کشیدن دندان در سال 97

19 تیر 97 ارتودنسی اصطلاحات دندانپزشکی

دلایلی برای کشیدن دندان

گرچه دندان دائمی به معنای طول عمر طولانی است، دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است به کشیدن دندان لازم باشد.

. یک دلیل بسیار شایع شامل یک دندان که بیش از حد به شدت آسیب دیده، از ضخم و یا پوسیدگی ، به اصلاح نیاز است . دلایل دیگر عبارتند از:

ازدحام دندان در دهان  ، گاهی اوقات دندانپزشکان دندان ها را میکشند تا دهان را برای ارتودنسی دندان آماده کنند. هدف ارتودنسی این است که دندان ها را هم راستا و تراز بندی کند، که ممکن است دندان های شما برای دهان شما خیلی بزرگ باشد. به همین ترتیب، اگر دندان نمی تواند از لثه دندان شکست بخورد زیرا در دهان جایی برای آن وجود ندارد، دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که آن را بکشید.

عفونت ، اگر پوسیدگی دندان یا آسیب به پالپ گسترش یابد – مرکز دندان حاوی اعصاب و عروق خونی – باکتری در دهان می تواند به پالپ وارد شود و منجر به عفونت شود. اغلب این می تواند با درمان کانال ریشه  (Root Canal Treatment)تصحیح شود، اما اگر عفونت بسیار شدید باشد، آنتی بیوتیک ها یا RCT آن را درمان نمی کنند، برای جلوگیری از گسترش عفونت لازم است دندان کشیده شود.

خطر عفونت ، اگر سیستم ایمنی بدن شما به خطر بیفتد (به عنوان مثال اگر شما در حال دریافت شیمی درمانی هستید یا در حال پیوند عضو هستید)، حتی خطر ابتلا به عفونت در یک دندان خاص ممکن است دلیلی برای کشیدن دندان باشد.

بیشتر بخوانید »»» ۱۵ مشکل رایج دندان

بیماری پریودنتال ( لثه )

اگر بیماری پریودنتال – عفونت بافت ها و استخوان هایی که از دندان ها احاطه شده و حمایت می کنند – موجب از دست دادن دندان ها شده است، لازم است دندان را بکشید .

چه انتظاری از کشیدن دندان دارید

دندانپزشکان و جراحان دهان (دندانپزشکان با آموزش ویژه برای انجام عمل جراحی) کشیدن دندان انجام میدهند. قبل از کشیدن دندان، دندان پزشک شما یک تزریق بیهوشی موضعی به شما می دهد تا ناحیه ای را که دندان برداشته می شود را از بین ببرد. اگر شما بیش از یک دندان کشیده یا دندان آسیب دیده دارید، دندانپزشک شما ممکن است از بیهوشی عمومی قوی استفاده کند. این باعث می شود که درد در سراسر بدن شما از بین رود و شما از طریق این روش به خواب بروید .

اگر دندان آسیب دیده باشد، دندانپزشک لثه دندان را برش داده و بافت استخوانی را که دندان را پوشش می دهد، قطع می کند و سپس با استفاده از انبر جراحی دندان را پیدا کرده ، دندان را گیر می اورد و به آرامی آن را به عقب و جلو میچرخاند تا از استخوان فک و رباط ها که آن را در جای خود نگه می دارد بکشد. گاهی اوقات، یک دندان به سختی کشیده میشود که باید از ته برداشته شود.

هنگامی که دندان کشیده شده است، لخته خون معمولا در حفره جای دندان شکل می گیرد. دندانپزشک یک گاز پانسمان را به جای آن قرار میدهد و به شما کمک می کند تا خونریزی دهان را متوقف سازد. گاهی اوقات دندانپزشک چند بخیه را برای بستن لبه های لثه در محل دندان کشیده شده قرار می دهد.

چه چیزی به دندانپزشک خود باید بگوید قبل از اینکه دندان خود را بکشید

اگرچه دندان کشیده شده معمولا بسیار امن است، این روش می تواند باکتری های مضر را به جریان خون منتقل کند. بافت ریشه نیز در معرض خطر عفونت قرار گیرد. اگر شرایطی دارید که خطر ابتلا به عفونت شدید را ایجاد می کند، ممکن است  نیاز داشته باشید به مصرف آنتی بیوتیک قبل و بعد از کشیدن دندان .  قبل از اینکه یک دندان کشیده شود، اجازه بدهید دندان پزشک شما سابقه پزشکی کامل شما، داروها و مکمل های شما را بشناسد و اگر یکی از موارد زیر را داشته باشید:

• دریچه های قلب آسیب دیده و یا قلب مصنوعی دارید
  • نقص مادرزادی قلبی دارید
  • اختلال سیستم ایمنی بدن دارید
  • بیماری کبدی (سیروز کبدی)
  • مفصل مصنوعی دارید
  • اندوکاردیت باکتریایی دارید
کشیدن دندان

بیشتر بخوانید »»» پلاک دندان چیست؟

بعد از اینکه دندان را کشیدید

پس از کشیدن دندان ، دندانپزشک موارد زیر می تواند به کاهش ناراحتی، کاهش خطر ابتلا به عفونت و بهبود سرعت آن کمک کند:

• مقداری دارو را تجویز کند
  • بطور محکم، اما به آرامی روی گازپانسمان قرار داده شده توسط دندانپزشک خود را برای کاهش خونریزی و اجازه می دهد لخته شدن در ریشه دندان. قبل از اینکه آنها را با خون آغشته کنید، پد های گاز را عوض کنید. در غیر این صورت، پد را برای سه تا چهار ساعت پس از کشیدن دندان به دور بیاندازید.
  • بطری یخ را به ناحیه آسیب دیده بلافاصله بعد از انجام این روش برای کم کردن تورم قرار دهید. یخ را به مدت 10 دقیقه بگذارید
  • حداقل 24 ساعت بعد از کشیدن دندان ، استراحت کنید .سعی کنید فعالیت محدود برای روز یا دو روز دیگر داشته باشید
  • پس از 24 ساعت، دهان خود را با یک حلال ساخته شده از 1/2 قاشق چای خوری نمک و 8 اونس آب گرم بشویید.
  • برای 24 ساعت اول از نی برای نوشیدنی ها استفاده نکنید.
  • سیگار نکشید ، که می تواند باعث مانع بهبودی شما شود.
  • غذاهای نرم مانند سوپ، پودینگ، ماست یا سیب زمینی بخورید. یک روز بعد کشیده شدن دندان به تدریج غذاهای جامد را به رژیم خود اضافه کنید، زیرا محل کشیده شده بهبود می یابد.
  • هنگام دراز کشیدن، سر خود را به بالش تکیه دهید . دراز کشیدن تخت ممکن است خونریزی شما را امتداد داشته باشد.
  • همچنان دندان های خود را مسواک بزنید و زبان خود را تمیز کنید، اما مطمئن باشید که از قسمت داندان کشیده شده اجتناب کرده اید . انجام این کار به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

چه زمانی باز به دندان پزشک باید مراجعه فرماییم

طبیعی است که بعد از کاهش اثر بی حسی ،احساس درد کم داشته باشید . برای 24 ساعت پس از اینکه یک دندان کشیده شد، همچنین باید انتظار داشته باشید که تورم و خونریزی باقی مانده باشد. با این حال، اگر خونریزی یا درد بیش از چهار ساعت پس از کشیده شدن دندان شما شدید باشد، باید دندانپزشک خود تماس بگیرید. اگر یکی از موارد زیر را داشتید ، باید به دندانپزشک خود نیز اطلاع دهید :

• نشانه های عفونت، از جمله تب و لرز
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • قرمزی، تورم یا تخلیه بیش از حد از منطقه آسیب دیده
  • سرفه، تنگی نفس، درد قفسه سینه، یا حالت تهوع یا استفراغ شدید

بیشتر بخوانید »»» ۱۲ علت درد فک

دوره درمان اولیه معمولا حدود یک تا دو هفته طول می کشد. استخوان جدید و بافت لثه به شکاف رشد می کنند. با این حال، با گذشت زمان، داشتن دندان  از دست رفته می تواند دندان های باقی مانده را تغییر دهد، بر روی نیش شما تاثیر می گذارد و باعث سخت شدن جویدن می شود. به همین دلیل، دندانپزشک شما ممکن است توصیه به جایگزینی دندان از دست داده شده با ایمپلنت، پل ثابت یا دندان مصنوعی داشته باشد .

دیگر مقالات مفید کلینیک دندانپزشکی تاج :

تاج دندان

زخم دهان چیست و عوامل ایجاد آن

ساختمان دندان

همه چیز در مورد ایمپلنت دندان که باید بدانید

اصطلاحات رایج دندانپزشکی

جهت رزرو نوبت در کلینیک دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید

برای مشاهده سایر مقالات کلینیک دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید.

دندانپزشکی کودکان – ونیر – کلینیک دندانپزشکی

تلفن : ۴۴۴۴۴۱۰۳  – ۴۴۸۹۸۳۲۴  ( ۰۲۱ )
ساعت کاری : کلینیک دندانپزشکی تاج از 9 صبح تا 10 شب