ایکس یا شیمی درمانی باشد.

برای مدیریت و درمان مشکلات دهان و دندان خود, به تاج دنتال مراجعه کنید

با مراجعه منظم به دندانپزشک مشکلاتی مانند تورم سقف دهان به خوبی قابل پیشگیری و در اسرع وقت قابل درمان خواهند بود. نه این مشکل که تمام مشکلات مروبط به دهان و دندان تنها با یک مراجعه 6 ماهه یا سالانه قابل پیشگیری و درمان هستند. اگر به دنبال یک کلینیک دندانپزشکی خوب هستید تا مشکلات و امورات دندانپزشکی خود را آنجا انجام دهید خوشحال میشویم که به تخصصی ترین کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج دنتال مراجعه کنید. با رزرو آنلاین نوبت می توانید از 5 تا 15 درصد تخفیف در خدمات دندانپزشکی کلینیک ما بهره مند شوید.