سنگ لوزه چیست؟

1 بهمن 98 مقالات

سنگ لوزه یکی از بیماریهای شایع لوزه هاست که لوزه ها قسمتی از سیستم دفاعی بدن و غدد لنفاوی هستند که در قاعده زبان، ناحیه حلق دهانی، ناحیه حلق بینی و دیواره پشتی حلق قرار دارند. لوزه‌ها به طور 24 ساعته در حال محافظت از ما در برابر حمله باکتری‌ها و ویروس‌ها هستند و از ورود عفونت به ریه جلوگیری می‌کنند.

لوزه‌ها اگرچه برای سلامت بدن لازم‌اند اما گاهی باعث ایجاد درد و ناراحتی می‌شوند. در سنگ لوزه ها تکه‌های غذا، باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست در حفره‌هایی که در زیر لوزه‌ها قرار دارند گیر می‌افتند. به مرور زمان این تکه‌های غذایی و باکتری‌ها، سخت و سفت شده و به صورت توپی زرد و سفید رنگ به وجود می‌آیند و اندازه آنها مختلف بوده و از کوچک تا بسیار بزرگ متغییر است.

از نشانه‌های این بیماری سرماخوردگی‌های مکرر و شایعترین آنها بوی بد دهان است. وجود باکتری‌ها و باقی مانده مواد غذایی درون حفره‌های زیر لوزه باعث ایجاد عفونت و در نهایت بوی بد دهان می‌شوند.

علائم و نشانه‌های سنگ لوزه

بوی بد دهان

قرمزی، تورم و درد گلو

بیماری‌های عفونی

احساس درد و فشار در گوش‌ها

احساس درد در هنگام خوردن، بلع غذا و آشامیدن

مشکلات تنفسی

خونریزی در نواحی لوزه

درمان سنگ لوزه

افرادی که شکاف لوزه‌هایشان بیشتر و عمیق‌تر باشد بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند و این بیماری در نوجوانان شایعتر است. یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد این بیماری رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. برای درمان سنگ لوزه میتوان از اقدامات پیشگیرانه، کنترلی و قطعی استفاده کرد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

در بسیاری از موارد نیز سنگ لوزه خیلی قابل توجه نبوده و خود به خود  برطرف می‌شود. اما اگر به اندازه‌ای باشد که قابل رویت باشد ابتدا از راهکارهای خانگی و طبیعی برای درمان استفاده کنید. ولی اگر با کمک این روش‌ها درمان نشده و باعث ناراحتی و دردتان شد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان این عارضه با آب نمک

یکی از روش‌های پیشگیرانه غرغره آب نمک است چرا که از تجمع باکتری‌ها و همچنین به ضدعفونی‌ کردن حلق و لوزه کمک می‌کند و باعث کاهش ابتلا به این بیماری می‌شود.

درمان سنگ لوزه با استفاده از دهانشویه

دهانشویه‌ها به علت خاصیت آنتی‌باکتریالی که دارند در جلوگیری از تجمع باکتری‌ها و پاکسازی دهان و حلق از باقی مانده مواد غذایی تاثیر بسزایی دارند. دهانشویه‌ها خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهند.

مواد غذایی مورد استفاده

بعضی از مواد غذایی در کاهش ابتلا به این بیماری موثر بوده و قرار دادن آنها در برنامه غذایی نتیجه مطلوبی را به همراه دارند. مواد غذایی مانند پیاز که دارای خاصیت ضد باکتریایی است و در درمان و عدم تشکیل سنگ لوزه موثر است. همچنین موادی مانند سیر، هویج، سیب و ماست نیز از جمله موادی هستند که در درمان سنگ لوزه موثر هستند.

درمان سنگ لوزه با غرغره سرکه سیب

غرغره با سرکه سیب به تجزیه ذرات سنگ لوزه کمک می‌کند. روزی 2 الی 3 بار این عمل را تکرار کنید تا سنگ لوزه خود را درمان کنید.

درمان قطعی سنگ لوزه

استفاده از راهکارهای خانگی کاملا قطعی نبوده و بیشتر جنبه پیشگیرانه و کنترلی دارند. بنابراین اگر با انجام این کارها نتیجه نگرفتید نباید بیش از اندازه فشار وارد کنید. زیرا اطراف لوزه دارای رگ‌های خونی است و وارد کردن فشار بیش از اندازه ممکن است موجب خونریزی شود. در این زمان است که برای درمان قطعی لوزه باید به پزشک مراجعه کنید و متخصص گوش و حلق و بینی بهترین پیشنهاد ما به شماست.

جراحی لوزه درمان قطعی لوزه محسوب می‌شود چرا که با برداشتن لوزه دیگر احتمال ایجاد این بیماری به صفر می‌رسد. برداشتن لوزه باعث می‌شود حفره‌هایی که محل تجمع باکتری‌ها و باقی مانده مواد غذایی هستند از بین رفته و خطر ابتلا به این بیماری کاملا از بین برود.