دندانپزشکی بارداری

8 بهمن 98 بارداری و دندانپزشکی مقالات

دندانپزشکی بارداری را چرا باید جدی گرفت؟ یکی از مواردی که در دوران بارداری وجود دارد به هم خوردن هورمون های زنانه در دوران بارداری است. در این دوران به علت این تغییرات لثه‌ ها ی‌ شان مستعد التهاب و خونریزی هستند و پوسیدگی دندان تشدید و احتمال درد و عفونت شدید وجود دارد.

بنابراین تاکید جدی می‌شود قبل از تصمیم به بارداری به دندانپزشک مراجعه و چنانچه پوسیدگی دندان یا جرم‌گیری لازم است , اقدامات لازم را انجام دهید.

چرا مهم است به به خطر های دندانپزشکی در دوران بارداری اهمیت بدهیم

یکی از فرهنگ‌های نادرستی که در کشور ما وجود دار دارد این است که به علت خدمات گران دندانپزشکی مراجعه به دندانپزشک زمانی صورت می‌گیرد که بیمار با مشکل پوسیدگی و درد دندان یا بیماری لثه مواجه شده است. اما نکته‌ای که اینجا حائز اهمیت است این است که مادران باردار باید پیش از اقدام به بارداری با مراجعه به دندانپزشکی نسبت به سلامت دهان و دندان خود مطمعن شوند.

یک از مهمترین دوران زندگی خانم‌ها دوران بارداری آنها است. بیشتر خانم‌ها در این دوران تمرکز خود را بر روی تغذیه, پرهیز از مصرف داروهای شیمیایی و پیشگیری از مبتلا شدن به سرماخوردگی است.

شاید کمتر کسی در این دوران به فکر سلامت دهان دندان خود و تاثیر آن بر تولد فرزند سالم داشته باشد. اما مادران باردار باید این را بدانند که بهداشت دهان و دندان در بارداری مستقیما بر روی جنین آنها اثر گذار است و اینجاست که به اهمیت مراجعه به دندانپزشکی قبل از بارداری پی می‌برند.

تغییرات هورمونی دوران بارداری و تاثیر بر دهان و دندان

به‌ همین علت اگر خانم‌های باردار بهداشت را در زمینه بیماری و التهاب لثه و بهداشت دهان و دندان رعایت نکنند، ممکن است با وجود مقدار کمی پلاک دندان میکروبی و جرم دچار تورم یا خونریزی لثه و یا مشکلات جدی شوند.

دندانپزشکی بارداری

اهمیت دندانپزشکی بارداری

پیش از بارداری زمان مناسبی برای برطرف کردن مشکلات دهان و دندان است؛ ترمیم و روکش کردن دندان و ترمیم لثه. هر چند که انجام مراقبت‌های دندان‌ پزشکی در دوران بارداری در صورت رعایت موارد احتیاطی خطری ندارد، انجام مراقبت‌ های دهانی و دندان قبل از بارداری مسلما هوشمندانه‌تر است.

اگر شما جزء افرادی هستید که همواره به سلامت دهان و دندان خود اهمیت می‌دهید و دندان خرابی ندارید، می‌توانید با جرم‌گیری دندان، از دوران بارداری استقبال کنید. معاینات دندانپزشکی پیش از بارداری فرصتی برای انجام عکس‌برداری ضروری دندان‌هاست، زیرا بعد از بارداری بهتر است جنین در معرض اشعه‌های ناشی از عکس‌برداری قرار نگیرد.

همانطور که گفته شد در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی دندان‌ها مستعد پوسیدگی و لثه ها حساس‌تر شده و این یکی از دلیل مهم برای مراجعه به دندانپزشک پیش از بارداری است.

در صورت درمان نشدن التهابات لثه و پوسیدگی‌ها، می‌توانند تبدیل به عارضه جدی‌تری به نام پریودنتیت شوند که باعث بروز عوارض مختلفی از جمله دیابت بارداری، زایمان زودرس و پره‌اکلامپسی در دوران بارداری می‌شوند.

به همین دلیل، مانند دندانپزشکی بارداری، بهتر است هر مشکلی را پیش از باردار شدن برطرف کنید تا تبدیل به مشکل جدی‌تری نشود.

خدمات دندانپزشکی برای دوران بارداری

تزریق آمپول بی‌حسی آمپول هایی که در زمینه بی حسی در این دوران مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا دو نوع هستند :  لیدوکائین  که حاوی مقداری آدرنالین است که برای افزایش مقدار و زمان بی حسی به لیدوکائین  اضافه می شود.

این آدرنالین ممکن است بعد از تزریق باعث افت فشار بیمار شده و برای افرادی که مشکل فشار خون یا ناراحتی قلبی دارند استفاده نمی‌شود. برای اینکه افت فشار در مادران باردار ایجاد نشود توصیه شده است که از تزریق آمپول‌های حاوی آدرنالین اجتناب کنیم.

چون این افت فشار ممکن است  باعث از دست دادن هوشیاری موقت بیمار شود که برای فرزند مادر باردار ایجاد مشکل می‌کند. نوع دیگر آمپولها مثل سیتانست که آدرنالین ندارد معمولا بی ضررتر می‌باشد. بنابرین اگر شرایط خود را به دندانپزشک خود  اطلاع دهید، آمپولی برایتان تزریق خواهد کرد که ضرر نداشته باشد.

رادیوگرافی دندان در دوران بارداری

رادیوگرافی از مادران باردار مضر می‌باشد و اگر ضرورت نداشته باشد باید از آن پرهیز کرد. به ویژه برای جنین که مراحل رشد خود را می‌گذراند. تهیه عکس رادیوگرافی قبل از درمان دندانپزشکی و در ارتودنسی و بارداری یکی از نگرانی‌های اصلی در طول دوره بارداری است.

به این ترتیب متخصصان این کلینیک تمام تلاش خود را برای اجتناب از تهیه عکس رادیوگرافی به غیر از مواقعی که ناگزیر از تهیه آن باشند، انجام خواهند داد. به هر حال در صورتی که فرآیند درمان نیازمند تهیه عکس رادیوگرافی باشد، متخصصان ما از یک پوشش محافظ برای حفاظت از شما و کودک در برابر تاثیرات مضر پرتوی ایکس استفاده خواهند کرد.

دندانپزشکی بارداری تهران

تجویز دارو دندانپزشکی در دوران بارداری

در دوران بارداری داروها از جفت عبور می‌کنند بنابراین در تجویز آن‌ها باید نهایت احتیاط رعایت شود. برای نمونه در صورت لزوم تجویز داروهای دسته پنی‌سیلین و آموکسی‌سیلین و ماکرولیدها مانعی ندارد ولی از تجویز تتراسیکلین باید اجتناب شود چراکه می‌تواند سبب صدمه به کبد مادر و تغییر رنگ دندان‌های در حال تشکیل شود.

تجویز استامینوفن و کدئین برای تسکین درد بلامانع است ولی از مصرف آسپرین به ویژه در اواخر سه ماهه سوم بارداری باید اجتناب شود. مجدد تاکید می‌شود همانطور که گفته شد با عبور داروها از جفت اولا مادر باردار نباید خودسرانه دارویی مصرف کند دوما در صورت ضرورت با تجویز پزشک یا دندانپزشک مصرف شود.

در کلینیک دندانپزشکی تاج متخصصان ما از دوز مناسب داروهای بی‌حسی (در سطح حداقل) برای اطمینان از راحتی بیمار در طول درمان دندانپزشکی و نیز حفاظت از جنین استفاده خواهند کرد.

ماه‌های پر خطر و کم خطر برای انجام خدمات دندانپزشکی بارداری

بدترین و خطرناکترین دوره برای انجام درمان‌های دندانپزشکی بارداری سه ماهه اول  است. چراکه در این ماه‌ها اندام‌های جنین در حال شکل گیری است و همچنین مادر احساس ناراحتی بیشتر می‌کند و نیز بیشترین سقط‌ های خود به خود در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد.

بنابراین از انجام درمان‌های دندانپزشکی در این ماه‌ها خودداری شود. در سه ماهه اول نباید اقدام به ایمپلنت دندان یا لمینت دندان داشته باشید و کنترل پلاک و جرم دندانی و بهداشت دهان باید تنها علت مراجعه به دندانپزشک باشد. بهترین زمان برای درمان‌های معمول دندانپزشکی در سه ماهه دوم است.

چونکه اندام‌های جنین شکل‌گرفته و مادر احساس بهتری دارد و احتمال سقط جنین نیز کاهش می‌یابد.

در سه ماهه سوم به ویژه اواخر آن به دلیل افزایش ناراحتی‌های مادر زمان مناسبی برای درمان‌های معمول دندانپزشکی نیست. بهترین زمان درمان‌های معمول دندانپزشکی سه ماهه دوم و بدترین زمان سه ماهه اول و اواخر سه ماهه سوم است مگر اجبار صورت بگیرد.

پیشگیری از دندان درد در دوران بارداری

• انجام معاینات دندانپزشکی قبل از بارداری و بعد از بارداری
  • رژیم غذایی مناب و پرهیز از مصرف مواد قندی
  • مصرف غذاهای سرشار از کلسیم و ویتامین D
  • رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان

دندانپزشکی بارداری تهران

مادران باردار می‌بایست از درمان‌های دندانپزشکی برا تمامی مشکلات خود که باعث ایجاد درد دندان در طول دوره بارداری می‌شوند استفاده کنند. در صورت دچار شدن به درد دندان شدید در طول دوره بارداری لازم است با دندانپزشک برای بررسی مشکل ایجاد شده ملاقات و صحبت نمایند.

کلینیک دندانپزشکی بارداری تهران

چنانچه میخواهید در یک مرکز مجهز و باتجربه با متخصصانی حرفه ای درمان های دوران بارداری دندانپزشکی در تهران خود را انجام دهید میتوانید به مرکز تاج دنتال باسابقه ترین کلینیک دندانپزشکی جنت آباد واقع در غرب تهران مراجعه کنید.

اگر در این خصوص سوالی دارید زیر همین پست آن را مطرح کنید تا متخصصان ما به شما پاسخ دهند و اگر میخواهید در کلینیک ما اقدام به کاشت ایمپلنت کنید روی لینک دریافت نوبت آنلاین کلیک کنید.

متخصصین دندانپزشکی بارداری با تجربه و حاذق ما در کلینیک دندانپزشکی تاج  برای درمان مشکلات دندان در طول دوره بارداری اقدامات مناسب را لحاظ کرده تا بدین وسیله از بی خطر و ایمن بودن درمان برای مادر و جنین مطمئن شوند. منبع

بهتر است بخوانید

WeCreativez WhatsApp Support
از ما بپرسید!
سلام ، چطور می توانم کمک کنم؟