سفیدی زبان و علت‌های آن

17 دی 98 دانستنی ها مقالات

یکی از قویترین ماهیچه‌های بدن زبان است، زبان به کمک پرز‌هایی که روی خود دارد عمل چشیدن را انجام می‌دهد. زبان کار هضم و جویدن غذا  را به عهده دارد و همچنین توانایی حرکت‌های مختلف و کمک به  صحبت کردن را نیز دارد. شاید بارها برایتان پیش آمده است که سطح رویی زبانتان را به رنگ سفید مشاهده کنید، تغییر رنگ این عضو مهم بدن ممکن است اطلاعاتی از درون بدن و یا احتمالا خبر از یک بیماری دهد. سفید شدن زبان یکی از این تغییر رنگ‌ها است. منظور از سفید شدن زبان یعنی حالتی که پوشش سفید رنگی روی سطح زبان را می‌پوشاند که این حالت سفیدی می‌تواند به صورت لکه‌ای و یا پوشش کامل باشد. در بسیاری از موارد سفیدی زبان نگران کننده نیست ولی در مواردی هم خبر از یک بیماری جدی می‌دهد. بنابراین اگر پس از مدتی این حالت رفع نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

دلایل سفید شدن زبان چیست؟

یکی از دلایل اصلی سفید شدن زبان التهاب و عفونت پرز‌های چشایی که در سطح زبان هستند ایجاد می‌شود. این التهاب و عفونت در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است که در اثر ماندن باقی مانده غذاها، باکتری‎‌ها و سلول‌های مرده در بین پرز‌های چشایی  باعث سفیدی زبان می‌شوند. مواردی که به سفید شدن دندان منجر می‌شوند عبارتند از:

استفاده نادرست از مسواک و عدم استفاده از نخ‌دندان

خشکی دهان

کم آبی بدن

مصرف مشروبات الکلی

استعمال دخانیات

تمیز نکردن زبان

تحریک شدن زبان به وسیله ابزار دندانپزشکی و یا لبه‌های تیز دندان

تب

مصرف بعضی داروها

گاهی مواقع سفید شدن زبان در اثر بیماری است که علائم این بیماری‌ها سفید شدن زبان است. از این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سفید شدن زبان

بیماری لکوپلاکی( این بیماری به صورت ضایعات سفید رنگ در کناره‌های زبان ایجاد می‌شود. لکوپلاکی در اثر مصرف الکل و دخانیات ایجاد می‌شود.)

زبان جغرافیایی( در این بیماری زبان فرد شکلی شبیهه نقشه جغرافیایی پیدا می‌کند و معمولا دردی به همراه ندارد و ایجاد عفونت یا مشکل خاصی نمی‌کند.)

بیماری لیکن‌پلان( به این بیماری خزه پوستی نیز گفته می‌شود و یک بیماری التهابی است و باعث ایجاد تکه‌های سفید و ضخیم در روی زبان و دهان می‌شود.)

برفک دهان(یک نوع عفونت قارچی است که به صورت برجستگی‌های سفید خاکستری هستند و به علت از بین رفتن باکتری‌های مفید در دهان ایجاد می‌شود. قارچ کاندیدیاز  موجود در دهان بیش از اندازه رشد کرده و ایجاد این بیماری را می‌کند.)

سیفلیس( سفلیس یا  سیفلیس یک بیماری عفونی باکتریایی است که در بیشتر با رابطه جنسی منتقل می‌شود. این بیماری باعث ایجاد تکه‌های سفید رنگ روی زبان و زخم در دهان می‌شود و نیاز به درمان دارد.)

درمان سفید شدن زبان

در بیشتر موارد سفید شدن زبان نیاز به درمان نداشته و با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند. با رعایت بهداشت دهان و زبان و استفاده از مسواک نرم برای تمیز کردن زبان و همچنین نوشیدن مقدار زیاد آب کمک زیادی به بهبود بیماری می‌کند.  اما در برخی موارد سفیدی زبان  نیاز به درمان داشته و با مصرف دارو درمان می‌شود. در بیماری سیفلیس مصرف آنتی بیوتیک باعث از بین رفتن باکتری‌های بیماری‌زا می‌شود و همچنین در برفک دهانی استفاده از داروهای ضد قارچی و شوینده‌های دهانی درمان می‌شود.

درمان خانگی سفید شدن زبان

زردچوبه: زردچوبه به علت خاصیت آنتی باکتریایی که دارد در درمان سفیدی زبان موثر است. در این مورد  زردچوبه را با مقداری آبلیمو ترکیب کرده تا حالت خمیری پیدا کند سپس به صورت خمیر‌دندان بر روی زبان بمالید و مسواک بزنید و این عمل را روزی یک بار به مدت یک هفته انجام دهید. همچنین از این ترکیب به صورت محلول و برای غرغره کردن نیز می‌توان استفاده کرد.

نمک: یکی از درمان‌های طبیعی سفیدی زبان استفاده از نمک است. نمک باعث از بین رفتن سلول‌های مرده و ذرات کثیف روی زبان می‌شود. نمک را به صورت محلول با آب تهیه کرده و روزانه غرغره کنید. همچنین میتوان مقداری نمک را روی زبان ریخته و با مسواک به آرامی روی آن بکشید سپس با آب گرم بشویید.

ماست: ماست حاوی باکتری‌های مفیدی است که قارچ موجود در روی زبان را از بین می‌برد. ماست یک پروبیوتیک طبیعی است که در کاهش قارچ‌ ‌ها موثر است.

سیر خام: سیر خام یک ضدعفونی کننده طبیعی است که به علت داشتن ماده‌ای به نام آلیسین باعث کشته شدن قارچ کاندیدا آلبیکانس می‌شود که علت بیماری برفک دهان است. سیر خام را می‌توان به صورت حبه‌هایی روزانه مصرف کرد و یا به همراه غذا استفاده کرد.

توصیه‌هایی برای پیشگیری و رفع سفیدی زبان

رعایت بهداشت دهان و تمیز کردن زبان بعد از هر وعده غذایی.

مصرف آب به مقدار زیاد و پاک شده زبان از هرگونه باقی مانده غذا.

استفاده از رژیم غذایی سالم و مناسب و میوه‌هایی چون سیب و گواوا و توت فرنگی.

استفاده از دهانشویه‌های حاوی فلوراید و استفاده از نخ دندان.

پرهیز از مصرف الکل، سیکار و تنباکو.

پیشنهاد ما :

چنانچه برای زیباسازی دندان و  طرح لبخند خود مصمم هستید به یک کلینیک یا دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید به شما پیشنهاد میکنیم که سری به گنیجنه مقالات سایت ما بزنید و اگر وقت مطالعه ندارید میتوانید با ما تماس بگیرید تا به شما در این خصوص کمک کنیم. اگر در تهران یا گرج هستید میتوانید به کلینیک تخصصی تاج دنتال که بهترین کلینیک دندانپزشکی جنت آباد  است مراجعه کنید و یا اینکه از طریق لینک دریافت نوبت آنلاین اقدام به دریافت نوبت کنید و باقی ماجرا را به عهده ما بگذارید.

بهتر است بخوانید