21 تیر 97 اصطلاحات دندانپزشکی

این مقاله در مورد علایم و درمان زخم دهان در کودکان میباشد امید است با مطالعه این مقاله به اطلاعات کافی در مورد این بیماری کسب کنید

ریزش دهان(زخم دهان) در نوزادان و بچه های جوان یک عفونت قارچی در دهان است که معمولا بی ضرر و قابل درمان است

گرچه نوزادان و کودکان جوان مخصوصا در معرض خطر هستند، تورم دهانی نیز می تواند بر بزرگسالان اثر بگذار

در اینجا میخواهیم از علایم و درمان زخم دهان در کودکان را در اختیار شما بگذاربم

علایم و درمان زخم دهان در کودکان

نشانه اصلی این بییماری یک پوشش سفید روی زبان کودک شما است، اگرچه ممکن است در برخی نقاط دهان نیز وجود داشته باشد

معمولا این پوشش ممکن است مثل شکلات یا پنیر باشد اما زخم های این بیماری راحتی قابل جابجایی نیست.

اگر کودک شما دارای یک پوشش سفید بر روی زبان خود است که به راحتی پاکسازی می شود، بیشتر احتمال دارد که شیر روی پوشش زبان باقی بماند

اگر هیچ مشکلی در معاینه پزشکی وجود نداشته باشد، پزشک شما ممکن است از دهان نوزادتان نمونه ای را برداشته و آن را به یک آزمایشگاه ارسال کند تا آزمایش شود برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با کلینیک دندان پزشکی تاج در تماس باشید.

بیشتر بخوانید »»»۱۲ علت درد فک

علل ترشحات دهانی در نوزادان

افراد سالم این قارچ را در دهان خود دارند و به طور معمول باعث مشکل نمی شوند اما می تواند بیش از حد و غشاهای دهان را آلوده کند.

نوزادان در معرض خطر ابتلا به عفونت دهان و دندان هستند زیرا سیستم ایمنی بدن آنها هنوز به طور کامل رشد نکرده و قادر به مقاومت در برابر عفونت نیستند این موضوع مخصوصا در مورد نوزادانی که قبل از زمان نرمال متولد می شوند (قبل از 37 هفته بارداری) بیشتر صدق میکند.

اگر با داروهای ضدباکتری به تازگی یا آنتی بیوتیک درمان شده است، تریکو دهان نیز ممکن است نوزادان را تحت تاثیر قرار دهد. آنتی بیوتیک ها سطح باکتری سالم را در دهان نوزاد کاهش می دهد که می تواند سطح قارچ را افزایش دهد.

و مادرانی که شیرده هستند انتی بیوتیک مصرف میکند نیز در میتوانند در بیماری نوزادشان موثر باشد

اگر پزشک خانواده یا پزشک شما احساس کند که کودک شما نیاز به درمان دارد، احتمالا دارو ضد قارچی را تجویز می کند.

علایم و درمان زخم دهان در کودکان

2 داروی اصلی ضد قارچی مورد استفاده برای درمان ترشحات دهانی در نوزادان عبارتند از:

• میکونازول
  • نستاتین

این داروها معمولا تا 4 بار در روز مورد استفاده قرار می گیرند و در صورت استفاده پس از خوردن یا نوشیدن، بیشترین تاثیر را خواهند داشت وبهتر است پس از 2 روز رفع بیماری از این دارو ها استفاده شود تا از بروز عفونت های بعدی اطمینان به عمل اید.اگر درمان پس از یک هفته درمان به طور کامل تمیز نشده باشد، برای مشاوره با متخصصین کلینیک دندان پزشکی تاج در تماس باشید.

میکونازول

علایم و درمان زخم دهان در کودکان

در اکثر موارد، میکونازول اولین درمان است که توسط پزشک توصیه می شود این یک ژل است که با استفاده از یک انگشت تمیز به مناطق آسیب دیده اعمال می شود مهم این است که فقط کمی در یک زمان استفاده کنید و سعی کنید که کودک در معرض خفگی قرار نگیرد.

تعداد کمی از نوزادان پس از درمان با میکونازول بیمار می شوند، اما این عوارض جانبی معمولا گذرا و به طور معمول هیچ علتی برای نگرانی نیست اما عوارضی مانند خارش و قرمزی ممکن است به وجو بیاید که جای نگرانی نیست ولی در صورت عوارض دیگر به پزشک مراجعه کنید.

نستاتین

علایم و درمان زخم دندان در کودکان

علایم و درمان زخم دهان در کودکان

ممکن است پزشک معالج داروی جایگزینی را به نام نستاتین جایگزین کند این دارو به صورت مایع است و باید با استفاده ازقطره چکان روی محل مورد نظر ریخته شود

نستاتین معمولا عوارض جانبی ایجاد نمی کند و اکثر نوزادان در مصرف دارو دچار مشکل نمی شوند ولی در اینجا به چند تا از عوارض احتمالی اشاره میکنیم:

• سوزش دهان و حساسیت در این صورت دارو را قطع کرده وبا پزشک در تماس باشید.
  •  حالت تهوع و استفراغ و اسهال در این صورت اب های از ست را فورا جایگزین کنید و بعد با پزشک در تماس باشید.

نکاتی در مورد نگهداری این دارو ها:

• تمام داروها را از دسترس کودکان و چشم ها دور نگه دارید.
  • در جای خنک و خشک، دور از گرما و نور مستقیم ذخیره کنید.

نکاتی در مورد تمام داروها:

• دارویی که به شما تجویز شده مخصوص شماست و هرگز به فرد دیگری پیشنهاد نکنید .
  • اگر شما تحت عمل جراحی دهان و دندان هستید و یا مشکل خاصی دارید حتما به پزشک معالج اطلاع بدهبد.
  • و اگر شخصی بیش از حد دارویی را مصرف کرده فورا به بخش اورژانس رفته و با خود ظرف دارو را ببرید حتی اگر خالی باشد.

مشاوره برای مادران شیرده

اگر کودک شما دارای ریزش دهان و شیردهی است، ممکن است کودک شما عفونت را به شما منتقل کند. این می تواند نوک پستان یا سینه های شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد سوزش نوک پستان شود.

بیشتر بخوانید »»» علت مهم بوی بد دهان در صبح چیست؟

علائم تورم نوک پستان می تواند شامل موارد زیر باشد:

• ممکن است درد فقط هنگام شیر دادن به وجود بیاید و بعد از ان پایان بیابد.
  • ترک خوردگی نوک پستان و لکه در قسمت آرئول (منطقه تیره تر در اطراف نوک پستان خود)
  • تغییر رنگ نوک پستان ها یا آرئول ها

توصیه ها:

• بعد از هر خوراکی باید کرم را به نوک پستان خود اضافه کنید.
  • در موارد شدید تورم نوک پستان، قرص های ضد قارچ توصیه می شود.

جلوگیری از ریزش دهان و دندان در نوزادان

ایا روشی برای جلوگیری از زخم دهان کودکانمان وجود دارد؟

برخی از پزشکان توصیه می کنند که توصیه های زیر ممکن است کمک کند:

•  به طور منظم کلیه ی اسباب بازی ها و تمام چیز هایی را که فرزندتان دردهان خود میگذارد استریل کنیم.
  • به طور منظم بطری ها و تجهیزات تغذیه دیگر را بطور عادی بطور ویژه بپوشانید.
  • شستن دست ها به طور کامل پس از تغییر پوشک بچه شما همچنین می تواند در جلوگیری از گسترش تدریجی کمک کند زیرا عفونت می تواند از طریق سیستم گوارش نیز انتقال یابد.

دیگر مقالات مفید کلینیک دندانپزشکی تاج :

۷ ماده معدنی مورد نیاز دندان

۱۲ درمان خانگی برای کاهش درد دندان

همه چیز در مورد جرم گیری دندان در سال ۲۰۱۸

بیماری لثه

۷ روش ساده برای سفید کردن دندان ها در خانه

جهت رزرو نوبت در کلینیک دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید

برای مشاهده سایر مقالات کلینیک دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید.

دندانپزشکی کودکان – ونیر – کلینیک دندانپزشکی – ارتودنسی دندانایمپلنت

تلفن : ۴۴۴۴۴۱۰۳  – ۴۴۸۹۸۳۲۴  ( ۰۲۱ )
ساعت کاری : کلینیک دندانپزشکی تاج از 9 صبح تا 10 شب