زخم دهان چیست و عوامل ایجاد آن

28 اردیبهشت 97 اصطلاحات دندانپزشکی

زخم دهان چیست زخم های کوچک و ضخیم است که در دهان ظاهر می شوند و اغلب غذا خوردن و صحبت کردن را ناراحت می کنند.

دو نوع زخم دهان وجود دارد:

زخم های ساده ،  این ممکن است سه یا چهار بار در سال به طول بیانجامد و تا یک هفته ادامه یابد.این زخم ها  معمولا در افراد 10 تا 20 ساله رخ می دهد.
زخم پیچیده . اینها کمتر رایج هستند و بیشتر در افرادی که قبلا آنها را داشته اند، رخ می دهد.

علت زخم ها چیست؟

علت دقیق زخم های کشنده ناشناخته است. تصور می شود که آسیب استرس یا بافت به علت زخم های ساده است. برخی از غذاها – از جمله میوه ها و میوه های اسیدی و سبزیجات (مانند لیمو، پرتقال، آناناس، سیب، انجیر، گوجه فرنگی و توت فرنگی) – می توانند دچار  زخم درد شوند یا مشکل را بدتر کنند.

گاهی اوقات یک سطح دندان تیز و یا لوازم کلینیک دندانپزشکی مانند پرانتز یا پروتزهای غیرمجاز ممکن است سبب زخمهای دهلیزی شود.

بعضی از موارد زخمهای پیچیده ناشی از یک وضعیت بهداشتی اولیه، مانند سیستم ایمنی ضعیف، ایجاد می شود؛

مشکلات تغذیه ای مانند ویتامین B12، روی، اسید فولیک یا کمبود آهن؛ یا بیماری دستگاه گوارش مانند بیماری سلیاک یا بیماری کرون است.

زخم دهان چیست

آیا زخم های سرد و رحم دچار همان بیماری هستند؟

نه. اگرچه زخمهای سرد و زخمهای سرطانی اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته میشوند، اما آنها یکسان نیستند.

زخمهای خونی، همچنین به نام تب و یا هرپس سیمپلکس نوع 1، به صورت گروهی از دردناک و بیضه های مایع پر شده است.

بر خلاف زخم ها، زخم های سرد ناشی از یک ویروس هستند و بسیار مسری هستند.

همچنین، زخم های سرد به طور معمول در خارج از دهان ظاهر می شوند – معمولا زیر بینی، اطراف لب ها و یا زیر چانه – در حالی که زخم های زخم در داخل دهان رخ می دهد.

نشانه های زخم های ناحیه دهان چیست؟

ممکن است دچار درد شکمی شوید:

درد دردناک و زخم در داخل دهان – در زبان، در قوز نرم (قسمت پشتی سقف دهان خود)، و در داخل گونه های خود
احساس سوزش یا سوزش دردناک قبل از زخم ها ظاهر می شود
زخم های دهان شما که دور، سفید یا خاکستری هستند، با لبه قرمز یا مرز
در موارد شدید حملات شدید، ممکن است شما نیز تجربه کنید:

تب
تنش فیزیکی
تورم غدد لنفاوی

زخم ها چگونه درمان می شوند؟

درد ناشی ازدرد زخم معمولا در چند روز کاهش می یابد و زخم ها معمولا بدون درمان در عرض یک یا دو هفته بهبود می یابند.

زخم های گربه ای که با لیزرهای دندانی درمان می شوند بلافاصله تقریبا کامل می شوند. با متخصص  کلینیک دندانپزشکی خود در مورد روش صحبت کنید.

زخم دهان چیست

آیا می توان زخم ها را از بین برد؟

گرچه هیچ درمان برای زخم های سرطانی وجود ندارد و اغلب آنها مجددا شروع می شوند، شما ممکن است قادر به کاهش فرکانس آنها با:

اجتناب از غذاهایی که باعث تحریک دهان شما می شوند، از جمله مرکبات، سبزیجات اسیدی و غذاهای تند
اجتناب از سوزش از آدامس جویدن
بعد از وعده های غذایی و برنزه کردن با یک برس نرم برس، که دهان خود را از مواد غذایی که ممکن است درد را تحریک کند
اگر دندانپزشک شما در مورد زخمهای دهلیزی دندانپزشکی دارید، باید با دندانپزشک تماس بگیرید:

زخم های غیر معمول
زخم هایی که گسترش می یابند
زخمهایی که 3 هفته یا بیشتر طول می کشد
علیرغم اجتناب از مصرف مواد غذایی و مصرف داروهای ضد درد بدون تردید
سختی نوشیدن مایعات کافی
تب بالا با ظهور زخم های سرطانی

جهت رزرو نوبت در کلینیک دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده سایر مقالات این سایت اینجا کلیک کنید.

ایمپلنت – ونیر –  ارتودنسی دندان – دندانپزشکی کودکان