29 بهمن 98 مقالات

دندان‌ها به کمک مینای دندان که یکی از قوی‌ترین بافت‌های بدن است محافظت می‌شود ولی همین بافت قوی ممکن است به دلایل مختلفی دچار شکستگی شود. بنابراین دندان‌ها همیشه در معرض خطر شکستن هستند و باید از مراقبت‌های فوری پزشکی برای ترمیم دندان شکسته استفاده کرد. ضربه خوردن و شکستگی دندان‌ها در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتند ولی در سنین کودکی شکستگی دندان رایج‌تر است که به دندانپزشکی کودکان نیاز است.

دلایل مختلفی می‌توانند باعث آسیب به دندان و شکستگی آنها شوند، از جمله این دلایل می‎‌توان به گاز زدن مواد سخت مانند یخ و آبنبات، افتادن از بلندی و یا تصادف با اتومبیل، بازی فوتبال، داشتن پوسیدگی‌های بزرگ و قدیمی و یا دندان قروچه در خواب اشاره کرد. به هر حال برای درمان دندان شکسته به هر دلیلی که باشد باید فورا به دندانپزشک مراجعه کرد.

علائم و نشانه‌ها

شکسته شدن دندان ممکن است آسیب چندانی به دندان نرساند اما داشتن لبه‌های تیز در دندان شکسته احساس بدی را به وجود می‌آورد. در شکستگی‌های کوچک معمولا درد زیادی احساس نمی‌شود اما اگر شکستگی دندان بزرگ باشد با درد همراه است. هنگامی که دندان می‌شکند اعصاب دندان در معرض نوشیدنی‌های سرد و گرم و همچنین هوا قرار می‌‌گیرد و این خود مشکلات زیادی را برای بیمار به همراه دارد. سوزش لثه در اطراف دندان شکسته، سوزش زبان از برخورد آن بر روی لبه‌های ناهموار و خشن دندان از دیگر علائم دندان شکسته شده هستند.

تشخیص شکستگی دندان

اگر احساس درد و یا تیزی و زبری در دندان خود کردید حتما فورا به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک با معایناتی که از دهان شما انجام می‌دهد دندان شکسته را تشخیص می‌دهد. دندانپزشک با در نظر گرفتن علائم شما و پرسیدن سوالاتی به تشخیص و درمان دندان شکسته می‌پردازد.

جلوگیری از شکستن دندان

برای مراقبت و جلوگیری از شکستگی دندان باید در خوردن آبنبات، یخ و هر ماده غذایی سفت دقت کنید و مواظب دندان‌های خود باشید. همچنین در بازی‌هایی مانند فوتبال برای محافظت از دندان‌های خود از گارد حفاظتی که در اکثر فروشگاه‌های ورزشی در دسترس هستند، استفاده کنید.

عوارض شکستگی دندان

بی‌توجهی به درمان هر بیماری برای شخص عوارضی را به همراه دارد. در حوزه دندانپزشکی نیز بی‌توجهی و به تاخیر انداختن درمان عوارضی را به دنبال دارد. وجود دندان شکسته نیز ممکن است باعث بروز عوارضی شود که از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• عفونت دندان در صورت شکستگی بزرگ
  • درد هنگام غذا خوردن
  • حساسیت به سرما و گرما
  • طعم تلخ و یا بوی بد دهان
  • تورم غدد در ناحیه فک و گردن

مراقبت از دندان شکسته

برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان تا قبل از مراجعه به دندانپزشک راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان خود استفاده کنید. این موارد شامل:

• اگر احساس درد می‌کنید برای تسکین درد خود از مسکن استفاده کنید.
  • اگر دندان شکسته شما باعث ایجاد سوزش در آن ناحیه می‌شود می‌توانید برای تسکین آن از یخ استفاده کنید.
  • از مواد پر کننده موقتی دندان برای محافظت از زبان و لثه خود استفاده کنید، کیسه چای، موم دندانی و یا ادامس بدون قند بر روی لبه تیز و شکسته دندان قرار دهید.
  • استفاده از نخ دندان برای جلوگیری از گیر کردن مواد غذایی بین دندن‌ها ضروری است.
  • از جویدن مواد غذایی با دندان شکسته خوداری کنید.
  • برای کاهش درد لثه ناشی از دندان شکسته روغن میخک را بر روی لثه بمالید.
  • از یک محافظ در دهان به هنگام خواب برای جلوگیری از دندان قروچه و حین ورزش کردن استفاده کنید.