دندان شکسته

1 مهر 97 اصطلاحات دندانپزشکی

دندان شکسته

این مقاله بسیار مهم در مورد دندان شکسته است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج در تماس باشید. در این کلینیک شبانه روزی مجهز خدمات دیگری نظیر دندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت ، ونیر و ارتودنسی نیز ارائه می شود. برخی از دندان ها دارای ترک هایی هستند که برای اشعه X بسیار زیاد است. گاهی اوقات ترک ها زیر لثه هستند. این ترکهای کوچک به عنوان “دندان شکسته” شناخته می شوند.

دندان شکسته کرک شده در دندان های پایین تر (مولر) رایج است. این به این دلیل است که این دندان ها اکثر نیروهای جویدن را جذب می کنند.

برخی افراد دندان های خود را تمیز می کنند. این افراد احتمال بیشتری دارند که دندان شکسته داشته باشند. گاهی اوقات، دندانهای فرد می توانند فشار زیادی روی یک دندان ایجاد کنند. این می تواند دندان ها را از بین ببرد.

سندرم دندانی شکسته

دندان ها با پر کردن های بزرگ ممكن است بیشتر شكسته شوند. دندان هایی که تحت درمان کانال ریشه اند، ضعیف تر از سایر دندان ها هستند و ممکن است بیشتر از حد نرمال باشد. افراد با یک دندان شکسته بیشتر احتمال دارد دیگران هم در همان زمان و هم در آینده داشته باشند.

علائم

دندان ممکن است گاهی هنگامی که شما گاز می خورند یا جویدن می کنید، صدمه دیده است. حساسیت یا درد می تواند خفیف یا شدید باشد. ممکن است یک زمان کوتاه یا یک مدت طول بکشد. ممکن است فقط هنگام خوردن غذاهای خاص یا زمانی که شما به طور خاصی نیش می زنید ممکن است دردناک باشد. شما احساس درد پایدار را احساس نمی کنید، همانطور که اگر حفره یا آبسه دارید. دندان ممکن است به دمای پایین حساس باشد.

سندرم دندانی شکسته

اگر کرک بزرگتر شود، یک قطعه دندان ممکن است از بین برود. شما همچنین ممکن است یک عفونت را ایجاد کنید. این می تواند در لثه در اطراف دندان شکسته اتفاق می افتد. ممکن است متوجه یک ضربه جوش مانند لثه در نزدیکی دندان شوید. پوس ممکن است از جوش بیفتد. این به عنوان فیستول شناخته شده است.

بسیاری از افراد مبتلا به دندان ترک خورده ماهها علائم دارند. دندان شکسته کرک شده یکی از دشوارترین مشکلات دندان برای تشخیص است زیرا درد قابل پیش بینی نیست. دندانپزشک شما ممکن است شما را به اندودونت (متخصص ریشه کانال) ارجاع دهد.

تشخیص

دندانپزشک شما دهان و دندان خود را بررسی خواهد کرد، تمرکز بر دندان مورد نظر. او ممکن است از ابزار تیزه ای به نام یک کاوشگر استفاده کند تا برای ترک در دندان احساس کند. دندانپزشک شما همچنین به لثه ها در اطراف دندان نگاه خواهد کرد. شما ممکن است اشعه ایکس گرفته شود. اما اشعه ایکس اغلب کرک را نشان نمی دهد.

بیشتر بخوانید: Pediatric Dentistry (دندانپزشکی کودکان)

دندانپزشک شما ممکن است برای آزمایش دندان از ابزار خاصی استفاده کند. یک ابزار به نظر می رسد مانند مسواک بدون موی. آن را در یک قسمت از دندان در زمانی که شما را نیش می زنند متناسب است. اگر احساس درد کنید، بخشی از دندان مورد آزمایش، به احتمال زیاد در آن شکسته است.

دندانپزشک شما ممکن است یک نور بسیار روشن روی دندان داشته باشد. او ممکن است آن را با یک رنگ خاص رنگ کند. اگر دندان در حال پر شدن یا تاج باشد، دندانپزشک خود می تواند آن را برای دندان دیدن بهتر کند.

مدت انتظار

چقدر علائم اخیر بستگی دارد که چگونه دندان شکسته می تواند تشخیص دهد. حتی پس از اینکه کرک یافت شد، درمان ممکن است نشانه ها را کاملا از بین نبرد.

جلوگیری

اگر دندان های خود را تمیز یا خم کنید، با دندانپزشک خود در مورد درمان صحبت کنید. سنگ زنی می تواند خطر ابتلا به دندان شکسته را افزایش دهد.

رفتار

درمان برای دندان ترک خورده همیشه علائم را تسکین نمی دهد.

درمان بستگی دارد:

• کرک کجاست؟
  • چقدر عمیق است
  • چقدر بزرگ است

گاهی اوقات ترک یک یا چند دندان یک دندان را تحت تاثیر قرار می دهد. این بالاترین نقطه دندان است. در این مورد ممکن است دندان با تاج ثابت شود، همچنین به عنوان کلاه شناخته می شود. برخی از ترک ها بر پالپ تاثیر می گذارند: مرکز دندان، جایی که اعصاب و عروق خونی است. در این حالت، دندان به درمان کانال ریشه نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: Implant (ایمپلنت)

حدود 20٪ دندان ها با دندان کشیده شده به کانال های ریشه نیاز دارند. پس از یک کانال ریشه، دندان دیگر به درجه حرارت حساس نخواهد بود، اما هنوز به فشار پاسخ می دهد. اگر درد قبل از کانال ریشه احساس می شد، ممکن است بعد از آن احساس درد کنید. این احتمالا به اندازه شدید و یا به عنوان مکرر نیست، اما ممکن است هنوز رخ دهد.

در بعضی موارد ممکن است دندان برداشته شود. برخی از ترک ها روی ریشه دندان در فک تاثیر می گذارند. هیچ راهی برای حل این نوع ترک وجود ندارد. اگر دندان شما برداشته شود، می توانید آن را با ایمپلنت یا پل جایگزین کنید.

سندرم دندانی شکسته

دندانپزشک شما می تواند یک نگهبان شبانه (یک قطعه نیش پلاستیکی) ایجاد کند تا مانع دندان شما شود. این درد را از سنگ زنی کاهش می دهد. برای برخی از افراد می تواند حساسیت دندان را متوقف کند. نگهبان شب می تواند در طول خواب استفاده شود. همچنین ممکن است در زمان های دیگر بیدار شدن یا خرد شدن اتفاق بیافتد.

هنگامی که برای تماس با دندانپزشک حرفه ای

اگر هنگام جوش یا جوش احساس درد می کنید، با کلینیک دندانپزشکی خود تماس بگیرید.

پیش بینی

درمان دندان ترک خورده همیشه موفق نیست. دندانپزشک شما باید درباره آنچه که ممکن است اتفاق بیفتد با شما صحبت کند. در برخی افراد یک تاج مشکل را برطرف می کند. در دیگران، درمان کانال ریشه مشکل را حل می کند. بعضی از افراد بعد از درمان علائم گاه به گاه را ادامه می دهند. ممکن است لازم باشد که دندان برداشته شود.

دیگر مقالات مفید کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج :

ونیر

فواید نخ دندان برای لثه ها و سلامت دندان

بروکسیسم شبانه چیست؟

قبل از خواب مسواک بزنیم یا نه؟

نقش دنتین در دندان چیست؟

جهت رزرو نوبت در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید