دندان قروچه کردن(به هم فشردن دندان)

20 مرداد 97 اصطلاحات دندانپزشکی

این مقاله در مورد دندان قروچه و هر آنچه  که باید در مورد این عادت دانست است. اگر شما هم دچار این مشکل هستید و یا دندان هایتان دچار مشکل شده اند با مشاورین و متخصصین کلینیک دندانپزشکی تاج در تماس باشید. در این کلینیک خدمات ترمیمی نظیر ایمپلنت ، ونبر کامپوزیت و .. هم ارئه می شود.

دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه به فشردن یا به هم ساییدن دندان ها گفته میشود. اکثر مردم حتی نمی دانند که این کار را انجام می دهند. در ایالات متحده، دندان قروچه حدود 30 تا 40 میلیون کودک و بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد.

برخی افراد دندان هایشان را تنها در طول خواب تحت این عمل قرار می دهند. این “دندان قروچه شبانه” یا “دندان قروچه مرتبط با خواب” نامیده می شود.بعضی افراد نیز دندان های خود را در طول روز نیز به هم می فشارند. فکر می کنم این موضوع مربوط به استرس یا اضطراب است. استرس می تواند به دلایل بسیاری رخ دهد، از جمله وقایع غم انگیز و دردناک مانند مرگ یکی از عزیزان و یا از دست دادن یک کار. همچنین می تواند از وقایع شاد مانند کار جدید یا تولد یک کودک رخ دهد.

برکسیسم(دندان قروچه) می تواند علل مختلفی داشته باشد. بعضی از کارشناسان بروکسیسم را به عنوان چیزی بیشتر از عادت مشاهده می کنند. این نیز می تواند یک نتیجه از واکنش بدن زمانی که دندان های بالا به درستی روی دندان های پایین قرار نمی گیرد. برکسیسم همچنین می تواند نشانه ای از بیماری های نادر خاصی از اعصاب و عضلات صورت باشد. در موارد نادر، برکسیسم(دندان قروچه) ممکن است عارضه جانبی برخی از داروهایی است که افسردگی را درمان می کنند. این شامل Prozac (فلوکستین)، Zoloft (سرترالین) و Paxil (پاروکستین) است.

افراد مبتلا به نارسایی شدید می توانند به دندان هاب پر شده و یا آسیب دیده را تحت تاثییر قرار دهد. مالیدن دندان ها به هم می تواند لایه های بیرونی مینای دندان را از بین برده و در معرض دنتین قرار گیرد. این می تواند به حساسیت دندان منجر شود.از وارض دیگر ای عادت:

• برخی از موارد اختلال فک، همچنین اختلالات تمپوروماندیبولار (TMD)
  • سردرد وقتی که از خواب بیدار می شوید
  • درد ناخوشایند صورت

بیشتر بخوانید »»» همه چیز در مورد کانال ریشه دندان

Unhappy brunette needing to go to a dentist

دندان قروچه چیست؟

اگر شما یکی از موارد زیر را تجربه کرده باشید، ممکن است علائم دندان قروچه را داشته باشید:

• انقباضات ریتمیک عضلات شکم
  • صدای سنگ زنی(به هم ساییدن دندان) در شب، که ممکن است خواب کسی را که با یک اتاق خواب در کنار شماست، خراب کند
  • یک سردرد خفیف صبح
  • عضلات فک که تنگ و یا دردناک هستند – این می تواند ناراحت کننده باشد، حتی دردناک است، دهان خود را به طور گسترده ای باز می کند، به خصوص در صبح
  • درد طولانی مدت در صورت
  • دندان های آسیب دیده، ایجاد شکاف دندان و لثه های آسیب دیده
  • درد مفصل فک
  • بزرگ شدن عضلات فک(گاهی اوقات).چون دندان قروچه به عضلات صورت و فک فشار وارد می کند و انگار آن ها ورزش کرده اند و به همین خاطر عضلات بزرگتر می شوند ولی با ترک عادت دوباره ه سایز نرمال خود باز خواهند گشت.

تشخیص

اگر هر یک از این علائم و نشانه ها را تجربه کنید،با دندانپزشک خود را ملاقات کنید. او می تواند تعیین کند که آیا شما دچار این عادت هستید و بهترین راه درمان را به شما ارائه خواهد داد.

دندانپزشک شما درباره سلامت عمومی دندانپزشکی، منابع استرس شما در زندگی شما و داروهایی که شما مصرف می کنید، می پرسد. اگر مایل باشید در مورد شرایط  اتاق خواب صحبت کنید دندانپزشک ممکن است بخواهد با آن فرد صحبت کند. دندانپزشک در مورد عادت های خواب خود، به ویژه در مورد هر صدای غیر معمول که در طول شب شنیده می شود.

بیشتر بخوانید »»» علت بوی بد دهان کودکان چیست؟

دندانپزشک شما، شما را مورد بررسی قرار می دهد، توجه ویژه ای به عضلات در داخل و اطراف فک شما خواهد کرد. دندانپزشک همچنین دندان های شما را برای شواهد دندان قروچه نگاه می کند. در طول این آزمایش، دندانپزشک شما را حساسیت دندان و مفصل فک را نیز بررسی خواهد کرد. او همچنین دندان های شکسته، دندان های از بین رفته و ترمیم دندان های اسیب دبده را جستجو خواهد کرد.

اگر متخصص دندانپزشکی شما را متقاعد شود که بروکسیسم(دندان قروچه) شما مربوط به مشکلات دندان است، یک معاینه دقیق تر ممکن است ادامه یابد. مثلا بررسی “از گرفتن” (چگونگی قرار گرفتن دندان های بالا بر روی پایینی) دندانپزشک دندان ها و لثه ها را برای آسیب های ناشی از برکسیسم بررسی می کند. دندانپزشک شما همچنین ممکن است اشعه های X برای عکس گرفتن از دندان ها و فک ها استفاده کند.

حدود 30٪ از کودکان این عادت را دارند این میزان در کودکان زیر 5 سال بالاتر است. اگر فرزند شما دندان های خود را به هم می فشارد، با دندانپزشک خانوادگی خود صحبت کنید. اکثر کودکان در نهایت این عادت را ترک می کنند و این آسیب ها متوقف می شوند.

مدت انتظار

از هر کودکانی که بین 3 تا 10 سال سن دارند، بیش از نیمی از آنها در سن 13 سالگی دندان قروچه را متوقف خواهند کرد.

در نوجوانان و بزرگسالان، بستگی استرس آن ها دارد. به عنوان مثال، بروکسیسم می تواند برای بسیاری از سالها ادامه داشته باشد،اگر دلیل آن مربوط به استرس است . با این حال، اگر دندان قروچهبه علت دندانی داشته باشد، بعد اصلاح و ترمیم توسط دندانپزشک این عادت متوقف خواهد شد. اغلب این موارد در چند بازدید از دندانپزشکی اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید »»» علت درد دندان و روش های مقابله با آن

دندان قروچه چیست؟

اگر برکسیسم شما مربوط به استرس باشد، مشاوره حرفه ای ممکن است کمک کند. شما همچنین می توانید استراتژی هایی را امتحان کنید تا به شما آرامش بخشید.

در کودکان و بزرگسالان، آسیب دندان در ارتباط با دندان قروچه قابل پیشگیری است. روش معمول این است که یک محافظ دندان بخرید (یک شی پلاستیکی که به دندان ها پوشانده می شود تا از آسیب دیدگی در شب جلوگیری کند). استفاده از این وسیله فشار را از روی عضلات صورت و مفصل فک بر می دارد. ممکن است باعث رفع کردن درد هایی که باعث دندان قروچه می شود را رفع کند.

درمان برکسیسم بستگی به علت آن دارد:

• استرس – اگر برکسیسم شما مربوط به استرس باشد، دندانپزشک یا پزشک شما ممکن است مشاوره حرفه ای، روان درمانی، تمرینات زیست شناختی و یا سایر استراتژی هایی را برای کمک به شما ارائه می دهد و استراحت را نیز توصیه کند. دندانپزشک شما ممکن است داروهایی مانند دیازپام (Valium) را تجویز کند. این برای استفاده کوتاه مدت، معمولا یک هفته یا بیشتر خواهد بود. قبل از اینکه به رختخواب باید استفاه کنید تا دنان قروچه شما رفع شود. همچنین ممکن است یک آرامبخشی عضلانی تجویز کند تا به طور موقت باعث کاهش اسپاسم در فک شما شود. شما همچنین می توانید برای یک محافظ دندان سفارشی نصب کنید. اگر این راه کار ها کمک نمی کند، دندانپزشک شما ممکن است شما را به یک جراح دهان یا دندانپزشکی که آموزش های پیشرفته در درد سر و گردن را دارد، ارجاع دهد.

• مشکلات دندان – اگر برکسیسم شما مربوط به مشکلات دندان باشد، دندانپزشک شما احتمالا دندان ها را ترمیم خواهد کرد. در موارد شدید، دندانپزشک شما ممکن است نیاز به استفاده از روکش یا تاج داشته باشد تا سطوح آسیب دیده را از دید پنهان کند. دندانپزشک همچنین ممكن است گارد دهان را كه متناسب با دهان و دندان شما باشد، ایجاد كند. این به آسیب بیش از حد به دندان ها جلوگیری می کند.

• داروها – اگر بروکسیسم به عنوان یک عارضه جانبی از داروهای ضد افسردگی باشد، شما چند گزینه دارید. پزشک شما ممکن است داروی مصرفی را به یک داروی متفاوت تغییر دهد یا دارو دیگری برای مقابله با برکسیسم(دندان قروچه) به شما ارائه دهد.

بیشتر بخوانید »»» سلامت دهان برای دیابتی ها

کی باید به دندانپزشک ماجعه کنیم؟

اگر در معرض علائم دندان قروچه هستید، به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید، یا اگر به شما گفته شده است که دندان هایتان را در حالی که در خواب هستید، به هم می فشارید پس از شکستن یک دندان، از بین رفتن دندان متوجه شوید که دندان هایتان شل است و در معرض از بین رفتن است باید بلافاصله دندانپزشک خود را مطلع کنید.

جهت رزرو نوبت در کلینیک دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید

برای مشاهده سایر مقالات کلینیک دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید.

دندانپزشکی کودکانارتودنسی دندان

تلفن : ۴۴۴۴۴۱۰۳ ۴۴۸۹۸۳۲۴ ( ۰۲۱ )
ساعت کاری : کلینیک دندانپزشکی تاج از ۹ صبح تا ۱۰ شب