22 شهریور 97 اصطلاحات دندانپزشکی

آپیسکتومی

این مقاله بسیار مهم در مورد آپیسکتومی است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک دندانپزشکی تاج در تماس باشید.در این کلینیک مجهز خدمات دیگری نظیر دندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت ، ونیر و ارتودنسی نیز ارائه می شود. دندان های شما توسط ریشه هایی که به استخوان دندان شما گسترش می یابد، جای می گیرند. دندانهای جلو معمولا یک ریشه دارند. دندان های دیگر مانند پرمولر و مولر شما دو یا چند ریشه دارند. نوک یا انتهای هر ریشه آپکس نامیده می شود. عصب ها و عروق خونی به دندان ها از طریق آپکس وارد می شوند. آنها از طریق یک کانال در داخل ریشه و به داخل اتاق خلال می روند. این اتاق درون تاج قرار دارد (بخشی از دندان که می توانید در دهان خود ببینید).

در طی درمان کانال ریشه، دندانپزشک شما کانال های پاک را با استفاده از ابزارهای ویژه به نام فایل ها پاک می کند. بافت التهابی یا آلوده منتقل می شود. یک آپیککتومی ممکن است مورد نیاز باشد زمانی که یک عفونت پس از درمان کانال ریشه و یا پس از درمان دوباره رشد می کند.

آپیسکتومی

کانال های ریشه می توانند بسیار پیچیده باشند و بسیاری از شاخه های کوچک از کانال اصلی می باشند. گاهی حتی پس از درمان کانال ریشه، بافت آلوده می تواند در این شاخه ها باقی بماند. این احتمالا می تواند از پس زدگی جلوگیری کند یا باعث دوباره عفونت شود. در یک آپیسکتومی، نوک ریشه یا آپکس، همراه با بافت آلوده منتقل می شود. پس از آن پر می شود تا انتهای ریشه را مهر و موم کند.

یک آپیسکتومی گاهی اوقات به عنوان میکروسکوپ انتودنتیک نامیده می شود، زیرا اغلب با استفاده از میکروسکوپ عملی انجام می شود.

برای چه چیزی استفاده می شود

اگر یک روش کانال ریشه در گذشته انجام شده باشد و دوباره  آلوده شود، اغلب به دلیل یک مشکل در نزدیکی ریشه است. در بسیاری از موارد، درمان دوم کانال ریشه قبل از آپیسکتومی در نظر گرفته شده است. با پیشرفت تکنولوژی، دندانپزشکان اغلب می توانند کانال های دیگر را شناسایی کنند که به اندازه کافی درمان نشده اند. در این مورد، آنها ممکن است قادر به تشخیص عفونت با انجام یک روش دوم کانال ریشه باشند. این از نیاز به یک آپیسکتومی جلوگیری می کند.

آپیسکتومی

یک آپیسکتومی تنها پس از یک دندان حداقل یک روش کانال ریشه داشته و دوباره درمان نشده است یا امکان پذیر نیست. به عنوان مثال، بازآرایی اغلب زمانی مناسب نیست که یک دندان دارای تاج یا بخشی از یک پل باشد. ریشه کن کردن کانال ریشه نیاز به برش از تاج و پل دارد. این ممکن است تاج یا پل را از بین ببرد یا تضعیف کند. یک آپیسکتومی اغلب در چنین شرایطی در نظر گرفته می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش درمان بیماری دندانی پریودنتال

آماده سازی

قبل از این روش، شما با دندانپزشک خود مشورت خواهید کرد. دندانپزشک عمومی با آموزش پیشرفته ممکن است آپیسکتومی را انجام دهد. با این حال، با پیشرفت در میکروسکوپ endodontic، اکثر بیماران به آندودنتیست یا به جراح دهان و فک و صورت مراجعه می کنند. اندودنتیست دارای حداقل دو سال آموزش اضافی در تشخیص و درمان کانال ریشه، از جمله آپیسکتومی است. جراحان دهان و فک و صورت دندانپزشکان هستند که چهار تا شش سال آموزش در جراحی دارند.

آپیسکتومی

قبل از جراحی، دندانپزشک شما ممکن است اشعه های اشعه ایکس بیشتری از دندان و استخوان اطراف آن را بگیرد. شما ممکن است دهان ضد میکروبی، داروهایی برای کاهش التهاب و / یا آنتی بیوتیک ها داده شود.

دندانپزشک شما همچنین سابقه پزشکی شما را بررسی خواهد کرد. اطمینان حاصل کنید که دندانپزشک خود را از تمام داروهایی که مصرف می کنید، بگویید. این شامل داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و مکمل ها می باشد. دندانپزشک شما ممکن است قبل از انجام معاینات با پزشک خود مشورت کند.

آپیسکتومی چگونه انجام می شود

Endodontist یک برش کوچک (برش) را در لثه خود انجام می دهد و آن را از دندان و استخوان دور می کند. دندانپزشک ممکن است نیاز به استفاده از یک مته برای دسترسی به ریشه داشته باشد. بافت های آلوده همراه با چندین میلی متر نکته ریشه می شوند. اندودونیست ممکن است از یک رنگ استفاده کند تا شکاف در دندان را برجسته کند. اگر دندان دارای ترکهای بزرگ یا شکسته باشد، ممکن است لازم باشد استخراج شود. در این مورد، آپیسکتومی ادامه نخواهد داشت.

آپیسکتومی

برای تکمیل آپیسکتومی، اندودنتیست انتهای کانال دندان را تمیز و مهر می کند. تمیز کردن معمولا تحت میکروسکوپ ویژه با استفاده از دستگاه های اولتراسونیک انجام می شود. نور و بزرگنمایی اجازه می دهد تا اندودوستان منطقه را به وضوح ببینید. این باعث می شود که این روش موفق شود. پس از آن اندودوتست پس از دوختن بافت در محل، یک اشعه ایکس منطقه را می گیرد.

بیشتر آپیککتومی ها 30 تا 90 دقیقه طول می کشد. طول به محل دندان و پیچیدگی ساختار ریشه بستگی دارد. روال در دندان های جلو معمولا کوتاه ترین است. کسانی که مولرهای کمتری دارند طول عمر طول می کشد.

پیگیری

اندودنتیست شما به شما می گوید که داروهایی که می خواهید و چه چیزی می توانید بخورید یا نوشید. شما باید یخ را به منطقه اعمال کنید، به طور متناوب 20 دقیقه و 20 دقیقه خاموش شود. این کار را برای 10 تا 12 ساعت بعد از عمل جراحی انجام دهید و در این مدت بقیه را رها کنید.

این ناحیه ممکن است خونریزی کند و متورم شود. ممکن است روز دوم بعد از عمل بیشتر از روز اول افزایش یابد. هر درد معمولا با داروهای ضد التهاب غير استروئيدی (داروهای ضد التهاب غير استروئيدی) مانند ibuprofem (Advil، Motrin و ديگران) کنترل می شود. در بعضی موارد ممکن است نسخه داروهای ضد درد دریافت شود. اگر چنین است، دستورالعمل ها را برای گرفتن آن دنبال کنید.

آپیسکتومی

برای اجازه دادن به بهبودی، از مسواک زدن منطقه یا شستشوی قوی جلوگیری کنید. سیگار نکشید و غذاهای تند و تیز نخورید. لب خود را برای بررسی منطقه نگذارید. این می تواند بخیه ها را از بین ببرد و باعث ایجاد لخته خون شود که برای بهبود نیاز است.

ممکن است بعضی از روزها یا هفته ها پس از جراحی ناحیه ای در ناحیه وجود داشته باشد. اگر چنین است، به دندانپزشک خود بگویید. بی حسی معمولا با گذشت زمان از بین می رود.

ممکن است لازم باشد 2 تا 7 روز بعد از انجام این عمل، ممکن است سوزنهای شما برداشته شود، یا ممکن است خودشان از بین بروند. تمام درد و تورم معمولا طی 14 روز از بین می روند.

حتی اگر آپیسکتومی جراحی در نظر گرفته شود، بسیاری از مردم می گویند که بهبودی از آن آسانتر از درمان با درمان اصلی کانال ریشه است.

بیشتر بخوانید:قبل از خواب مسواک بزنیم یا نه؟

خطرات

Endodontist خطرات روش در بازدید مشاوره را بررسی خواهد کرد. اطمینان حاصل کنید که سوالات را بپرسید، اگر چیزی که دندانپزشک به شما گفته است روشن نیست. خطر اصلی این است که جراحی ممکن است کار نکند و ممکن است دندان استخراج شود.

بسته به جایی که دندان قرار دارد، خطرات دیگری وجود دارد. اگر دندان در پشت فک بالا قرار دارد، عفونت ممکن است سینوس های شما را شامل شود. دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیکها و ضد انعقاد را تجویز کند.

آپیسکتومی

ریشه دندان های عقب در فک پایین تر نزدیک به برخی از اعصاب عمده است. جراحی بر روی یکی از این دندانها دارای آسیب عصبی است. با این حال، اندودنتیست شما از اشعه ایکس شما استفاده خواهد کرد تا ببینید که ریشه ها نزدیک به اعصاب هستند. احتمال آسیب عصبی بسیار کوچک است.

آپیسکتومی معمولا یک راه حل دائمی است. این باید برای زندگی دندان باشد.

مراجعه به دندانپزشک

اگر دچار درد یا تورم از یک دندان که درمان کانال ریشه داشته باشد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. گاهی اوقات پس از یک کانال ریشه یک جوش در نزدیکی دندان ایجاد می شود. این جوش اغلب از بین می رود و سپس دوباره می آید. این فیستول نامیده می شود. ممكن است متوجه شوید كه فیستول از بین رفته است. فیستول علامتی است که عفونت وجود دارد و بدن شما آن را از طریق جوش بیرون می آورد. معمولا در این وضعیت درد وجود ندارد، اما شما ممکن است طعم یا بوی بد دهان خود را متوجه شوید.

دیگر مقالات مفید کلینیک دندانپزشکی تاج :

ونیر

فواید نخ دندان برای لثه ها و سلامت دندان

بروکسیسم شبانه چیست؟

قبل از خواب مسواک بزنیم یا نه؟

نقش دنتین در دندان چیست؟

جهت رزرو نوبت در کلینیک دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید

برای مشاهده سایر مقالات کلینیک دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید.

ساعت کاری : کلینیک دندانپزشکی تاج از ۹ صبح تا ۱۰ شب