حفره خشک دندان

19 بهمن 98 اصطلاحات دندانپزشکی مقالات

در بعضی از موارد ممکن است در جای خالی دندان کشیده شده مشکلاتی به وجود آید. یکی از این مشکلات حفره خشک دندان است که در جای دندان کشیده شده به وجود می‌آید. یکی از رایج‌ترین عوارض کشیدن دندان به خصوص دندان عقل پدیده حفره خشک دندان است، اما این بیماری برای همه افراد اتفاق نمی‌افتد.

حفره خشک دندان چیست؟

حفره خشک یا درای ساکت (dry socket) بیماری است که زمانی رخ می‌دهد که لخته خونی به هر علتی در محل دندان کشیده شده ایجاد نشود و یا از بین برود. لخته خون ایجاد شده در جای دندان به عنوان یک محافظ از استخوان، اعصاب و بافت عمل می‌کند و در صورتی که این محافظ از بین برود عارضه حفره خشک دندان ایجاد می‌شود. این بیماری دردناک بوده و باعث آسیب به عصب و استخوان می‌شود. زمانی که حفره با باقی مانده غذاها  پر شده و یا به صورت التهابی شود دردناک‌تر می‌شود.

علت ایجاد حفره خشک دندان چیست؟

دلیل واضحی برای به وجود آمدن این عارضه وجود ندارد. اما دلایلی که باعث تشدید این بیماری می‌شوند عبارتند از:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

عفونت در لثه و بیماری‌های لثه و یا عفونت در دندان

آسیب شدید به استخوان در حین جراحی

سابقه ابتلا به حفره خشک

مصرف سیگار و دخانیات

استفاده از قرص‌های ضد بارداری در خانم‌ها

درمان این عارضه

دندانپزشک برای تسکین و کاهش درد بیمار راهکارهایی را ارائه می‌کند که شامل:

شستشوی محل مورد نظر با محلول سالین استریل و یا کلرهگزیدین  و بعد پانسمان محل حفره خشک

استفاده از داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک‌ها

رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌های دندانپزشک جهت تسریع روند درمان

درمان خانگی این عارضه

آب نمک: نمک یکی از مواد طبیعی برای پاکسازی دهان است. استفاده از غرغره آب نمک برای از بین رفتن عفونت و باکتری‌های موجود دردهان و دندان کمک می‌کند.

کمپرس سرد و گرم: از هر دو کمپرس سرد و گرم و قرار دادن آن بر روی صورت. کمپرس سرد باعث بی حسی عصب می‌شود و گرما نیز برای کاهش درد حفره دندان خشک موثر است.

عسل: عسل دارای خاصیت ضد التهابی است. استفاده از عسل در محل حفره  باعث کاهش ورم، التهاب و درد در بیمار می‌شود.

چای کیسه‌ای: چای کیسه‌ای دارای اسید تانیک است و یک آنتی باکتریال طبیعی به حساب می‌آید. چای کیسه‌ای استفاده شده را بعد از گرفتن آب اضافی آن در یخچال بگذارید تا سرد شود، بعد از آن به صورت کمپرس سرد استفاده کنید تا باعث کاهش درد و ورم شما شود.