21 مهر 97 اصطلاحات دندانپزشکی

دیابت و بیماری پریودنتال

این مقاله بسیار مهم در مورد دیابت و بیماری پریودنتال است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج در تماس باشید. در این کلینیک شبانه روزی مجهز خدمات دیگری نظیر دندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت ، ونیر و ارتودنسی نیز ارائه می شود. دو بیماری با یک دشمن مشترک … شما!

بیماری پریودنتال

در حالی که بیماری های پریودنتال ممکن است در دهان جدا شوند، اثرات آن ها نیست: تحقیقات شروع به کشف رابطه بین سلامت پریودنتال و سلامت عمومی می کنند. عوامل خطر شناختی برای بیماری های پريودنتال عبارتند از سيگار و ديابت.

بیماری پریودنتال (peri-around، odont-doth) یا بیماری لثه به عنوان آن معمولا نامیده می شود، واقعا گروهی از بیماری های ناشی از پلاک دندان (باکتری) است – بیوفیلم که بین دندان ها و لثه ها در صورت عدم وجود بهداشت دهان روزانه موثر است. نتیجه نهایی یکسان است – تخریب بافت های پر از اندام که شامل گنگی ویت (التهاب لثه ها) و پریودنتیت (از دست دادن استخوان و ساختارهای پریودنتال اطراف آن) است.

دیابت و بیماری پریودنتال

در غیاب بهداشت دهان و دندان، تقریبا همه افراد گینه وییت را توسعه می دهند؛ با این حال، فقط حدود 10 تا 15 درصد از افراد مبتلا به بیماری پیشرفته پرتوودنتال هستند که با از دست رفتن استخوان های حمایتی و از دست رفتن دندانها در آینده جلوگیری می شود.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی

سیستم ایمنی بدن راهی برای محافظت از خود در مقابل بیماری است. این سیستم از یک سیستم شناسایی پیچیده و سیستم واکنش به باکتری ها و دیگر موجودات پاتوژن (عامل بیماری) تشکیل شده است. به طور کلی، هنگامی که شناسایی شد، آنتی بادی های خاصی به ارگانیسم ها پاسخ سریعتری در آینده می دهند. سیستم ایمنی به شیوه های مختلف به باکتری های مختلف در پلاک دندان پاسخ می دهد. این تعامل بسیار پیچیده باعث ایجاد الگوهای مختلف بیماری می شود، بسته به اینکه باکتری ها درگیر هستند و اجزای سیستم ایمنی فعال می شوند.

دیابت و بیماری پریودنتال

دیابت همچنین باعث تغییرات در عملکرد سلول های ایمنی مسئول پاسخ التهابی طبیعی و بهبود زخم می شود. از آنجا که سیستم ایمنی بدن در معرض خطر دیابت قرار می گیرد، می تواند بر شدت بیماری پریودنتال تاثیر بگذارد.

اما چرا؟

یکی از پاسخ های اصلی بدن که توسط سیستم ایمنی متوسل می شود، التهاب است. التهاب در واقع سیستم ایمنی بدن است که در تلاش است تا بیماری را از بین ببرد و از گسترش آن به سایر قسمت های بدن جلوگیری کند و اثرات بیماری را درمان کند. سلول های دفاع و محصولات آنها با برداشتن باکتری های بیماریزا (بیماری) و آسیب رساندن به بافت ها از طریق فرایند تعمیراتی که در اثر بهبود زخم ایجاد می شود، خلاص می شوند. متاسفانه، سیستم ایمنی بدن می تواند توسط تعدادی از عوامل مانع شود، یکی از حیاتی ترین ارثی است. گروههای خاصی از مردم دارای ژن هایی هستند که ممکن است آنها را به بیماری پریودنتال و سایر بیماری های التهابی مثل دیابت مبتلا سازد.

بیشتر بخوانید: Pediatric Dentistry (دندانپزشکی کودکان)

سابقه خانوادگی بیماری های پریودنتال و دیابت ممکن است به دلیل این که ژن های ما از نسل های گذشته به ارث برده می شود، به این موضوع مهم است. تست ژنتیک به تازگی توسعه یافته است که به شناسایی چنین افرادی کمک می کند، اما مولفه های ژنتیکی بهبود زخم پیچیده هستند و به راحتی توسط آزمون های ژنتیکی ساده شناسایی نمی شوند. مانع دیگری برای سیستم ایمنی بدن، استرس است، که ناشی از بیماری جسمی و یا ناراحتی شدید احساسی است. استرس می تواند سیستم ایمنی بدن را با کاهش مقاومت، که مانع توانایی آن در مبارزه با بیماری می شود، تحت تأثیر قرار دهد.

دیابت و بیماری پریودنتال

التهاب مزمن یا طولانی مدت منجر به تغییرات پیشرونده در نوع سلول هایی که در محل التهاب وجود دارد و با تخریب همزمان بافت ها همراه با تلاش های درمانی بهبود می یابد. محصولات التهابی ممکن است نقش مهمی در مکانیسم ها و عوارض دیابت ایفا کنند.

رزرو آنلاین نوبت

دیگر مقالات مفید کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج :

ونیر

فواید نخ دندان برای لثه ها و سلامت دندان

بروکسیسم شبانه چیست؟

قبل از خواب مسواک بزنیم یا نه؟

نقش دنتین در دندان چیست؟

جهت رزرو نوبت در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید