7 شهریور 97 اصطلاحات دندانپزشکی

کانال ریشه چیست؟

سوال “کانال ریشه چیست؟” انواع پاسخ ها و واکنش ها را مطرح می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک دندانپزشکی تاج در تماس باشید.در این کلینیک مجهز خدمات دیگری نظیر دندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت ، ونیر و ارتودنسی نیز ارائه می شود. این پاسخ ها اغلب به دلیل تصورات غلط در مورد اینکه چه کانال ریشه است، چرا یک کانال ریشه مورد نیاز است و چگونه می توان با عادت های خوب مراقبت از دهان مانع از ریشه شود.

چگونه پوسیدگی شروع می شود؟

کانال ریشه برای درمان زخم دندان ضروری است. دندان آلوده و یا آبسه می شود، زمانی که پوسیدگی فراتر از مینای دندان می رود و به دنتین یا لایه زیر مینای دندان منتهی می شود. در نهایت، فروپاشی به ساختار عصبی دندان می انجامد که پالپ نامیده می شود.

کانال ریشه چیست؟

در این نقطه، التهاب ناشی از پوسیدگی در دندان غیر قابل برگشت است. ساختار عصبی دندان شروع به مردن می کند. همانطور که این اتفاق می افتد، مواد شیمیایی آزاد می شوند که می توانند باعث ایجاد عفونت در ناحیه ریشه شوند و باعث درد و تورم شوند. این معمولا نقطه ای است که دندان درد قابل توجه و دردناک می شود. بیمار معمولا به دنبال یک دندانپزشک می شود که می تواند درد را کاهش دهد و دندان را با درمان کانال ریشه درمان کند. از آنجایی که یک روش کانال ریشه پیچیده است و باید انجام شود، بیماران باید مراقب باشند که یک ارائه دهنده با تجربه و تخصص در کانال های ریشه انتخاب کنند.

چه کسی کار کانال های ریشه را انجام می دهد؟

به گفته انجمن آمریکایی Endodontists، یک کانال ریشه ممکن است توسط یک دندانپزشک عمومی یا یک اندودنتیست انجام شود. Endodontist یک دندانپزشک است که آموزش پیشرفته ای دریافت کرده و متخصص مراقبت از داخل دندان است، اما تمام دندانپزشکان بعضی از مطالعات خود را در زمینه اندودنتیکس آموزش می دهند.

کانال ریشه چیست؟

یک دندانپزشک عمومی معمولا بر اساس یک پرونده تصمیم می گیرد که آیا یک کانال ریشه را انجام دهد یا بیمار را به اندودنتیست مراجعه کند.

در طول روند مورد نظر چه اتفاقی می افتد؟

در طی یک کانال ریشه، دندان به همان شیوه ای که وقتی حفره پر شده است، بیهوش می شود. بیهوشی بدین معنی است که روش کانال ریشه باید بدون درد باشد. پوسیدگی، خلط ملتحمه و آلوده و هرگونه بافت عصبی که در ریشه های دندان قرار دارد، برداشته می شود و دندان آماده است تا پر شود. مواد پرکننده یک ماده ی لاستیکی به نام گوتاپرکا است. این به عنوان یک سیلانت عمل می کند تا کل ساختار ریشه را کاملا متوقف کند و مانع از رسیدن مایعات دهانی به دندان و مجددا ساخت ساختار داخلی دندان شود.

کانال ریشه چیست؟

اگر چه ریشه ها و اتاق عصبی در این روش مهر و موم شده اند، دندان با شدت ضعیف باقی می ماند و برای محافظت از دیواره های باقی مانده نیاز به یک هسته و تاج دارد. هسته پرکننده و تاج به عنوان پوشش محافظتی عمل می کند. آنها دندان را از آسیب بیشتر محافظت می کنند و به بازگرداندن عملکرد مناسب جویدن کمک می کنند. گاهی اوقات، اگر پوسیدگی یا عفونت جزئی باشد، تاج و تخت لازم نیست. در این مثال، ساختار اصلی همه چیزهایی است که به عنوان یک ترمیمی نهایی لازم است. بسته به میزان آسیب و در دندانپزشک انجام درمان، کانال ریشه ممکن است یک یا چند بازدیدکننده داشته باشد.

هنگامی که تمام کانال ریشه و ترمیم نهایی به پایان رسیده است، دندانپزشک عمومی یا اندودنتیست معمولا پس از 6 ماه برای بازدید از پیوند به منظور بهبود کامل در اطراف استخوان اطراف دندان برنامه ریزی می کند. با توجه به آکادمی دندانپزشکی عمومی، کانال های ریشه، زمانی که به درستی انجام شده، دارای میزان موفقیت بیش از 95 درصد و به طور قابل توجهی ارزان تر از جایگزین استخراج و جایگزینی هستند.

کانال ریشه چیست؟

این یک روش برای ذخیره دندان ها و جلوگیری از آسیب بیشتر است. نیاز به کانال های ریشه در آینده می تواند از طریق بررسی های دندانی دو بار در سال و یک برنامه مراقبت که شامل هر دو خمیر دندان فلوراید شده مانند Colgate Total® و دیگر گزینه های مراقبت از دندان های خانگی است، جلوگیری شود.

دیگر مقالات مفید کلینیک دندانپزشکی تاج :

مینای دندان چیست؟

آشنایی با انواع دندان درد یا پالپیت و عواقب آن

دندانهای اولیه چیست؟

انواع مواد پرکننده دندان

جهت رزرو نوبت در کلینیک دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید

برای مشاهده سایر مقالات کلینیک دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید.

ساعت کاری : کلینیک دندانپزشکی تاج از ۹ صبح تا ۱۰ شب