15 شهریور 97 اصطلاحات دندانپزشکی

مبانی کنترل عفونت دندانپزشکی

این مقاله بسیار مهم در مورد مبانی کنترل عفونت دندانپزشکی است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک دندانپزشکی تاج در تماس باشید.در این کلینیک مجهز خدمات دیگری نظیر دندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت ، ونیر و ارتودنسی نیز ارائه می شود. این که آیا ما برای تمیز کردن منظم، پر کردن حفره یا انجام کانال ریشه به متخصصان دندانپزشکی با مراقبت و سلامت دهانمان اعتماد داریم. اما آیا شما تا به حال به محیط زیست فکر کرده اید که دندانپزشکان و بهداشت دهان و دندان کار شما را انجام می دهند؟ چطور می توان آن را پاک کرد؟ در اینجا شما در مورد کنترل عفونت دندان بیشتر می دانید.

تمیز کردن ابزار و تجهیزات

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) جزئیات نحوه تمیز کردن و ضد عفونی وسایل و تجهیزات دندان را توضیح می دهند. ابزار و تجهیزات به یکی از سه طبقه بر اساس خطر انتقال عفونت طبقه بندی شده اند: بحرانی، نیمه بحرانی و غیر بحرانی.

مبانی کنترل عفونت دندانپزشکی

1. ابزار انتقادی برای نفوذ بافت نرم یا استخوان استفاده می شود و همچنین می تواند با خون مواجه شود. ابزارهایی که تحت این طبقه بندی قرار می گیرند شامل اسکالر، اسکنر، فورسپس و اسکناس استخوانی هستند. ابزارهای بحرانی پس از هر استفاده باید استریل شوند. روش های استریلیزه قابل قبول عبارتند از اتوکلاو، گرمای خشک یا بخار گرمایی / شیمیایی.
  2. ابزار نیمه هادی در تماس با غشای مخاطی (مانند در داخل گونه های خود) یا پوست غیر خشک است. این ابزارها شامل آینه ها، سینی های قابل استفاده مجدد و خازن های آمالگام می باشند. آنها همچنین باید بعد از هر استفاده با حرارت خشک شوند.

بیشتر بخوانید : علائم دندانپزشکی که باید فورا به دندان پزشک مراجعه کرد

1. ابزارهای غیر مهم آنهایی هستند که فقط پوست سالم را لمس می کنند. آنها شامل کافهای فشار خون، سرهای اشعه ایکس و اکسیمترهای پالس هستند. این ابزارها را می توان بین بیماران پس از دریافت ضد عفونی متوسط ​​یا سطح پایین استفاده کرد. سطح متوسط ​​به عنوان یک ضد عفونی کننده بیمار یا “سلول های بنیادی” طبقه بندی می شود، به این معنی که باکتری هایی که باعث سل و میزبان سایر باکتری ها و ویروس ها می شود، کشته می شود. ضدعفونی کننده سطح پایین نیز به عنوان یک ضدعفونیک کننده بیمارستان طبقه بندی می شود، اما مجاز به کشتن محدوده مشابهی از بیماری ها نیست.

شستن دست

شستن دست ها در جلوگیری از گسترش بیماری ها به بیماران بسیار مهم است. با توجه به CDC، راه حل ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل می تواند در همه موارد مورد استفاده قرار گیرد، به جز زمانی که دست ها در خاک قابل مشاهده است. یک متخصص دندانپزشکی با دست های ظریف باید با صابون و آب شستشو داده شود. CDC توصیه می کند که بهداشت تحت این 4 شرایط باشد:

1. دست دندانپزشک ظاهرا خیس است
  2. بعد از اینکه دندانپزشک با استفاده از دست های خسته تجهیزات را لمس می کند که می تواند توسط خون، بزاق و سایر ترشحات آلوده شود، استفاده می شود
  3. قبل و بعد از درمان هر بیمار
  4. قبل از قرار دادن دستکش و بلافاصله پس از برداشت دستکش

بیشتر بخوانید : اهمیت اشعه ایکس در دندانپزشکی

آلودگی سطحی و پاکیزگی محل

پاکیزگی و پیشگیری از عفونت به بیش از ابزارهای دندانپزشکی اعمال می شود. طبق گزارش CDC، کلینیک دندانپزشکی شامل دو نوع سطح است: سطوح تماس بالینی و سطوح نگهداری خانه. سطوح تماس بالینی شامل مواردی از قبیل دستگیره های سبک، دسته های کشو، دستگیره های دسته ای، صندلی ها و موارد دیگر که یک بیمار یا دندانپزشک در طی یک مراحل لمس می کند. سطوح تماس بالینی، اگر با موانع محافظت نشده مانند بسته بندی پلاستیکی پاک، کیسه و ورق محافظت نشده باشد، باید بین بیماران با مواد ضدعفونی کننده بیمارستان ثبت شده EPA تمیز شود. این سطوح نیز باید در پایان هر روز کاری تمیز شود.

مبانی کنترل عفونت دندانپزشکی

کف، دیوار و سینک ها نمونه هایی از سطوح نگهداری خانه هستند. تحقیقات نشان می دهد که آنها شانس کمتری برای آلودگی دارند و می توانند به طور مرتب با مواد شوینده و آب تمیز شوند. می گوید: از تمام سطوح مراقبت از خانه، کف باید به طور مرتب تمیز شود.

آموزش

کلینیک های دندانپزشکی باید آموزش مداوم خود را برای کارکنان خود برای اطمینان از درست بودن سیاست ها و روش ها انجام دهند. CDC توصیه می کند که آموزش دستورالعمل های ایمنی را برای کارکنان و بیماران ارائه دهد. مانند هر کسب و کار، یک کلینیک دندانپزشکی باید مدارک آموزش ایمنی و پاکیزگی را که مورد نیاز است ، حفظ کند.

هنگامی که دندان شما صدمه می بیند یا لبخند شما به اندازه سفیدی نیست، به دندانپزشک خود اعتماد میکنید تا مشکل را حل کنید. تا زمانی که دندانپزشک خود پروتکل های پیشگیری از عفونت و ایمنی را حفظ کند، می توانید به آنها در مورد کنترل عفونت های دندانی اعتماد کنید.

دیگر مقالات مفید کلینیک دندانپزشکی تاج :

مینای دندان چیست؟

آشنایی با انواع دندان درد یا پالپیت و عواقب آن

دندانهای اولیه چیست؟

انواع مواد پرکننده دندان

جهت رزرو نوبت در کلینیک دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید

برای مشاهده سایر مقالات کلینیک دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید.

ساعت کاری : کلینیک دندانپزشکی تاج از ۹ صبح تا ۱۰ شب