درمان ریشه

1 آذر 96 درمان ریشه

درمان ریشه

گاهی اوقات به علت پوسیدگی و یا ضربه ، عفونت به عصب دندان رسیده که برای جلوگیری از خطر کشیده شدن دندان باید درمان ریشه یا اصطلاحا ” عصب کشی انجام شود.

حفظ ریشه دندانها باعث میشود که بتوانیم حتی در صورت تخریب کامل تاج با درمانهای تخصصی نسبت به بازسازی مجدد آن اقدام نموده و دوباره از نیروی دندان جهت جویدن صحیح استفاده شود.

دراغلب موارد درمان ریشه در یک جلسه صورت می گیرد اما در مواردی که عفونت شدید باشد ممکن است با گذاشتن مواد مسکن ،پرکردگی کامل ریشه در جلسه دوم صورت گیرد .همچنین درمواردی که دچار ضایعه انتهای ریشه شده باشید توسط متخصصین اقدام به درمان ریشه مجدد می گردد.

عفونت

پالپ دندان از بافت نرمی ساخته شده است که شامل اعصاب و عروق خونی میباشد. اگر پالپ دندان توسط باکتری الوده شود اغاز به مردن میکند و در ادامه باکتری ها رشد میکنند و میتوانند با ایجاد سوراخی خود را به نوک ریشه دندان در جایی که اعصاب و عروق خونی قرار دارد برسانند.این پروسه ادامه خواهد یافت زیرا هیچ عاملی وجود ندارد که جلوی گسترش انها به ریشه را بگیرد و باعث میشود بافت انتهای دندان متورم و قرمز شود. در این صورت درد دندان می تواند اغاز شود و در موارد شدیدتر صورت متورم شود (به عنوان آبسه دندان شناخته میشود).

درمان ریشه دندان یا عصب کشی

درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان یا درمان کانال دندانی یک قسمتی از درمان عفونت پالپ دندانهایی است که منجر به از بین بردن عفونت و محافظت دندانهای پاکسازی شده از میکروب های اینده است.کانال ریشه و و پالپ موجود در ان چاله های فیزیکی هستند که به طور طبیعی توسط بافت عصبی ،رگ های خونی و سایر سلول هل که پالپ را تشکیل میدهند پر شده اند. درمان و ترمیم ریشه شامل خذف این ساختار و شکل دادن حفره و ضد عفونی کردن این چاله ها با فایل های کوچک و اب رساندن به ان و پرکردن انها با مواد بی اثری چون گوتا پرکا و سیمان حاوی اوژنول.در بعضی از پروسه های عصب کشی از Epoxyresin که ممکن است حاوی بیس فنول باشد یا نباشد برای باند کردن گاتا پرکا استفاده میشود.

مراحل عصب کشی

– حذف پالپ
– تمیز کردن و پرکردن کانال ریشه
– تثبیت دندان