بیماری لثه

8 آذر 98 بهداشت دهان و دندان

بروز بیماری لثه در هر سنی وجود دارد، اما احتمال ابتلا به این بیماری در افراد بزرگسال بیشتر است. بیماری لثه به التهاب و عفونت بافت‌های لثه گفته میشود که بر اساس شدت و میزان گسترش انواع مختلف دارد. بیماری‌های لثه از شایعتعرین بیماری‌های عفونی هستند. داشتن اطلاعات کافی از انواع بیماری‌های لثه  و راه‌های درمان آن‌ها می‌تواند از بروز مشکلات بسیاری پیشگیری کند.

چگونه بیماری‌های لثه را تشخیص دهیم؟

لایه‌های نازکی از باکتری که روی سطوح دندان و لثه تشکیل میشوند پلاک میکروبی نامیده میشوند، در صورت عدم حذف این پلاک میکروبی از روی دندان و لثه به مرور زمان باعث بیماری‌های لثه میشود. از علائم و نشانه‌های بیماری‌های لثه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

خونریزی لثه

قرمزی و تورم لثه

بوی بد دهان

ایجاد فاصله میان دندان‌ها

عمیق شدن شیار بین لثه و دندان

تحلیل لثه و یا جدا شدنش از دندان

لق شدن دندان‌ها

احساس درد در هنگام غذا خوردن

حساس شدن و آسیب‌پذیری دندان‌ها

عقب نشینی و تحلیل لثه

بیماری عقب‌نشینی لثه یا همان تحلیل لثه یکی از بیماری‌های حفره دها است که ناشی از عفونت بافت نرم استخوان‌ها در دهان است. زمانی که مرز بافت لثه‌ای که دند ان را در برگرفته عقب میرود و بخش بیشتری از دندان و یا ریشه آن در معرض دید قرار می‌گیرد فرد دچار بیماری عقب رفتگی لثه شده است. فضای ایجاد شده بین لثه و دندان محل مناسبی برای رشد باکتری‌های مضر میشود و بدین ترتیب این بیماری تشدید پیدا میکند. از انجایی که این بیماری به آهستگی ایجاد میشود و علائم اولیه آن به صورت مخفی است بسیاری از افراد از آن اطلاع ندارند. از علائم اولیه بیماری عقب‌رفتگی دندان میتوان به مواردی چون خونریزی هنگام  مسواک زدن، حساس شدن دندان‌ها به سرما و گرما، تورم لثه، لق شدن دندان‌ها و بوی بد دهان اشاره کرد.

التهاب لثه (ژنژیویت) چیست؟

التهاب لثه یا ژنژیویت به وضعیتی گفته میشود پلاک‌های دندانی در خط لثه تجمع پیدا میکنند و باعث حساس شدن لثه و تحریک آن می‌شود. در صورتی که پلاک و جرم به زیر خط لثه گسترش پیدا کند بیماری ژنژیویت مزمن خواهد شد. ژنژیویت ممکن است به صورت محلی و یا گسترده بروز کند و متاسفانه ژنژیویت در بیشتر موارد در مراحل اولیه بدون درد است و تا زمانی که شدید نشود فرد از ابتلا به آن آگاهی ندارد.

پیوره یا بیماری پریودنتیت چیست؟

پریودنتیت یا همان بیماری پیوره لثه حالت شدیدتر بیماری لثه است که در آن عفونت و التهاب بافت نرم و استخوان لثه را که از دندان محافظت میکند را درگیر کرده و آسیب وارد میکند. پریودنتیت پس از پوسیدگی یکی از شایعترین بیماری‌های عفونی حفره دهان  است و در صورت عدم درمان، پریودنتیت بسیار پیشرفته و جدی شده و در نهایت منجر به از بین رفتن دندان می‌شود.

لوکوپلاکی چیست؟

این بیماری باعث ایجاد لکه‌های سفید برجسته و ضخیم بر روی لایه‌های مخاطی در دهان می‌شود. در بعضی موارد این لکه‌ها خاکستری و یا حتی شفاف هستند، در بسیاری از موارد ممکن است ترک هم رخ دهد. این لکه‌ها بدون درد هستند و بسته به نوع خود میتوانند شدید و یا خفیف باشند. فعالیت‌هایی مثل سیگار کشیدن تحریک کننده بیماری لوکوپلاکی در دهان می‌شوند. در لوکوپلاکی زبان، لثه، قسمت داخلی گونه و پایین دهان در قسمت زیرین زبان مناطقی هستند بیشتر در معرض خطر هستند.

بیماری نکروز چیست؟

بیماری نکروز که با عنوان بافت ‌مردگی هم شناخته میشود به مجموعه‌ای از بافت‌ها و سلول‌های مرده میگویند که این این بافت‌های مرده به صورت بخشی سیاه شده و تیره نمایان میشود. این بیماری منجر به عفونت شدید میشود. افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند مانند مبتلایان به ایدز و سرطان، مصرف کنندگان دخانیات بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

از علائم بیماری نکروز میتوان به درد، خونریزی، استرس و بوی بد دهان اشاره کرد و اگر این بیماری درمان نشود عفونت به استخوان‌ها نفوذ میکند.

پیشگیری از بیماری های لثه

بیماری‌های لثه بسته به نوع و شدت بیماری درمان‌های مختلفی دارند، اما بهترین راه برای درمان بیماری‌های لثه رعایت بهداشت دهان و دندان است. در مراحل اولیه با یک جرم‌گیری کامل و تمیز کردن سطح دندان‌ بیماری از بین میرود ولی در مراحل پیشرفته‌تر با جراحی لثه درمان میشود. بنابراین برای حفظ سلامت لثه و دندان‌ها معاینات منظم دندانپزشکی لازم است.